Wat de boer niet kent..

Sinds een paar maanden ben ik een trouwe GC bezoekster, ik vindt het erg leuk om te lezen over mode, trends, celebs en wat er leeft onder mijn (over het algemeen toch wel jongere-) medemens. Iets wat me in veel topics opvalt is dat mensen heel snel een oordeel hebben over anderen, in mijn ogen behoorlijk rigide opvattingen hebben over hoe je eruit hoort te zien, etc.

Wat maakt nou dat meiden elkaar zo snel in de haren vliegen als iemand anders is of er anders uit ziet.

Zo heb ik bijv een topic gestart een tijdje terug met de Titel: slutty, to be or not to be. Eerlijk is eerlijk de titel was ook een beetje ‘provocerend’ om zo interesse te wekken.
Ik ben zelf echt geen slet, hoer of what ever. Ik ben echt de degelijkheid ten top, heb 3 vaste relaties gehad en deze heren waren ook de enige waar ik ooit het bed mee heb gedeeld. Een one night stand zou niets voor mij zijn, ik heb emotionele binding nodig…
Maar goed, back to the subject. Het topic ging erover dat ik soms wel de neiging heb om me meer sexy te kleden (met name met uitgaan) dan ik normaal doe en ik vroeg me af of meer meiden dat soort uitspattingen hebben.
Ik heb een aantal hele leuke reacties gekregen, maar ik was verbaasd hoe afkeurend sommige reageerden.
Natuurlijk wist ik dat er meiden zouden zijn die me misschien niet zouden snappen (ook gezien de gem. leeftijd hier) of er gewoon geen behoefte aan hebben, maar het echt afkeuren en er zo al een kant en klaar oordeel over hebben…

Ook in de leuke reacties stonden een aantal opvallende opvattingen. Zo werd er een aantal keer gezegd dat ze het wel ok vonden zolang je er maar niet als een hoer bijloopt. In eerste instantie dacht ik: ja dat snap ik.
Maar hoe langer ik over nadacht hoe minder ik het snapte.
Wat is er mis met iemand die zich naar de maatschappelijke maatstaven hoerig kleed en zich daar perfectly happy bij voelt?? Wie zijn wij dan om daar vol afkeuren over te oordelen??
waarom kunnen we de ander niet gewoon in zijn waarde laten?

Even voor de duidelijkheid, ik ben geen heilige, ik oordeel ook vaak genoeg, oordelen is menselijk, maar ik probeer me er wel bewust van te zijn als ik het doe en er dan achter te komen waarom ik een oordeel gevormd heb. Vaak zegt het oordelen meer over jezelf als persoon dan over de ander…

Verder ben ik ook van mening dat je eigen vrijheid eindigt waar die van een ander begint. Dus hoe open minded ik ook ben of probeer te zijn er zijn wel grenzen…hoe vaag ze soms ook zijn :wink:

Misschien niet een hele duidelijke stelling, maar ik hoop zo mensen aan het denken te krijgen en een leuke RESPECTVOLLE discussie op gang te krijgen.

ja ik vind dat je gelijk hebt. vooral met je punt dat als mensen zich zo willen kleden, dat ze dat vooral moeten doen. ik vind ook dat mensen geenszins iets te zeggen hebben over hoe iemand er uit ziet. let it be clear.
maar. hetgeen waar ik niet blij van werd, was die titel. ik denk dat wanneer je een andere titel had gedaan, iets minder slutty zeg maar :stuck_out_tongue: dat mensen er dan beter op gereageerd hadden.

xx

De stelling gaat dus over die hoerige kleding? Als iemand zich als een hoer kleedt moet diegene dat helemaal zelf weten, ik lach me er dood om, seriously

Van mij weetje al hoe ik er over denk, ik ben het volledig met je eens.

Ieder zijn mening, ook over de ander, maar waarom de ander onzeker maken als je het niet leuk vind, zelf word je er niet beter van, dus waarom doen zoveel mense het?

Ik ben het volledig met je eens. Ik zelf draag ook altijd wat ik wil. Alleen word dat nou niet bepaalt geaccepteerd :stuck_out_tongue: Hierzo geldt de regel: Als je er niet zo uit ziet als de massa, hoor je er niet bij :bored:

ja dat van de massa geldt hier ook, en ik val er compleet buiten met myn dr. martens en myn motorjas, en al die kleren die mensen “gek” vinden.
stomme massa xD

Dat is sick.

Ik ben het met je eens.

Maar ik heb vaak het idee dat veel (niet allen natuurlijk) die zich zo kleden niet helemaal gelukkig zijn.

Ik denk dat dat overal wel is, maar bij ons op school valt het mee wat je niet zo verwachten bij de ladingen huppelkutjes die je overal ziet (ik weet het STEMPEL maar je hebt echt te veel mensen die overpopulair doen en elkaar huggen terwijl ze elkaar nauwelijks kennen en dat kan ik echt uitkotsen)

Ja toch best bizar je we in zon individualistische cultuur leven, maar het toch niet echt makkelijk wordt geaccepteerd als je je zelf bent…

Ik heb juist respect voor mensen die gewoon lekker hun eigen ding doen en dus niet altijd maar lekker veilig the main stream volgen…

+ dat over de massa ben ik ook eens,
Maar dat merk je ook gewoon op straat.

Heb je een gele panty aan, wat ik niet shokerend vind.
Dan kijken mensen je al aan alsof je pipo de clown bent.

ik dacht, nu komt er iets over eten ofzo. maar nee x]

ontopic; vind wel dat je gelijk hebt. Het heeft me ook wel aan het denken gezet eigenlijk. Ben nou ook niet bepaald heilig. En ik zeg altijd eerst dingen vóórdat ik erover nadenk… En die eigenschap uit zich ook wel op dit forum. ik typ, druk op ‘verstuur bericht’ en sluit het topic weer af. Zonder er werkelijk bij stil te staan wat ik nou heb getypt, en of ik dat misschien iets tactvoller over had kunnen brengen.
ik zal er in het vervolg wel iets meer op letten, zodat iedereen wat meer in z’n waarde wordt gelaten :]

ik merk wel dat mensen naar me kijken maar ik kies er zelf voor om anders te zijn dan ‘de massa’ ik maak me er niet druk meer om.

Ik ben het ook met je eens, ik snap niet waarom sommige mensen anderen niet gewoon zo laten zijn zoals ze zijn.
Net als bijvoorbeeld op stijldansen [daar zit ik op] 1 zo’n jongen daar is gothic, die meisjes daar zijn bang voor hem. Niet omdat hij ze wat aangedaan heeft ofzo, nee, omdat hij een zwart shirt aan heeft. Now happens to be the fact dat ik deze jongen ken, hij is ongeveer het tegenovergestelde van ageressief en heeft zelf juist allerlei problemen. Verder is hij heel erg vrolijk en naja, gewoon aardig. Omdat die kindjes zo oppervlakkig zijn en zo extréém erg op het uiterlijk afgaan, zit hij steeds zonder partner [we hebben geen vaste partner].
Over het je-als-hoer-kleden onderwerp, ik zou het zelf nooit doen [oke, heel miss op vakantie als ik toch 100% zeker weet dat ik niemand ken, maar verder niet]. Persoonlijk heb ik niks tegen meiden die zich wel zo kleden, maar als ze ook nog met een breezer rondlopen en alleen maar aan jongens hangen, dan trekt mijn hoofd wel conclusies/vooroordelen.
Mensen moeten elkaar gewoon respecteren zoals ze zijn, that’s it.

Een meisje liet hier op gs ook d’r schoenen zien en heel veel mensen zeiden ook van ‘clown’ en ‘omg valt zo op’. Dat vond ik echt raar, een vriendin van me heeft ze ook en bij ons op school zegt niemand zoiets. Ik heb zelf groene pumps met steentjes en appeltjes erop, en je ziet mensen soms echt kijken van o.0
Maar ze zeggen nooit iets eigenlijk, behalve als ze het leuk vinden

ja dat is hier ook… precies hetzelfde, dudes ik hou er gewoon van om in een groene panty met een oversized shirt dat toch wel 15 cm onder mn kont komt xD rond te lopen xD… maar dat kan de helft heel 4-5 havo niet accepteren en vind me een hoer en 40 % kent me niet of heeft geen mening en de overige 10 % zijn mijn vrienden… :slightly_smiling_face: die ook ‘‘anders’’ zijn… en dan is het weer OMG ze ziet eruit als een hoer en gaat met vieze gothics om… ik word daar zooo moe van…

*ik had dat over die gele panty hierboven nog niet eens gelezen xD*

Dat zou best kunnen, maar voelen mensen/meiden die zich ‘normaal’ kleden dan wel altijd gelukkig??
En dan nog doet het er in feite niet veel toe wat de achterliggende reden is. Het gaat erom dat veel mensen er een negatief oordeel over hebben als een ander zich anders/opvallend kleed. En daar gaat het me nou net om. Want stel dat iemand zich opzichtig of bloot kleed omdat hij/zij aandacht wil (omdat hij niet gelukkig is, or what ever the reason may be) wie ben ik dan om daar over te oordelen??

Ik denk dat dat overal wel is, maar bij ons op school valt het mee wat je niet zo verwachten bij de ladingen huppelkutjes die je overal ziet (ik weet het STEMPEL maar je hebt echt te veel mensen die overpopulair doen en elkaar huggen terwijl ze elkaar nauwelijks kennen en dat kan ik echt uitkotsen)

zoals ik al zei ik ben ook niet perfect, zo heb ik idd de neiging te oordelen over dit soort ‘type meisje’ (zie bovenstaand). Maar aan de andere kant waarom zou ik me daar druk om maken… Als zij dat nodig hebben, prima. zolang ze mij er maar niet mee lastig vallen :stuck_out_tongue:

Goed dat je een topic opent waar een normale discussie kan worden gevoerd. Ikzelf ben het helemaal met je eens. Niet zo lang geleden ben ik begonnen met van die boeken te lezen die je helpen naar innerlijke rust en vrede te zoeken, dat klinkt wat zweverig, maar sinds die tijd ben ik me bewust van bepaalde dingen en probeer die te veranderen, zo ook het oordelen van anderen. Iedereen heeft een andere stijl en misschien vindt een ander mijn stijl ook wel drie keer niks. Dan zou ik het ook fijn vinden om geen commentaar op mijn stijl te krijgen, dus probeer ik ook zo min mogelijk over een ander te oordelen.

Klopt, ik oordeel in mijn hoofd er ook wel over. Maar ik ga me niet anders tegen ze gedragen.
bijv. Een meisje in mijn klas (zo’n typisch overpopulair huppelkutje) In het begin van het jaar kon ik haar echt niet uitstaan. Zei mij overgens ook niet omdat, ik ook ‘anders’ ben. Op gegeven moment zijn we met elkaar in gesprek geraakt, en nou vind ik haar het aardigste meisje van de klas.

Zo zie je maar, dat je je vooroordelen ook moet kunnen herzien.