Wat betekent vrijheid voor jou?

Ik moet voor school een stukje schrijven daarover. Ik weet nu na dit hoofdstuk wel wat vrijheid is… Maar ik ben wel benieuwd van meer van jullie wat vrijheid voor jullie betekent. Misschien dat ik daar mijn verhaal nog wat mee kan aanpassen als er nog goede dingen bij komen die ook voor mij gelden zegmaar ^^

Dus wat is voor jou vrijheid? Vrijheid van godsdienst? Dat je mag stemmen als je 18 bent? Etc…

Ik vind dat vrijheid betekent dat je je mening mag uiten, zonder dat mensen je beoordelen.
Vrijheid is bijvoorbeeld een hoofddoek dragen, zonder dat je een ‘kopvoddentax’ hoeft te betalen, zoals Geert Wilders wil.
Vrijheid is dat je kunt doen wat je wilt, maar natuurlijk moet je zelf de consequenties aanvaarden en er zijn grenzen.

Vrijheid betekent voor mij:
doen wat ik wil en niemand houd me tegen!

Verlost zijn van alle zorgen.
‘none are more hopelessly enslaved than those who falsely believe that they are free’

zelf keuzes maken.

en dan is het jammer dat daar gevolgen aan vastzitten

je eigen keuzes mag maken; je mening mag geven

Lever gewoon in: vrijheid betekent voor mij geen dingen voor school hoeven te doen.

Oke dit was een slechte grap die ik bedacht omdat dit topic me eraan deed denken dat er op mijn school een keer een leerling een werkstuk moest maken over de vraag “wat is lef” en die leverde toen een leeg blaadje in met als enige tekst erop “dit is lef” en die kreeg daar een 10 voor.

Ahaha geweldig.

Vrijheid betekent voor mij, dat ik kan doen wat ik wil zonder verplichtingen. Dus geen school,klusjes. Dus gewoon geen zorgen en lekker leven.

haha voor mij heeeeeel anders dan wat ik hierboven lees :stuck_out_tongue:

voor mij is vrijheid een mate van onafhankelijk zijn. Ik ben vrij als ik zelf ergens heen kan, als ik zelf dingen kan doen en niemand nodig heb.

Ik heb een jaar in Alaska gezeten, en daar was ik ontzettend afhankelijk van anderen (bijv. vervoer; ik kon nergens te voet of met de fiets heen, dat was gewoon veel te ver, ik moest gebracht/gehaald worden)
nou voel ik me hier ontzettend vrij, omdat ik een fiets heb! Dat is voor mij vrijheid, dat ik mijn fiets pak naar de trein en met de trein dan naar school ga… dat ik naar school moet, maakt mij niet uit, dat draagt niet bij in mijn vrijheid

dus:
vrijheid=onafhankelijkheid

ik ben dan trouwens wel benieuwd wat je op school hebt geleerd wat vrijheid is en bij welk vak dan

Vrijheid : kunnen doen en laten wat je wilt, kwets je mensen? tja, dat is dan maar je eigen schuld en moet je daar de gevolgen van kunnen overzien.
eigenlijk is niemand vrij om te kunnen doen wat je wilt, je zit namelijk standaard gebonden aan de wet.

Dan denk ik echt meteen aan: GEEN SCHOOL!
Kunnen doen wat je wilt, je mening uiten.

Ik vind zelf dat vrijheid absoluut niet concreet is, en onze vrijheid (ja ookal wonen we in de westerse wereld) ook best beperkt is. Daarmee bedoel ik dat we ons aan bepaalde wetten moeten houden, aan regels op school en werk enzo, aan morele regels, we onszelf niet altijd heel goed kunnen uiten omdat je daarmee bijvoorbeeld voor gek gezet kan worden of mensen kwetst, als je gestresst bent, enzovoorts.
Ik denk dat ik me pas echt helemaal volledig vrij voel als ik echt “at peace” ben, ik denk dat mensen dat echt maar een paar keer in hun leven zijn

bedankt allemaal. this me wel gelukt ^^

die is fucking geniaal :O. (dat verhaal eronder :stuck_out_tongue:)