1) wat betekent vriendschap voor jou?; altijd voor elkaar klaar staan, mensen die je vertrouwd, waar je mee kunt lachen en huilen.[color=rgb(51, 51, 51)][font=Helvetica Neue]2. Vind je vriendschap belangrijk? Waarom wel/niet? ja.Ik kan alles bij ze kwijt, en als je geen vrienden hebt zou ik echt niet weten naar wie ik anders ging.[color=rgb(51, 51, 51)][font=Helvetica Neue]2. Welke dingen zeg je wel tegen je vrienden maar niet tegen je ouders? Als ik bijvoorbeeld straf heb gehad of zulke dingen… Waar me ouders boos over zouden worden, en me vrienden me zouden helpen[color=rgb(51, 51, 51)][font=Helvetica Neue]3. En welke dingen zeg je wel tegen je ouders maar niet tegen je vrienden? Uhmm, eigenlijk bijna niks… wat ik me ouders vertel heb ik meestal al tegen me vrienden gezegd… [color=rgb(51, 51, 51)][font=Helvetica Neue]4. Hebben je vrienden een positieve invloed op jou? Kun je een voorbeeld geven? (bijv. muziek, hobbies, enz.) Ja. Door een vriendin ben ik gaan hardlopen… Ja ik weet t klinkt raar dus zou t ff uitleggen; me vriendin wil graag een beetje afvallen (ik ook) en vertelde dat tegen mij, nu lopen we 2x per week samen hard. [color=rgb(51, 51, 51)][font=Helvetica Neue]5. Hebben je vrienden een negatieve invloed op jou? Kun je een voorbeeld geven? (bijv. spijbelen, roken, alcohol, pesten, enz.) Nee. ik doe niet met ze mee om mee te doen ofzo… ik ga niet iemand pesten of roken of spijbelen omdat iemand anders dat doet. Wel als iemand over iemand aan t roddelen is, praat ik wel snel mee maar meer omdat ik er dan wel mee eens ben ofzo… 
hoop dat je er iets aan hebt!! xox