wat bereiken in 7 weken?

Hallo dames!

Ik wil over 7 weken fit zijn.
Ik start niet vanaf 0: ik doe ongeveer 2 x per week krachttraining en ik zit op wedstrijdzwemmen.
Maar over 7 weken heb ik een toernooi en deze wil ik heel goed doen.

Bij fit zijn hoort ook een bijpassend lichaam. Ik heb nu een te hoog vetpercentage wat me tegenwerkt.
Ik weeg nu 66 kg en ben 1.76. Ik zou een halve kilo per week af willen vallen. Dat zou betekenen dat ik dan 62.5 weeg, dat zou meer dan prima voor mij zijn. Al ben ik niet te streng met de kilo’s: ik weet dat spieren veel wegen dus het gaat natuurlijk om het totaalplaatje.

Mijn vraag aan jullie is:
Denken jullie dat dit realistisch is? Ik ga hierbij gezond eten en veel sporten (lees: 4x per week zwemmen, daarnaast krachttraining en soms nog extra hardlopen).

Graag jullie advies/tips/ervaringen…
Alles hierover is welkom. :slightly_smiling_face:

ik denk dat dat best mogelijk kan zijn, maar zorg er wel voor dat je lichaam genoeg rust krijgt! Succes :slightly_smiling_face:

Niet heel erg. ik train 4/5 keer per week ( krachttraining ) en begon naar een jaar pas sterke veranderingen te zien. Je maakt wel een process mee door de tijd. In 7 weken tijd kan je zeker wat doelen behalen: een paar kilo afvallen, 1/2% VP kwijtraken als je hard je best doet, iets strakker worden maar daar stopt het.

Denk eraan dat je je lichaam niet over grenzen drukt en minimaal een rustdag, anders werk je jezelf tegen.

Kortom, jouw vraagstelling is wat vreemd. Fit zijn doe je niet in een bepaalde tijdsperiode maar dat doe je naar mijn persoonlijke mening over het algemeen.

Blijf gewoon lekker trainen en haal het beste eruit wat er in zit :wink:

Ik heb in de sportschool van een begeleider gehoord dat de eerste drie maanden vooral gaat om de aansturing van je spieren, die wordt dan als eerste veel beter. Je kunt dan dus ook wel steeds meer kilo’s aan in de sportschool, maar pas na die drie maanden ga je echt spier opbouwen en merk je echt duidelijke veranderingen aan je lichaam.

oké, dank jullie wel voor de reacties!
Ik ga gewoon mijn best doen en zie wat er van komt, meer kan ik toch niet doen :slightly_smiling_face:

Ik zou niet naar je gewicht kijken maar naar je vetpercentage. Als jij twee keer per week krachttraining doet dan kan je best aankomen in gewicht terwijl je vetpercentage daalt en je er wel dunner/strakker/beter uit ziet.

^ Dat zei ze al zelf in d’r beginpost :slightly_smiling_face: Maargoed, alsnog is het wel tegenstrijdig dat ze dan praat over kilo’s dus ben het wel met je eens.

Maar dusssss, volgens mij heb jij gewoon een gezond gewicht hoor?

^Ik snap wat jullie bedoelen, er zit inderdaad een tegenstrijdigheid in.
Dit omdat ik in theorie weet hoe het zit met kilo’s en spieren e.d.
Maar ik ken mijn eigen lichaam en ik weet dat er te veel vet op zit. Ik denk ook dat ik iets te veel weeg, aangezien ik op het moment helemaal niet veel spieren heb. Ik denk dat de spieropbouw langzamer kan gaan dan de vetafname, zelfs als je dit ziet in kilo’s. Daarom denk ik dat ik best wel wat kan afvallen.
Maar even voor de duidelijkheid: ik begrijp jullie punt en ik begrijp mijn eigen tegenstrijdigheid. Ik wil ook niet persee afvallen op het gebied van kilo’s, het is meer een extra meetdingetje wat eventueel iets zou kunnen zeggen over de situatie, in combinatie met hoe ik er lichamelijk voorsta.

Maar ik heb nog een kleine zes weken, we gaan het zien :slightly_smiling_face:

Het liefst zou ik trouwens ervaringen horen van jullie wanneer jullie iets soortgelijks hebben geprobeerd, daar zou ik veel aan hebben! :slightly_smiling_face:

dankjewel, dat is misschien wel wat…!
Ik zie nu trouwens al een beetje verschil, al is dit alleen als ik even niet heb gegeten: dan zie ik dat ik meer buikspieren heb gekregen. we gaan gewoon door :grinning: nog 5 weken te gaan.

Insanity is inderdaad een hele goede optie! Ik zag na de eerste twee weken al veel resultaat en je wordt er ook erg fit van.

Om je vetpercentage te verlagen kun je het beste zo te werk gaan:
10 min warming-up (crosstrainer, fietsen, etc.)
30 - 45 min. krachttraining
30 min. cardio
10 min stretchen

Als je dat een aantal keren per week doet i.c.m. een goed voedingsschema (veel eiwitten, weinig koolhydraten), dan zal het heel snel gaan!

…En aan al dit sportgeweld wilde ik nog even toevoegen dat je nu al echt een prima gewicht hebt.