Wat bedoelen ze hier mee?

Hoi! Voor een toelating van een opleiding die ik volgend jaar wil doen, moet ik oa. een thuisopdracht maken. Namelijk een ‘ruimtelijk werk’ en een ‘beeldend vooronderzoek’. Maar wat houd dat precies in? Is een ‘ruimtelijk werk’ iets drie dimensionaals en een ‘beeldend vooronderzoek’ een soort van inspiratieboard met plaatjes oid?

Welke opleiding?

Een mode opleiding. Wil liever niet specificeren welke, ivm eventuele herkenning…

Ik zou het precies hetzelfde opvatten als jij nu doet. Ik heb ooit een keer een toelating moeten doen voor een kunstacademie. Ik begreep er echt de ballen van, hahaha!

Ruimtelijk werk is inderdaad 3D. Ik denk dat ze van je vragen om iets 3D uit te werken en daar beeldend vooronderzoek bij laat zien. Dus een moodboard / inspiratie.

Dit ja.

Ik denk dat alleen inspiratie laten zien niet genoeg is, maar dat je het proces moet laten zien. Voordat je het ruimtelijk werk maakt als eindproduct zal je namelijk een hoop schetsen moeten maken. Voor mode specifiek zou je dus stoffen kunnen proberen (materiaalonderzoek), kleine modellen kunnen maken en een hoop schetsen (in een dummy o.i.d.) kunnen maken. Dit samen laat dus zien waarom je eindproduct er op die manier uitziet en is voor hen een teken dat je bewuste keuzes maakt in je ontwerpproces.
Alleen inspiratie en één ruimtelijk werk is dus niet genoeg, want dan is het niet ‘jouw’ idee. Het proces daartussen is wat het eigen maakt.

Tenminste, ik zit op een kunstacademie en zou het zo opvatten :’)

Heb je trouwens een bepaald thema o.i.d.? Want het lijkt me ook belangrijk dat je een concept hebt, zodat je een bepaald startpunt hebt. Als je geen thema hebt, bedenk dan zelf een goed concept.