Wat als je niet incheckt met je ov-chipkaart?

Hallo, ik had een vraagje,
Ik zie altijd van die ov-chipkaart palen op het station staan.
Maar wat nu als je niet incheckt, kunnen de controleurs (als je al gecontrolleerd wordt) dit dan zien?

Groetjes x

Ja, en dan krijg je bij studenten OV eerst een paar keer een waarschuwing.

Ja, vaak krijg je dan direct een boete.

tuurlijk anders zou het inchecken ook nergens voor nodig zijn

Ja, ze hebben daar zo’n apparaat voor. Ze kunnen dan zien of je hebt ingecheckt of niet. Soms kom je er met een waarschuwing van af, maar niet iedereen heeft hier geluk mee.

Dat spreekt toch voor zich…

Niet perse, een jongen uit mn klas had een paar weken geleden meteen een boete gekregen :slightly_smiling_face:

Natuurlijk. Ze scannen je kaart bij de controle. Ook best wel logisch want anders zou iedereen gratis kunnen reizen.

Uhu, dat kunnen ze zien ja. Het was wel zo dat toen een paar geleden het inchecken nog niet verplicht, conducteurs je kaart niet konden aflezen. Dat was volgens mij ook nog wel zo in de eerste paar maanden, maar nu lezen ze 'm standaard af hoor. Dus gewoon in- en uitchecken, een boete is zonde!

wauw sorry zeg,
ik reis nooit met de trein hoor.

Waarom denk je anders dat 'n OV bestaat :")? Anders zou iedereen zomaar gratis kunnen gaan reizen.

Nee dat snap ik ook wel, haha
Maar ik heb nog nooit van vriendinnen van mij gehoord dat ze dat deden.
Dus dacht, ik vraag het eventjes na.

lol, voel je niet gelijk zo aangevallen zeg.

Dat is apart… Mag dat wel?
Ik heb het eens aan een conducteur gevraagd en die zei dat. Dat je pas na iets van 2 waarschuwingen een boete krijgt.

Alleen bij studenten OV dan he.

Ik kreeg ook meteen een boete dus dat van die waarschuwingen is niet waar. Je kan wel een deel van de boete terugkrijgen als je een studentenov hebt.

Geldt dat van die waarschuwing niet alleen als het voor jou op dat moment gratis is?
Ik heb 1x een waarschuwing gehad en een andere keer (in het weekend, ik heb een week ov) een boete.

Je moet inchecken, vergeet ook niet uit te checken!

Ik kreeg meteen een boete hoor

Ja ligt echt puur aan de controleur eigenlijk.