Wanneer stopt haaruitval?

Ik heb anorexia, waar mijn gewicht nu bijna van hersteld is. Hierdoor heb ik al een tijdje last van haaruitval, sinds in aan kom lijkt dat alleen maar erger te worden. Het valt nu echt met bosjes uit, terwijl ik nu wel weer genoeg eet en ook nog steeds aankom en bijna gezond gewicht heb. Hoe komt dat? En wanneer stopt het met uitvallen en komt het terug?

Haaruitval stopt nooit, er zullen altijd haren uit blijven vallen omdat die gewoon dood zijn. Als het echt met bosjes eruit komt zou ik misschien toch even een dokter bezoeken?

Wat vervelend dat je anorexia hebt en natuurlijk wat goed dat je er tegen vecht! Haaruitval heeft met veel factoren te maken. Het kan bijvoorbeeld ook door stress komen. Bij anorexia is haaruitval ‘normaal’ en het kan zo zijn dat jouw lichaam zich beetje bij beetje herstelt, maar de haaruitval pas later minder wordt.

Inderdaad wat Precious zegt, als het niet minder wordt dan toch even langs de dokter gaan.

Liefs Vivian

Oké, ik wacht het nog even af en dan misschien langs de dokter. Ik vroeg het me af aangezien ik niet wist wanneer het minder werd, ik dacht dat het vanzelf wel weer ging groeien en stopte met enorm uitvallen zodra ik een gezond gewicht had? Omdat mijn lichaam dan ook daar vitamines aan kan besteden?

Toen ik jaaaaren geleden zo’n stom crashdieet deed zei mijn consulente dat haaruitval kon komen door t snelle afvallen en dat ik extra vitamine D kon slikken om dat te voorkomen. Ik weet niet of het waar is of helpt, maar denk ik meld het even! :slightly_smiling_face:

@Kiwi, heeft het bij jou geholpen? Is het nu over?

Ik heb ernstig ondergewicht door chronische ziekte en ook haaruitval. Heb periodes wel dat mijn gewicht steeg en het verbeterde niet direct.
Haren huid nagels, dat zijn secundaire prioriteiten van je lichaam. Net als de menstruatie.
Eerst zal jou lijf zijn voeding gebruiken om alle schaden van binnen te herstellen. Dus je organen, hart wat bloed en zuurstof beter vervoerd en hersenen, wat je zult merken in je gedachtes/concentraties en gevoel.
Want dit is namelijk primair om te overleven. Pas als dat ‘op peil’ is, zullen vanzelf je huid haar en nagels weer gezonder worden.
Daarom blijft de menstruatie bijv ook vaak als eerste uit wanneer je te veel afvalt of laag vet percentage hebt. Je lijf schakelt ‘onnodige’ functies als eerst uit.
Dus geef het nog de tijd, waarschijnlijk is je lijf nog steeds bezig met de rest herstellen. Eet goed, houd vol en alles zal vanzelf aangevuld worden en langzaamaan herstellen.

-jip en janneke uitleg, voor de concrete termen/feiten etc; google O:)-
Goed dat je vecht tegen je Anorexia, ik zie het ook aan je lijstjes in t topic hier op Girlscene dat je stappen maakt. Hopelijk gaat het met de stoornis zelf ook vooruit (:

Super bedankt voor je reactie, nu snap ik het wat beter! Gewoon afwachten dus, jammer haha Dankjewel, het gaat al een heel stuk beter, gelukkig :slightly_smiling_face: