wanneer slaag ik?

Ik heb een vraag en omdat iedereen bij mij op school iets anders beweert heb ik besloten om het maar hier te vragen :’)

Ik sta nou een 4 voor biologie, 5 voor scheikunde en een 5 voor wiskunde
nu weet ik dat nu niet zal slagen… maar wanneer precies slaag ik wel?
Mag ik 2 5en staan of mag ik ook een 4 en een 5 staan?
En nu hoor ik ook opeens dat ik (die 2 vijfen die ik dan zou staan) zou moeten compenseren met twee 7ens op andere vakken…

als het het laatste is dan kan ik beter gelijk stoppen met leren want ik heb maar 1 compensatiecijfer…
kan iemand mij helpen, ik ben nogal door de war.

Je moet een compensatie cijfer hebben. Een vijf ophalen tot een zes, en die vier tot een vijf. Met drie vijven, moet je herkansen

bij veel scholen werkt het zo :
je mag zeven vakuren gebuisd zijn.
als je bijvoorbeeld vier uur wiskunde hebt, 1 uur engels en twee uur frans, en je buist op al deze vakken, dan kunnen ze je “tegenhouden” omdat je dan samen 7 vakuren gebuisd bent.

dus ik ben geslaagd als ik dit allemaal ophaal tot maximaal twee 5’en? en daar moet dan één 7 tegenover staan?

Kijk hier eens:

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/voortgezet-onderwijs/vraag-en-antwoord/wanneer-ben-ik-geslaagd-voor-het-eindexamen-havo-of-vwo.html

Dus als ik het goed begrijp ben je geslaagd met één 4 en één 5. Daar hoeft verder geen 7 tegenover te staan (ter compensatie)? Want ik sta wel een 7 voor Nederlands en wss voor NLT ook een 7.

Waar dient de compensatie precies dan voor? En mag compensatie komen van alle vakken waar je een 7 voor staat of bijvoorbeeld alleen de kernvakken?

als ik dit mag geloven: http://www.anababa.nl/school/middelbare-school/eindexamen/wanneer-geslaagd

betekend dus dat compensatiecijfer regeling alleen geld op het vmbo en niet op havo?
Dus ik heb geen compensatie nodig naast twee 5’en?

Je hebt wel compensatie nodig. Tegenover een 5 moet een 7 staan en tegenover een 4 een 8 of twee 7s, maar heb je geen compensatie voor de combi vakken (levo, maatschappijleer en pws)? Daarbij moet je ook aan de 5,5 regeling komen.

nee dat heb ik beindigt met een 6.0 dus helaas geen compensatie…

oke ik denk dat ik het dan wel begrijp, dus ik haal de 4 op naar een 5 en wiskunde naar een 6. Dan sta ik nog. twee 5’en dus moet ik nog twee 7’ens er tegen over hebben staan?

welk vak voor compensatie dient maakt vervolgens niet uit?

Nee. Veel succes overigens!

fijn, nu is het voor mij duidelijk haha!
heel erg bedankt! :grin:

Compensatiepunten staan nergens als eis in de examenregels, maar wél een eis is natuurlijk dat je een 6 gemiddeld moet komen te staan in plaats van een 5,5 als je een 4 én een 5 staat. Met alleen maar zesjes gaat dat waarschijnlijk niet lukken, dus logisch gevolg is dan ook dat je hogere cijfers er tegenover moet hebben.

Ik mocht ook niet in dezelfde clusters onvoldoende staan. En je mag geen tekort hebben. Ik had vier vijven gehaald dus was gezakt, maar ik deed ook vmbo dus misschien andere regels.

Heb je het al aan een leerkracht gevraagd?