wanneer heb je anorexia?

anorexia is een psygische aandoening, geen ondergewicht zoals mensen hier denken…
ondergewicht is een GEVOLG van anorexia…

ik denk dat je anorexia hebt als je jezelf nooit mooi en altijd te dik vind, en daardoor extreem gaat lijnen…

Ja ga ff met z’n allen lekker discussiëren over wie het beste weet hoe anorexia in elkaar zit. Ik denk dat de TS eerder wat heeft aan tips over hoe je zo’n gesprek kan voeren met haar vriendin die misschien daar last van heeft.

Wat hierboven gezegd wordt, (extreem) ondergewicht kan een gevolg zijn van een eetstoornis. Voor anorexia is ondergewicht echter een ‘vereiste’ als je naar de diagnostische criteria van de DSM IV kijkt.

Je hoeft geen ondergewicht te hebben voor een eetstoornis! En als jouw vriendin zo obsessief met eten bezig is kan ze wel eens eetstoornis NAO hebben, dat is voor alle mensen met eetstoornissen die net niet aan de kenmerken van boulimia of anorexia voldoen.

Even voor je opgezocht:

Het DSM-IV geeft de volgende criteria voor anorexia nervosa:

1. Weigering om het lichaamsgewicht op een voor de leeftijd en lengte normaal niveau of daarboven te houden (bijvoorbeeld een gewicht van 85% van het normale niveau of het uitblijven van gewichtstoename waardoor het gewicht 85 % van het normale niveau is).
  2. Intense angst voor gewichtstoename of dik worden, zelfs bij ondergewicht.
  3. Een stoornis in de wijze waarop het lichaam of het gewicht wordt ervaren, overdreven waarde hechten aan het lichaamsgewicht of de lichaamsvorm bij het vormen van een zelfbeeld of ontkenning van de ernst van het te lage lichaamsgewicht.
  4. Amenorroe bij vruchtbare vrouwen, in dit geval het uitblijven van minimaal drie opeenvolgende menstruele cycli. (De diagnose amenorroe kan worden gesteld als de ongesteldheid alleen optreedt na hormoonbehandeling).

Niet iedereen past natuurlijk precies in een vakje ‘anorexia’, ‘boulimia’, of ‘BED’. Wanneer er sprake is van een aantal kenmerken maar niet allemaal, of een combinatie of afwisseling van kenmerken die bij anorexia, boulimia of bed horen, wordt er ook wel gesproken van een ‘eetstoornis NAO’: Niet Anderszins Omschreven.

In ieder geval, probeer haar te helpen als je dat kan. Een eetstoornis, het maakt niet uit welke, is een pure hel.

Welnee, ik mag geen persoonlijke mening hebben.
Daarvoor is dit forum niet bedoelt. En ik ga niet in detail treden, maar met een ziek familielid met deze ziekte, weet ik dondersgoed waar ik het over heb.
Ikzelf mankeer niks hoor. Hoef je daar geen mening over te hebben.
Als je overigens duidelijk gelezen hebt, heb ik het met ondergewicht ook niet over anorexia. Er zijn genoeg meiden die ondergewicht hebben. Dan ben je nog niet ziek. Je bent pas ziek als je geestelijk niet meer in orde bent.
Maar okee… jij je mening, ik de mijne. Joe

Klopt niet, anders heb ik namelijk ook anorexia

Yente heeft wel gelijk. Natuurlijk mag je overal een mening over hebben. Maar als iets een feit is kan je niet zeggen ‘Voor mij betekent anorexia dit en dit.’ want wat anorexia inhoud, is nou eenmaal een feit. Denk dat ze dat bedoeld. :slightly_smiling_face:

Inderdaad. Je hebt een eetstoornis, angst om dik te worden, vervormd beeld van jezelf.

Er zijn ook ‘dikke’ mensen met anorexia. Het heeft niet direct te maken met je gewicht, alleen zijn die dunne meisjes heel bekend. Als je de hele dag alleen maar water drinkt om af te vallen is dat ongezond, of je nou onder- of overgewicht hebt.

Je kan ook anorexia hebben als je een gewoon gewicht hebt. Het is vooral het obsessief bezig zijn met niet eten en afvallen dat een patiënte typeert.

Ik ben een ex-anorexiapatiënte en ik kan je verzekeren dat geen enkele volwaardige persoon met anorexia het in z’n hoofd zou halen om vet te eten of alcohol (caloriebom!) te drinken. Sorry maar JIJ snapt er weinig van.

Meiden, ik heb zelf de diagnose anorexia, en ik kan jullie vertellen dat je echt alleen die diagnose krijgt als je;

• 15% onder gezond lichaamsgewicht zit
  • 3 maanden of langer niet gemenstrueert hebt
    En daarbij dus heel weinig tot niets eet, niet wil eten, niet luistert naar de omgeving, en de verdere kenmerken (qua gedrag) zoals kcal tellen, compenseren (verschillende mogelijkheden, extreem veel sporten, braken, laxeren) etc.

Heb je de lichamelijke klachten niet? Dan kun je alsnog een eetstoornis hebben, maar dan wordt het NAO genoemd.
Dus nee, als je 1.60 m bent en 100 kilo weegt (ff ter voorbeeld) en je hebt wel de gedragskenmerken, maar niet de lichamelijke klachten, heb je geen anorexia.

Kan er echt niet tegen dat mensen zo snel iets anorexia noemen, dat je het niet helemaal snapt hoe dat zit met de critera en zo is logisch, maar zet dan ook niet neer dat je anorexia kunt hebben als je een gezond -of overgewicht hebt.
En heb het natuurlijk niet tegen iedereen die hier gereageerd heeft ;d

Oh, nog een toevoeging: daarbij kan NAO (Niet Anders Omschreven) net zoveel impact hebben op een persoon als anorexia of boulima. Ook met NAO kun je hulp krijgen, je hoeft niet persé anorexia of boulima te hebben. Ik had eerst ook NAO, had meer dan 15% onder gezond gewicht, maar menstrueerde nog, dus kreeg ik de diagnose NAO. Pas later, toen ook mijn menstruatie 3 maanden weg was, werd het anorexia.
Maargoed dat doet er verder ook niet toe, ik wil alleen even duidelijk maken dat je er evenveel last van kunt hebben, maar dat het niet hetzelfde is.

Dit zijn overigens ook niet de enige 3 soorten eetstoornissen… Je hebt orthorexia, BED en zo zijn er nog een paar. Maar mensen noemen zo ontzettend snel iets anorexia…

Je kunt anorexia hebben, ook al heb je (op dat moment) een normaal gewicht.
Helaas word anorexia vaak pas opgemerkt wanneer iemand al ondergewicht heeft.

als het een obsessie en het gesprek van de dag het eten en je emotie

ik vind dat je anorexia hebt als alles alleen daar om draait. Obsessie. Dwangmatig. Als je dingen gaat mijden
(bv. naar de bios gaan met vrienden) omdat je geen popcorn wilt eten ofzo. Dat soort shit.

Ik heb anders heel veel tegenartikelen hierover gelezen en daar geven ze juist felle kritiek op het maken van zulke diagnoses. Anorexia is een geestesziekte en de kenmerken die jij noemt zijn eigenlijk de zichtbare kenmerken. Je kunnen zeggen dat dan in de gevarenzonde terecht bent gekomen. Maar er zijn ook meiden met overgewicht die zichzelf uithongeren om sneller gewicht te verliezen. Deze meiden worden minder benaderd omdat het anorexia minder goed zichtbaar is en dus lastiger te herkennen, maar uiteindelijk zullen deze meiden ook uitgemagerd zijn, het duurt simpelweg wat langer. Ik vind het eigenlijk belachelijk dat je volgens diagnoses pas anorexia hebt als je echt zwaar ondergewicht hebt, terwijl die geestesziekte al veel langer heerst. Dat zou betekenen dat je van de een op de andere dag anorexia hebt!

Het in balans brengen van het aantal kcal wat genuttigd is, is meer een boulimia-aspect. Dus; extreem veel sporten, overgeven, etc.

Dikke mensen hebben geen anorexia, misschien boulimia of BED.

En sommige mensen drinken (wanneer ze een crashdieet volgen) ook alleen de hele dag water. Ze hebben niet gelijk anorexia daarom.
Dus wat je zegt klopt niet.