wanneer heb je anorexia?

heyy ik denk dat een van mijn vriendinnen anorexia heeft maar weet het niet zeker, ik wil er met haar over gaan praten maar heb eerst een klein vraagje… Hebje alleen anorexia als je extreem bezig bent met niet eten én ondergewicht/dun bent? of heb je ook al anorexia als je alleen extreem bezig bent met niet eten, maar een gewone maat hebt?

Google?

Al weeg je 100 kilo, anorexia kan altijd. Het is een psychologische ziekte, niet een lichamelijke.

Dat eerste, voor de diagnose anorexia nervosa moet je geloof 10 of 15 % onder je gezonde gewicht zitten, anders heb je NAO (niet anders omschreven) met anorectische kenmerken.
Maar dat maakt toch geen zak uit voor het gesprek met je vriendin ??

sterkte!

Kijk ook eens op www.proud2bme.nl

Wat vind jij onder anorexia vallen?

Ik persoonlijk vind ik anorexia alleen als de persoon vrijwel niets meer eet of wil eten. Extreem sporten niet meegerekend.

want ikzelf heb voor mijn leeftijd ook ondergewicht. Ben altijd bezig met niet te vet en teveel eten. maar heb geen anorexia want drink gewoon alcohol en eet gewoon wel vet.
Dus beschrijf even concreet wat je vriendin doet? Wat jij verdacht vindt?

Anorexia kan voorkomen met wat voor gewicht dan ook. Zelf mensen met overgewicht kunnen anorexia hebben maar dat valt gewoon niet zo op. En wat doet jou vriendin dan precies waardoor je denkt dat ze anorexia heeft?

In mijn ogen heb je een eetstoornis van zodra je je obsessief met eten begint bezig te houden, en geen normaal eetpatroon meer hebt.

Jij kan niet een persoonlijke mening hebben over wanneer iets anorexia is of niet, de psychiater steld dat vast. En sommige anorexiapatiënten drinken ook alcohol of eten vet. Sorry, maar je snapt er weinig van. Of jij ondergewicht heb zegt niks over of je ziek bent, nee het is niet gezond maar dan hoef je heus geen psychische ziekte te hebben.

ik ken ook een meisje die anorexia heeft en zij is ook niet extreem dun. Maar gewoon normaal…

anorexia kan bij iedereen anders zijn het is vooral veel bezig zijn met eten bang zijn voor eten en een obsessie hier mee hebben het leid je leven…

Mijn nichtje heeft anorexia

OT: Naar mijn mening heb je anorexia als je alles doet om gewicht te verliezen en dat dus een obsessie wordt.

Ik geloof niet dat je een soort lijn kunt trekken dat je vanaf zulk gedrag anorexia hebt. Anorexia komt gewoon heel langzaam…

-

klopt niet. je hebt eerst een eetprobleem, je denkt 24/7 aan eten en ckal, en daar krijg je een eetstoornis van, je begint met afvallen en bent er intensie mee bezig, anoraxia heb je als je 10 kilo onder het gezonde gewicht zit

ik heb me een tijdje bezig gehouden met anorexia en pro-ana en zo ongeveer bestaat anorexiaUIT MIJN OOGPUNT uit:

1. meisje eet bar weinig of niks.
2. meisje gaat vaak naar de wc, vooral na het eten.
3. meisje neemt geen dingen als traktaties,snoep etc. aan.
4.meisje praat veel over eten.
5.meisje ziet er slechter uit(is te zien aan verslechterde conditie van het gebit,zurige adem,blauw paarsige voeten en handen, futloos haar, en eventueel aan wallen)
6. meisje heeft het vaak koud.
7.meisje telt calorieen(valt te zien aan het aandachtig bekijken van een product voor het gegeten/gedronken word, of ze praat er gewoon veel over)
8. meisje drinkt water inplaats van bijvoorbeeld voor haar normale appelsap,cola of wat ze dan ook altijd drinkt.
9. meisjes cijfer worden slechter en meisje lijkt niet bezig te zijn met de les.
10. meisje sport vaker dan normaal, dit kan een extra sportles zijn maar meestal is meer als een extra keer de trap op en af lopen,hardlopen of bijvoorbeeld rek en strek oefeningen.

de dikgedrukte zinnen geven het beste aan waaraan je kan zien dat iemand anorexia heeft. de andere dingen zijn meer ‘‘bijzaken’’.
ik hoop dat je er iets aan hebt.

-x-

Maar het blijft een psychologisch probleem hoor :’) Je kan het ook heel goed hebben als je genoeg weegt.

dankjewell voor alle reactie’s! ik wilde het gewoon even zeker weten, want ze is wel al veel afgevallen, maar heeft nu dus wel normaal gewicht maar ze wil nietmeer stoppen met afvallen… daarom… morgen ga ik met haar praten, dankjewel allemaal!

Het zijn niet alleen meisjes.

dat klopt niet zoals velen hier al zeggen.