Wanneer checkt de douane mijn pakket?

Ik wil dus graag een pakketje bestellen vanuit het buitenland voor meer dan 20 euro. Ooit heb ik een trui besteld uit het buitenland en toen werd die dus gecheckt door de douane en kon ik nog eens 19.95 aan de deur betalen terwijl die trui al 40,- was. Mijn moeder is toen gaan zoeken op het internet ernaar en zag dat ze boven de 20 euro soms wel eens checken maar dat kan ik nergens vinden. Nu vraag ik me dus af klopt dat of kan het bij elk bedrag gebeuren en hoe voorkom ik dat ik word gecheckt?

Het klopt helaas. Ik heb weleens gehoord dat als je je pakket als cadeautje in laat pakken, ze minder ‘streng’ zijn. Verder is het echt geluk hebben…

:frowning_face: jammer!

De douane pikt er vaak random dingen uit,
wanneer je iets besteld onder 22 euro en ze pikken het er uit moet je vaak een brief invullen met wat het is en een afschrijving van je bank om te bewijzen hoe duur het was.
Wanneer je iets besteld boven de 22 euro en ze pikken het er uit, krijg je ook di brief en moet je er extra geld bij betalen.
Wanneer je een nep product besteld, en ze pikken het er uit (schoenen ofzo) zou je een boete kunnen krijgen.

Yup, heb het ook een keer gehad. Was via Ebay en de verkoper had erop gezet hoeveel het kostte… En dat was dus rond de 30 euro. Heeft mij toen ook 19 euro extra gekost ofzo.
Veel verkopers via Ebay zetten niet de echte waarde erop, of noemen het een ‘gift’ zodat je er niet uitgehaald word. Een gift mag nl. meer waard zijn (uit mijn hoofd rond de 45 euro?). Dus je zou evt ook eerst kunnen vragen wat een verkoper op de verpakking zet. Ze zijn verplicht om een waarde in geld op de verpakking te zetten maar sommigen zijn dat bereid daar een minder hoog bedrag op te zetten. Het is alleen eigenlijk bij wet niet toegestaan dat te doen dus het is eigenlijk altijd afwachten… De ene keer doen ze het wel als het kan en de andere keer heb je misschien geluk. Kansen zijn wel groot dat je eruit wordt gehaald als het bedrag er zo op staat. Makkelijk scoren natuurlijk ook voor hen.

Dus dan hoef je niets te betalen? Want mijn pakketje is 21 euro

21 euro is sowieso nog oke ja.