Wanneer beugel?

Heyyy,

Ik ben al iets ouder en ben dus best beschaamd om het zo te noemen om een beugel te krijgen. Maaar ik wil wel rechte tanden dus heeft mijn moeder vandaag een afspraak gemaakt bij de orthodontist. We mogen 22 augustus naar haar toe (dus de eerste afspraak). Hiervan ben ik best geschrokken, omdat het serieus pas over meer dan 3 maanden is en dat vind ik echt vet lang. Is dit een normale ‘wachtperiode’? En verder ben ik ook benieuwd hoelang het bij jullie duurde vanaf de eerste afspraak tot wanneer je je beugel echt kreeg. Als het verschilt per persoon hier een omschrijving van mijn tanden; mijn onderste rij tanden zijn redelijk recht maar wel een beetje scheef. Mijn bovenste tanden zijn best wel erg… mijn hoektanden staan helemaal naar boven dus niet op dezelfde hoogte als mijn 2 voortanden enzo. Ook staat mijn ene voortand een beetje meer naar boven als je snapt wat ik bedoel… Of nouja je ziet als je in mijn tandvlees kijkt zegmaar de ene tand meer dan de andere snapje. En ook staat mijn ene voortand over mijn andere (een beetje). Hahahah echt onduidelijk maar ik wil serieus best wel zo snel mogelijk mijn beugel. En heeft het ook een langere wachtperiode als je van die onzichtbare blokjes wilt?

Sorry voor de duizend vragen
Kusjes xx

Bij mij duurde het wel een tijdje omdat ze pas konden beginnen als ik wat ouder was. Toen hij erin zit was ik bijna 18, je komt niet heel oud over dus je hoeft je niet echt zorgen te maken over je leeftijd. Waarom zou je je schamen?
Ik heb zelf aan de bovenkant “onzichtbare” blokjes en kan me niet voorstellen waarom dit langer zou duren.

Ik heb een tijdje in een orthodontiepraktijk gewerkt dus ik kan je het een en ander vertellen.
De wachtperiode verschilt per orthodontist. Vroeger (ongeveer 6/7 jaar geleden) was de wachttijd een stuk langer omdat er minder orthodontisten per stad waren. En vaak kon je alleen op verwijzing bij eentje terecht. Tegenwoordig heb je die verwijzing niet meer nodig en kun je je gewoon inschrijven.

De eerste afspraak is een intakegesprek. Je bespreekt samen met de orthodontist waarom jij een beugel wilt. Is het bijvoorbeeld medisch noodzakelijk (een hele diepe beet) of wil je het om ethische redenen een beugel (bijvoorbeeld omdat je ‘scheve’ tanden hebt).
Hij stelt dan een globale diagnose en je krijgt de tijd om de orthodontist vragen te stellen. Dit gesprek duurt ongeveer 20 minuten.

Daarna wordt er een afspraak gemaakt om röntgenfoto’s te maken en gebitsafdrukken. Meestal wordt dit door de orthodontie-assistentes gedaan. Zij horen je een beetje op je gemak te stellen, (er kwamen ook zat volwassenen bij mij in de praktijk, en geloof me, zelfs zij zijn zichtbaar zenuwachtig) en die afdrukken worden naar het laboratorium gestuurd om een gebitsmodel te maken. Zo kan de orthodontist een behandelplan opstellen.

Bij de volgende afspraak worden jouw gebitsmodellen besproken, en vertelt de orthodontist welke beugel het beste bij jouw situatie past. Je hoeft niet bang te zijn voor een buitenboordbeugel want die wordt tijdens een groeispurt gegeven (wanneer je dus aan het begin van je pubertijd zit, en ik neem aan dat je ouder bent). Mocht je bovenkaak ten opzichte van je onderkaak naar voren staan, dan kan dat alleen operatief worden gecorrigeerd.

Je krijgt dus na ongeveer 3 afspraken je beugel.

*Als je kaken goed op elkaar passen, hoeft je beugel alleen je tandstand te corrigeren. Dit is meestal binnen anderhalf jaar gedaan.
*Onzichtbare blokjes zijn duurder dan de normale blokjes, ook verkleuren deze sneller en zijn ze minder sterk. Meestal worden ze er van hoektand tot hoektand geplaatst, en de rest is dan gewoon grijs.

Verder is het belangrijk dat je héél goed poetst tijdens het dragen van je beugel. 2-3 per dag is vereist, het liefst elektrisch, maar met de hand kan ook.

Ik hoop dat ik al je vragen heb beantwoord!

bij mij duurde het ongeveer 1 tot 2 maanden

Hier in Amersfoort zit een praktijk die geen wachttijden heeft. Want ik vind augustus belachelijk! Ik zou verder kijken naar een andere orthodontist

Ik belde midden december voor een afspraak en midden januari zat ie al erin. Al moet ik wel zeggen dat ik dus moest wachten totdat het nieuwe jaar begon voor de zorgverzekering etc.

-

Ik stond 6 maanden op de wachtlijst, en ik kreeg te horen dat ik er geen nodig had.
Dus het is normaal dat het zo lang duurt.