wanneer ben je nou slim/intelligent

zie topictitel

Ligt eraan, als je weet hoe sommige dingen in elkaar zitten. Maar is hier al niet zo’n soort topic van, zoals het algemene kennis topic? Want dat kan ook gewoon daar.

als je inzicht hebt in een bepaald onderwerp

Ik vind dat je slim bent als je snel dingen oppikt. Je moet niet veel dingen weten om slim te zijn, want het kan goed zijn dat je gewoon nog nooit van bepaalde zaken gehoord hebt. Maar als je er van hoort, moet je het wel makkelijk kunnen onthouden.

Ik vind dat je slim bent als je veel inzicht hebt

Wanneer je je zinnen met een hoofdletter begint en eindigt met een punt kom je al een heel stuk slimmer over. :’)
Ik denk dat je slim bent als je een stapje terug kunt nemen en daardoor een situatie op een andere manier kan bekijken. Ik vind veel kennis hebben ook wel een deel van slim zijn hoor, maar er komt denk ik een heleboel meer bij kijken. Inzicht hebben op bepaalde dingen bijvoorbeeld,

Dit ook inderdaad.

En als je een hoog IQ hebt vind ik je slim.

Als je op cognitief en sociaal-emotioneel gebied goed functioneert. Intelligentie moet niet alleen op kennis (IQ) gebaseerd zijn, vind ik :slightly_smiling_face:.

Maar het kan toch ook zo zijn dat een kleuter superslim is? Die heeft van de meeste zaken in de wereld nog nooit gehoord, maar dat maakt nog niet dat 'ie dom is.

Je hebt soorten intelligent zijn :

http://kijkopleren2010.wikispaces.com/file/view/MI_8.jpg/187447059/MI_8.jpg

Dus als je in één van deze dingen goed bent ben je op zich intelligent.

Ik vind het belangrijk dat je alles vanuit meerdere kantrn kunt bekijken. Dus kan relativeren en als je inlevingsvermogen hebt. Je eigen mening kunnen vormen door bijvoorbeeld naar meerdere argumenten te luisteren. Klinkt misschien niet als per se slim, maar dat vind ik wel een heel belangrijke factor haha.

Ik vind iemand sowieso slim als diegene over veel kennis beschikt (kan ook zijn over een bepaalt onderwerp). En iemand is ook slim als diegene iets snel snapt. Dat je bijvoorbeeld iets leest of hoort over een onderwerp waar je nog niets (of niet zoveel) van af weet en toch het meeste snapt.
Ruimtelijk inzicht is ook wel belangrijk, maar om iemand dan meteen slim te noemen.
Je kan een laag IQ hebben en nog steeds veel dingen snappen die anderen met een hoger IQ niet snappen, dus persoonlijk vind ik dat het IQ er niet veel mee te maken heeft.

Iedereen is wel intelligent, alleen bij de een zie je het meer als bij de ander.
Ja er zijn wel echt hele domme mensen maar die zijn ook wel ergens slim in.

Eens.
Misschien vind ik sociaal-emotioneel nog wel een van de belangrijkste.

Dit ja. En ik vind het wel belangrijk als je een beetje over algemene kennis beschikt. Als mensen sommige belangrijke dingen niet weten komt dat heel dom op mij over (sorry).

Even vraagje, feitelijk gezien heeft een hoge sociale-emotionele ontwikkeling toch niks met intelligentie te maken? Want intelligentie is toch het opdoen, onthouden, veranderen en kunnen toepassen van kennis?

Dit vind ik ook een logischere definitie van intelligentie dan het IQ gecombineerd met het EQ. Want sommige mensen met een ernstige vorm van autisme zijn extreem laag sociaal emotioneel ontwikkeld, maar hebben een superhoog IQ en zijn wel degelijk intelligent. Ik snap de beredenering van het sociaal emotionele gebied bij intelligentie echt niet.

Nou ja, bij mijn opleiding (SPH) wordt altijd heel erg benadrukt dat om intelligentie te meten niet alleen het IQ getest moet worden, maar ook tests gedaan moeten worden op andere gebieden zoals het sociaal-emotionele gebied.