'Wakker' zijn zonder bewustzijn

Ik hoop dat deze titel zó vaag is dat mensen erop gaan klikken omdat ze zich afvragen waar dit in godsnaam over gaat.

Het zit zo. Gisteravond sliep ik bij mijn vriend. We hadden het licht uitgedaan, waren tegen elkaar aan gaan liggen en gingen slapen. Ik viel in slaap, en werd later [ik weet niet hoe veel later] wakker terwijl we op het punt stonden seks te hebben. We waren aan het zoenen, mijn vriend lag bovenop me [meer details zijn niet nodig denk ik, enfin] etc. Ik vond het niet erg dat dat gebeurde - voor mensen verkeerde dingen gaan denken - maar ik was zo slaperig en daardoor waren mijn spieren zo slap, dat ik er weinig tegen had kunnen beginnen als ik het níet oke had gevonden. Langzaam werd ik wakkerder maar het bleef een beetje half-slapende toestand waar ik in verkeerde.

Omdat ik dus totaal niet begreep hoe we opeens daar gekomen waren heb ik vanochtend eens bij mijn vriend gepolst wat er nu aan de hand was. Blijkbaar (!) was hij me gaan zoenen, waar ik op had gereageerd door 'm actief terug te zoenen. Ik heb mijn ogen open gehad/gedaan en ik heb tegen hem gepraat, antwoord gegeven op zijn vragen [logische antwoorden]. Op een gegeven moment heb ik blijkbaar iets als ‘kom maar’ gezegd op een vraag van zijn kant of ik zin had om seks te hebben. Ik heb hier dus totaal geen herinnering van. Maar dan ook echt nul. Het enige wat me heel vaag bijstaat is wat gezoen en gestreel, maar dat kan ook uit mijn droom geweest zijn. Kortom, ik weet het níet.

Het is niet de eerste keer dat zoiets voorvalt. Eerder al ben ik bij mijn vriend in slaap gevallen en heb ik blijkbaar ook nog van alles tegen hem gezegd wat logisch was. Ook hier herinnerde ik me weer helemaal niets van. [In retrospect weet ik ook niet meer waar dit gesprek over ging en of het ook over seks ging, ik vermoed van niet, maar ik weet het niet. Blijkbaar was ik ook nog slaperig toen ik het ‘after’ gesprek voerde.] Mijn vriend voelt zich nu nogal kut omdat het voor hem net voelt alsof ik niet echt heb ingestemd met seks hebben, waardoor hij zich voelt alsof 'ie me half verkracht heeft. Als hij wist dat ik er niet bewust bij was dan had hij nooit iets gedaan. Ik geloof hem daarin, hij doet me in mijn bewuste leven ook nooit iets aan en hij respecteert me. Bovendien is ons seksleven best wel heel erg dikke prima [zonder overdrijven] dus dat hij de behoefte voelt om uit wanhoop 's nachts maar met me seks te hebben omdat ik dan geen nee zeg gaat er bij mij niet in.

De vraag die bij mij meer leeft: wat is dit? Heeft iemand anders dit? Kan ik dit stopzetten? Want het is niet heel prettig om van alles te zeggen en te doen waarvan ik niet weet wat het is, omdat ik er niet bewust bij ben.

Ik weet dat een vriendin van me dit ook ooit heeft gehad, maar heb er zelf geen ervaring mee!

Ja beertje ik denk dat het zoiets is, want mijn vriend zweert erbij dat het lijkt alsof ik wakker ben. Mmh, ik heb het wel druk, maar niet drukker dan anders voor mijn gevoel. Thx voor het meedenken iig :slightly_smiling_face:

Ik heb dat ook, maar wel in mindere mate. Als kind had ik het best wel erg, dan kon ik hele gesprekken hebben en handelingen doen (naar de wc gaan, recht op in bed zitten en praten, naar boven naar mn ouders toe gaan, etc) zonder dat ik me er iets van kon herinneren. De dag erna zeiden mijn ouders er bijvoorbeeld iets over en had ik echt zo iets van, huh. Nu heb ik het nog steeds wel, vaak zat heb ik blijkbaar tegen mn vriend in bed zitten praten, hem wakker gemaakt omdat ik naar de wc wilde, ofzo terwijl ik er later zelf niets van wist. Meestal merkt hij wel dat ik er ‘niet helemaal ben’ of gaat hij er al vanuit dat ik, gezien het tijdstip, weer eens in mn slaap achterlijke dingen aan het doen ben. Maar we hebben zover ik weet nog nooit slaap-sex gehad, haha. Ik heb geen idee wat je er aan kunt doen trouwens! Ik heb wel het idee dat het bij mij meer voor komt als ik onrustig ben, maar dat kan ook toeval zijn.

Ja en dat doe ik dus blijkbaar niet volgens mij vriend, maar verder herken ik het op zich wel. Ik loop blijkbaar niet maar ik ga wel allerlei dingen zeggen en reageren… Heel vreemd.

Toch iets met die onrustigheid/stress! Misschien moet ik daar dan eens voor langs de huisarts, ik heb niet het bewuste gevoel dat ik stress heb maar misschien is het dan toch zo.

Zou ook kunnen, maar ik heb geen idee waar het vandaan komt haha. Misschien is er wel niets aan te doen, dan is het jammer, maar ik geef nog maar even niet op. Nee, kan ik me voorstellen. Ik heb alleen geen idee hoe mijn vriend erachter moet komen dat ik niet wakker ben :’)

Heb ik ook wel eens gehad, soort van dan. Dat ik nog half lag te slapen en dat mijn vriend dan helemaal aan me ging zitten. Maar meestal werd ik dan na een poosje wel helemaal wakker.

Maar heb het nooit zo gehad als jou. Je hebt ook wel een bepaald soort van aandoening dat slaapseks of sexsomnia heet. (Wikipedia linkje) Misschien is dat wat?

En anders naar je huisarts! :wink:

Mijn ex had dit ook. Kon je een 100% logisch gesprek mee hebben en ook seks idd.

Dat kan best weleens een vorm van slaapwandelen zijn. Ik heb weleens begrepen dat je dan ook normale gesprekken kunt hebben, waar je dan in de ochtend niets meer van weet maar waar voor je gesprekspartner schijnbaar niets raars is. Dat seks in je slaap is volgens mij een vorm van slaapwandelen…

Wat een bizar idee inderdaad haha. Het is natuurlijk ook niet zo erg omdat je vriend is maar goed, het is wel een beetje maf als jij er niets meer van weet :'D

Misschien inderdaad toch eens naar je huisarts? Je onrust kan er inderdaad natuurlijk mee te maken hebben, maar misschien wel fijn om te weten wat er aan de hand is. Nu doe jij gelukkig geen dingen waarmee je risico loopt. Ben je dan 's ochtends niet ook slaperiger dan normaal bij wakker worden?

Misschien soort van slaapwandelen?
Heb ik jarenlang ook gedaan, weet niet of ik het nu nog doe.
Opzich zei ik redelijk logische dingen, alleen was het tijdstip beetje apart.
Klaarmaken om te sporten - of mijn broer meevragen om te gaan eten; om 04:00 in de nacht.
Misschien voor iedereen anders.

Haha idd, ik vind het zo weird. Prima dat het gebeurd is and all maar ik heb liever gewoon seks als ik bij bewustzijn ben :’)

En nee, niet voor zover ik weet. Slaap gewoon prima, aan één stuk door ook.

Ja, misschien moet ik toch de huisarts maar eens proberen, haha.

Mijn moeder heeft dit ook. Ik kan snachts hele gesprekken voeren met haar als ik bijv. weer kom van uitgaan of als ik zelf naar bed ga. Ik vraag haar dan soms dingen, zo laatst ook of ze me sochtends even wakker wilde maken omdat mijn iphone niet meer aanging en ik niet zo 123 een andere wekker kon vinden. Ik heb haar zelfs nog gevraagd: Mama, ben je wakker? Je hoort nu wel wat ik zeg he? Wat zei ik dan? Ze kon het zelfs herhalen, “ik moet je wakker maken om half 8”. En je raad het al: sochtends wist ze nergens meer van. En soms vertel ik haar een heel verhaal hoe het uitgaan was en dan vraagt ze me s’ochtends gewoon precies hetzelfde, terwijl ze dan die nacht nog zei: oh fijn dat je het leuk hebt gehad, etc. Haha heel bizar en nee, ze is niet aan het dementeren o.i.d. haha! Ik moet zeggen, mijn moeder heeft wel medicatie. Heb jij dit ook? Misschien dat het dan daar van komt? Of door spanning/stress idd

De enige medicatie die ik gebruik is m’n pil en m’n antibiotica, maar dat gebruik ik de laatste tijd niet zo heel regelmatig (de tweede, niet de eerste, geen zorgen xd) en gebruik ik bovendien al heeeel lang [echt minstens 5 jaar] dus daar kan het niet aan liggen. Ik ben blijkbaar wel gespannen, volgens mn vriend zijn mn spieren in mijn nek heel stijf, hij was gisteren aan het masseren. Maar alsnog, alsnog… ik vind het vreemd.

Nouja, gezien het feit dat ik niet de enige ben zou het kunnen dat de huisarts me misschien meer kan vertellen. Zal wel 'ns een telefonisch consult aanvragen.

Huh, wat gek! Ik slaapwandel ook wel eens.
Misschien kunnen jullie in dit soort gevallen een codevraag stellen, bijvoorbeeld dat hij aan je vraagt wat je die avond hebt gegeten. In ieder geval iets waarbij je moet nadenken en geen ja of nee kan antwoorden. En dan kom je misschien wel bij je echte bewustzijn.

HAHAH DUC :’) Lekker droog weer. Ja, het is wel vreemd inderdaad. Telefonisch consult is een goede optie, hoef je er ook niet extra heen haha, scheelt weer vind ik altijd!
iig, succes! Laat je even weten wat eruit is gekomen?

Haha wat nou! :") ik moet hier toch niet onverantwoordelijk overkomen! Ja, ik heb net even aangevraagd. Word dinsdag of woensdag teruggebeld ^^ precies, want zo’n enorm obstakel is 't nou ook weer niet haha. Thanks! Jazeker, zal ik doen. Misschien zijn er meer mensen die zich afvragen of er iets aan te doen valt haha

Hey, dat is zowaar best een goed idee.

Wow, gek. Maar goed dat je een vriend hebt en dat je niet bent aangerand door een rando in ieder geval. :bored:

Zelf heb ik wel heel vaak dat ik me dingen die ik vlak voor ik ga slapen heb gedaan/gezegd niet meer kan herinneren maar weet niet of dat het zelfde is dus ik volg dit even.

Ja, dat scheelt wel. Nogal makkelijk om misbruik te maken van iemand in zo’n situatie