Wakker worden

Ik heb een vervelend probleem, waardoor ik over dag vaak moe ben:

Meestal heb ik op een aantal dagen, eigenlijk alleen op de nacht van zondag op maandag, maar soms ook een andere.
Dan word ik rond 4 uur wakker en kan ik niet meer slapen. Dan slaap ik pas weer rond kwart over vijf. En dat is zó vervelend dat ik geen hele nachten door kan halen.

Weet iemand wat ik er aan kan doen?

Slaap je misschien in de middag?

Met geen hele nachten doorhalen bedoel je doorslapen of uitgaan? xd

Als je wakker word, ben je al klaar met slapen. Volgens mij moet je dan 's avonds iets later naar bed gaan, waardoor je 's ochtends langer blijft slapen.

slaap je misschien overdag even?

Slapen. :’)

Maar ik heb echt niet genoeg aan vijf uur ongeveer slapen… En ik gebruik al melatonine en die doet het ongeveer zes uur, dus als die ongeveer uitgewerkt zijn word ik ook wakker.

Nee, dat kan ik dus echt niet. Meestal is zondag wel mijn ‘lui zijn’-dagje…

misschien zou je dan op zondag wel aan beweging moeten doen al is het een klein stukje wandelen met de hond ofzo want dat helpt dus ook bij mij. :slightly_smiling_face:

Maar melatonine werkt alleen als je ook echt een melatonine te kort hebt.
En dat is een stofje dat er voor zorgt dat je op tijd kan slapen en niet zoals ik dat eerst had, pas om 1 uur in slaap val.

Je moet eigenlijk gewoon beginnen met later naar bed gaan. Weet niet hoe oud je bent en hoe laat je nu gaat. Maar als ik om half 10 naar bed ga word ik ook altijd 's nachts wakker (ondanks dat ik dus 5 mg melatonine slik) om een uur of 3 en blijf ik wakker tot een uur of 6. (en mijn wekker gaat 6.30u >.<)
Maar als ik om half 11 naar bed ga, slaap ik vreemd genoeg gewoon door. Word ik hoogstens 2x wakker om naar de toilet te gaan, maar dan zonder uren nog wakker te liggen.
Dus misschien is dat een tip? Uur later naar de bed gaan. Bij mij werkt het iig.

Hoelaat ga je slapen? Eet of drink je nog iets voordat je gaat slapen? Zo ja, wat? Ben je wel actief overdag? (Zo te lezen niet.)

Inderdaad.
Mensen die overdag slapen, slapen 's nachts slecht. En je slaapt overdag dan niet, maar zondag is eigenlijk wel een beetje hetzelfde. Je bent op zo’n dag heel inactief. Je beweegt minder dan je hersenen gewend zijn. Want je bent net 6 dagen in beweging geweest en op school geweest (want werken op een stoel put ook uit) en dan doe je ineens een dag een stuk minder.

Ik ga ongeveer kwart over negen, half tien naar boven en dan slaap ik tussen tien uur en kwart voor elf. Maar ik doe dat altijd omdat ik anders denk dat ik de volgende dag ziek ben of moe…

En als ik die pillen niet neem slaap ik ook echt pas één uur…

Ik heb daar ook last van gehad. Ik was soms ook echt hyperactief blij als ik wakker werd echt zooo weird.

Niet altijd een paar keer ook niet en was ik wel echt moe maar kon ik niet slapen. Ik denk dat het toen kwam dat ik met een hoop dingen zat.

Zit jij met dingen die je dwars zitten of waar je je kut over voelt? Want ik had echt dat zodra ik dat had verteld ik weer goede nachten had.

Ook is het belangrijk dat je niet gaat piekeren als je wakker bent. Meestal pakte ik mijn ipod en op die manier krijgt je lichaam wel rust.
Wat ook niet helpt is piekeren van wordt ik weer zo vroeg wakker. Probeer ontspannen in slaap te vallen.

Misschien moet je eens iets opzoeken over mediteren ofzo, om je hoofd leeg te halen? (bij wijze van spreken natuurlijk ^^) soms kan ik niet slapen omdat er veel te veel in mijn hoofd rondspookt, dan voel ik me ook wakker en dan probeer ik even mijn hoofd leeg te halen en dommel vrij snel in slaap. Ook is het belangrijk om onngeveer altijd rond hetzelfde tijdstip te gaan slapen en wakker te worden. Misschien doe je dit vrijdag en zaterdag niet, en ben je een beetje ontregeld als je maandag op moet?

Ik herken het wel, alleen heb ik het dan elke dag. Ik ben altijd tussen 4 en 5 uur 's morgens wakker - als het niet eerder is. En het wordt zo’n vicieuze cirkel: als ik 's morgens wakker wordt ben ik zo druk/actief dat ik niet in bed kan blijven liggen. Dan ga ik maar naar beneden en daar wat rommelen (veelal wat zinloze bezigheden op de laptop). De rest van de dag slaap ik niet, omdat ik dan 's nachts helemaal niet meer slaap. Maar het gevolg is wel dat ik rond 8 uur 's avonds echt instort van vermoeidheid. Ik heb wel eens geprobeerd om overdag een uurtje te slapen, zodat ik 's avonds een paar uur later naar bed zou kunnen - in de hoop dat ik dan ook wat langer kon doorslapen - maar dit had geen effect. Ik werd enkel nog vroeger wakker. Ik heb ook eens geprobeerd om dan om 4 uur 's morgens, als je net wakker wordt, nog een halve slaappil te nemen in de hoop dat ik daarmee verder zou slapen, zodat ik ook het eind van de avond zou halen. Maar ik was zo wakker/actief/druk dat daar geen slaappil tegenop kon :stuck_out_tongue: (werkelijk, je voelt je echt brak als je wakker bent onder invloed van een slaappil). Ik heb de avonden ook eens tegen wil en dank geprobeerd op te rekken - tegen alle vermoeidheid in toch maar wat later naar bed - maar dan wordt ik net zo vroeg wakker en dan bouw je helemaal slaaptekort op. Ik weet niet wat ik verder moet doen :s

• sorry, geen tips, alleen herkenning -
  • dubbel -

misschien even langs de huistarts voor een ander slaapmiddel. Je hebt namelijk een middel voor het in slaap komen en voor het doorslapen, geloof ik.

Misschien dat het inderdaad helpt om overdag wat actiever te zijn.

stressss?
voor school ofzo?

Even voor de duidelijkheid: Melatonine doet het geen zes uur. Melatonine moet je ook pas innemen een half uur voor het slapen gaan. Het duurt ongeveer een half uur voordat het inwerkt en dat zorgt alleen voor een extra zetje aan vermoeidheid. Als je na een halfuur echter niet toegeeft aan je slaap, maar gewoon doorgaat met drukke dingen (bijvoorbeeld) doen, dan heeft het geen zin meer, want daarna werkt het alweer uit (na ongeveer een halfuurtje/uur).

De melatonine die jij inneemt zorgt er dus alleen voor dat je in slaap komt en niet dat je blijft slapen. Jouw lichaam bepaalt verder hoelang het nodig heeft om te slapen.

Maar misschien moet je inderdaad op een zondag wat actiever zijn en kijken of dat helpt. Als dat niet werkt kan je altijd nog naar de dokter gaan voor een middeltje dat je ook echt in slaap houdt, maar dat is dus geen melatonine.

Edit: Heb je overigens al eens geprobeerd dat zodra je wakker wordt, gewoon probeert verder te slapen. Of in ieder geval te rusten met je ogen dicht en stil liggen?

Want als ik om 4 uur wakker word en ga er dan ook uit, dan kan ik nooit meer in slaap komen. Maar als ik gewoon blijf liggen met mijn ogen dicht en rust, kom ik soms nog wel eens terug in slaap.

uhm, door melatonine slaap je niet langer? daar kun je door slapen. ik neem het 2 uur voordat k ga slapen in? en werkt perfect? maar, word je misschien wakker door licht ofzo, hebikdansoms, of door geluiden?