Wakker liggen door hem

Oké, ik weet dus niet of ik in het juiste topic schrijf, maar het is over school en mijn lief dus is wat van allebei :’)

Dus, ik en mijn lief (vriendje) zijn al bijna 1 jaar samen. Telkens als we afspreken is het zalig, maar tijdens school is het wat anders… Hij leert soms tot 23:00, ik zit in de studie tot 17:30 dus ik heb geen 1 kans om met hem te praten. Hij zegt dat hij wat faalangst heeft, maar toch vind ik dat hij misschien wat minder ‘extreem’ mag leren. Het scheelt wel dat we in dezelfde school zitten en in hetzelfde jaar (niet dezelfde klas) maar toch is het zo anders. Dan zijn zijn vrienden erbij, dus hij doet automatisch al wat anders maar dat begrijp ik wel, ik denk dat elke jongen zo is. Maar bijvoorbeeld in chat tja, de ene keer is het echt een leuk gesprek en de andere keren gaat het de hele tijd over school en reageert hij kort.

Ik heb hier natuurlijk al met hem over gepraat maar er is nog niet veel verandering in gekomen. Ik en zijn vader hebben al eens gepraat en dit is iets wat hij zei: “Als hij zo door doet zal hij je nog verliezen.” Natuurlijk laat ik dit niet gebeuren, en probeer ik mijn lief wat te kalmeren als hij gestrest is, maar het helpt niet veel. Zijn vrienden eens met hem laten praten is ook geen optie, aangezien hij zou weten dat ze dat moeten doen van mij en hij dan kwaad zou worden.

Deze nacht heb ik bijna niet geslapen, gewoon daardoor. Het enigste waarover ik heb kunnen praten met hem was, tja eigenlijk niet echt praten ik moest hem opvragen voor een toets.

Ik hou echt heel veel van hem en wil hem ook niet kwijt. Maar soms ben ik echt bang dat HIJ het opeens zou uitmaken gewoon omdat ik met hem inzit dat hij zoveel leert en nooit meer eens weggaat tijdens het weekend…
De enigste dagen dat hij eens kan genieten is in de vakantie.

Als jullie tips hebben over wat ik dan doen of hoe ik ermee kan omgaan, hoor ik het graag :frowning_face:

Misschien moet je hem wat steunen? ALs ik faalangst zou hebben, zou ik het echt niet leuk vinden dat m’n vriendje zegt: ‘misschien moet je wat minder doen…’

Jongens reageren/praten niet hetzelfde als meisjes. Jongens gaan niet veel met elkaar bespreken.

Hoe zit het met de punten die hij krijgt? Weet je misschien waarom hij zoveel faalangst heeft?

Misschien wel… Maar ik ben bang dat hij dan nog meer gaat leren en gaat denken dat ik het niet erg vindt dat we dan bijna nooit kunnen chatten…

Dat is zeker waar! Maar dat is het probleem, zijn beste vriend leert ook zo veel en een andere vriend ook. Ik denk dat het daardoor ook een beetje is…

De punten zijn altijd schitterend. Laatst een toets dat hij zei “Ik ga echt slechte punten hebben, het is slecht gegaan” en uiteindelijk had hij 44.5/45…

Weten zijn ouders hiervan en proberen ze hem ook te helpen?

Ik en zijn vader hebben al eens gepraat. Zij vinden het ook niet meer normaal, aangezien hij vorig jaar rond 21u stopte (was te zien hoeveel het was) en dan beneden bij hun nog wat zat.
Volgende week is er een oudercontact, hij gaat niet mee, dus zijn ouders gaan eens met de klastitularis hierover praten. Ik ben wel bang dat hij kwaad gaat zijn als hij te weten komt dat ze dit hebben gedaan…

Zo ontzettend veel tijd aan school besteden waardoor je geen vrije tijd meer overhoudt, is verre van gezond naar mijn mening. Goed studeren is oké, maar er zijn grenzen. Ik vind het dan ook niet kwalijk dat jij dit met zijn ouders besproken hebt, zeker als zij het probleem ook inzien.

Ik zou voorstellen om één avond in de week en/of één (mid)dag in het weekend echt te ‘reserveren’ voor jullie samen. Dat jullie dan een aantal uur niet aan school zitten, maar samen wat leuks doen. De rest van de avonden kan hij dan zijn gang gaan en moeten hij en zijn ouders dat maar oplossen. Misschien kun je faalangsttrainingen eens bespreken. Verder zou ik me niet al te druk maken als hij een avond niet of nauwelijks reageert. Je hebt toch niet constant contact nodig?

Ja dat vind ik ook! Als het echt een moeilijke toets is dan versta ik het, maar sommige toetsen hebben we hetzelfde en als die dan zo makkelijk zijn dan vind ik het wel irritant dat hij dan zo lang leert.

En dat zou ik kunnen proberen, maar dat is ook moeilijk. Vandaag leert hij wel niet, en heeft hij wat op de ps4 gespeeld maar echt eens weggaan bv. naar de cinema (bioscoop) ofzo niet… Allesinds is over 2 weken vakantie dus dan ga ik vragen of hij mag blijven slapen om samen wat te ontspannen. Eens naar de cinema of lekker gezellig thuis een filmpje kijken onder het dekentje met wat chips. Maar tijdens school is dat jammer genoeg niet (altijd) mogelijk…

En constant contact is inderdaad niet nodig! Maar ik ben gewoon iemand die mij snel zorgen maakt om mensen :cold_sweat:

Je hoofd helemaal volstampen heeft helemaal geen zin voor een toets. Je moet de stof gewoon begrijpen en vaak kunnen toepassen en ja misschien kan je wat begrippen verwachten. Hij moet gewoon op tijd beginnen met leren en de stof dan elke keer herhalen. Misschien helpt het maken van oefentoetsen ook voor hem, dan weet hij een beetje wat hij op de toets kan verwachten.
Voor goede prestaties heb je ook gewoon ontspanning nodig en natuurlijk voldoende slaap. Stop gewoon op tijd met leren en doe dan nog wat leuks voor jezelf zodat je dan ook ontspannen de toets in mag gaan.
Hier zou je het over moeten hebben met hem. Laat ook zien dat je zijn kant goed begrijpt.

Dat vind ik dus ook! Natuurlijk taalvakken is echt leren, meestal kun je er niet echt iets aan begrijpen behalve de tijden. Oefentoetsen maken gaat bijna niet aangezien we een paar vakken niet hetzelfde hebben en hij dan nog meer gestrest zou geraken als er hem dan een vraag niet lukt.

Ik heb het hem al duizend keer gezegd, maar ik kan het natuurlijk nog eens proberen…