Waarom vinden mensen switch van hbo naar mbo zo raar?

Waarom vinden mensen (en daarmee bedoel ik niet mijn vrienden) het raar dat ik geswitch ben van hbo naar mbo? Al zonder dat ik uitgelegd heb waarom. Ik stoor mij eraan en ik word er ook onzeker van.

De reden is dat door onzekerheid stages vast liepen en dat in de studie die ik nu op mbo ben begonnen duidelijker is (doktersassistent) waarbij je gaat werken met protocollen. Daarnaast kan ik goed leren dus de theorie zal niet het probleem zijn en dan kan ik mij juist op de stages concentreren.

Probeer je er niet teveel van aan te trekken. Er is niks mis mee om van het HBO naar het MBO te gaan als dat beter bij je past. Als mensen wel raar reageren probeer het uit te leggen, snappen ze het niet dan is dat hun probleem.

Misschien omdat je het weinig hoort? Ten minste ik ken niemand die dat gedaan heeft. Je kunt het uitleggen en als ze het dan nog niet snappen, is het hun makke dat ze niet open kunnen staan voor zoiets.

Ik denk dat het ook komt omdat mensen het niveau verschil van MBO en HBO groot vinden lijken. Onbewust vinden mensen MBO veel lager, ik denk ook dat dat komt omdat het beeld wordt gemaakt van MBO is veel praktijk en HBO veel meer theorie.

Precies ^
Heb nu ook twee meisjes in de klas op het MBO, die hebben hiervoor een HBO studie geprobeerd, maar vonden ze niets. Dus nu doen ze mijn opleiding versneld in 2 jaar :slightly_smiling_face: Ik heb het eigenlijk nooit raar gevonden. Je doet waar jij je goed bij voelt toch?

Dankjullie wel voor jullie lieve reacties:)
Dat is fijn.

Ik weet ook niet waarom mensen het raar vinden. Mensen zien ook hbo als hoger dan mbo terwijl het ook gewoon anders is en niet alleen qua niveau. Maar gelijk al de reactie van waarom ben je hier dan? vind ik echt irritant en een bepaalde manier ook denigerend ofzo. Het is iets anders dan waarom heb je de keuze voor mbo gemaakt, dat is meer een vraag uit nieuwsgierigheid. Dat zou ik hebben als iemand gestopt was met een universitaire studie en aan een hbo studie was begonnen. Ik ben hier omdat ik hier wil zijn, dat is toch duidelijk.

Maar het is fijn dat er mensen zijn zoals jullie die het niet raar vinden of iets hebben van doe wat je zelf wilt, het maakt niets uit.Wat maakt het dan uit wat ik hiervoor dan gedaan zou hebben. Soms snap ik andere mensen niet.