Waarom pesten?

Ik ben al een aantal keer het slachtoffer geweest van pesten en ik vraag me eigenlijk af of pesters enkel op uiterlijk afgaan of dat ze soms echt pesten omdat ze iemand zijn karakter gewoon niet leuk vinden? Ik weet dat het nogal een rare vraag is, maar als mensen me pesten denk ik steeds dat het is omdat ik lelijk ben…

Maar meid, het ‘probleem’ ligt ook niet bij jou maar bij hen.

Ik ben van mening dat ze vaak de ‘zwakste’ pakken. Een soort natuurlijke selectie. Net als bij dieren, de zwakkere worden verstoten van de groep. De enige tip die ik je kan geven is praat erover. Lucht je hart. :sob::muscle:

En probeer zelfvertrouwen te kweken. Ga elke avond voor de spiegel staan en benoem een positief punt van vandaag. Het klinkt zo stom, maar echt, positief kunnen blijven denken helpt.

Ze vinden altijd wel een reden. Omdat ze zelf onzeker zijn, of jaloers of gewoon gemeen. Dat ligt aan hun en niet aan jou!

Ze hebben geen reden om je aan te vallen op je uiterlijk want daar is niks mis mee, je bent een mooi meisje. Wees vooral niet onzeker en laat je niet kennen!

Als jij het bent op je afbeelding ben je pretty. Pesters pesten meestal omdat hun een probleem hebben en pakken de zwakste uit de klas. Of jij draagt iets raars in hun ogen.

En als je niks terug zegt pakken ze je steeds vaker. Als je gewoon een beetje een grote mond open trekt wil dat meestal wel helpen.

Mensen die onzeker zijn, zien makkelijker wie er nog meer onzeker is. Wanner jij als nieuw iemand ergens komt zijn ze als de dood dat jij leuker dan hen bent. Daarom gaan ze je maar pesten omdat ze niet willen dat hun vriendinnen jouw leuke kant zien.

Het ligt echt niet aan jou hoor. Mensen pesten alleen maar omdat ze zelf onzeker zijn en bang zijn om zelf gepest te worden. Of ze hebben problemen waardoor ze niet weten hoe ze zich moeten gedragen. Niet dat dit het pesten goedpraat, het blijft heel laag.
Maar uiteindelijk zul jij er sterker uit komen en zullen die pesters nog meer problemen met zichzelf krijgen, omdat ze te laf zijn om hulp te zoeken.

En om je vraag iets beter te beantwoorden: ze kiezen meestal mensen uit die rustig/stil/onzeker overkomen, dus ze letten niet echt op je uiterlijk. Als iemand lelijk is maar toch heel zelfverzekerd en stoer en altijd door de klas schreeuwt (is vaker bij jongens het geval), dan zal die niet zo snel gepest worden.

Pesters zijn vaak zelf heel onzeker en verbloemen het door anderen omlaag te halen. Ze pakken inderdaad vaak de mensen die meestal wat zwakker in hun schoenen staan dan de anderen.

Ik weet trouwens niet hoe oud je bent, maar misschien kan je dit artikel eens lezen en laten lezen aan je juf/mentor op school. Ik ben het erg met dit artikel eens, het geeft ook veel informatie over de rest van de groep. Die ook zeker een grote rol tot zich neemt.

Het ligt niet aan jou, mensen pesten ook heel vaak omdat ze simpelweg gewoon jaloers zijn. En als jij het bent op je ava: je bent knap! :slightly_smiling_face:

En lieve schat, je mag me altijd noten! :kissing:

Bij iedereen die ik ken die gepest is lag het totaaaal niet aan hun uiterlijk of iets raars dat ze hadden, maar was het (achteraf gezien) puur hun gebrek aan zelfvertrouwen, zeg maar. Niet dat het jouw schuld is daardoor, maar je uitstraling doet heel veel volgens mij.

niet zo onzeker zijn, je bent een hartstikke mooi meisje! en tja, voor de rest is alles al gezegd hierboven. heel veel sterkte, het komt goed! :sob::muscle:

-jaloezie
-onzekerheid
-angst voor zelf gepest te worden
-rotkarakter