Waarom is het creationisme zo populair?

Jep, dat moet ik o.a. uitzoeken voor levensbeschouwing. Ik weet dat het nogal raar is om op zaterdagavond huiswerk te maken, maar ik heb daar morgen geen tijd voor. Ik heb bijna alles al af, ik moet alleen nog even uitvogelen waarom het creationisme zo populair is. Maar dat lukt me niet zo goed en van m’n beste vriend Google word ik niet veel wijzer, de teksten die ik krijg vind ik moeilijk te begrijpen. Ik dacht, misschien moest een van jullie dit ook uitvogelen en is het gelukt! Als het niet is, niet gemeen gaan doen ajb met dat ik lui ben of zoiets, want het lukt me gewoon echt niet en misschien weet iemand het zo wel uit haar hoofd?
Nou ja, hoe dan ook, bedankt voor het lezen van m’n berichtje (:

Creatonisme is toch dat god de aarde heeft geschapen? Want dat komt waarschijnlijk omdat dit in de middeleeuwen de staatsgodsdienst werd in Nederland en bijna heel Europa gekerstent werd. Iedereen móest er in geloven, er waren ook veel kersteningstochten die de heidenen christelijk maakten. Later kwamen er kruistochten etc en werd het christendom nog meer uitgebreid en zo is het de grootste religie geworden in bijna geheel Europa. Omdat dit nu al eeuwen zo is en religie vaak van zoon op zoon wordt doorgegeven is nu nogsteeds Europa grotendeels christelijk. Ik denk dat het daarom komt, omdat het een christelijke theorie is en omdat Europa grotendeels christelijk is.

Straks ben ik een heel verhaal aan het lullen over iets wat het niet isx]

Dat klinkt best logisch eigenlijk! Echt bedankt!

No problemo! Ik zou zelf ook nog even wat meer research doen, heb je toevallig een geschiedenisboek (want daar staat veel in)?

Het lijkt mij juist helemaal niet populair.

Maar goed jij moet uitzoeken waarom dat het wél is, en ik denk dat het komt omdat mensen vaak in iets willen geloven dat ‘groter’ en ‘mooier’ is dan zij zelf, omdat ze anders het bestaan van dingen als ‘de aarde’ en ‘de mens’ niet kunnen verklaren. Kortom: dit is de “simpelste” oplossing.

Beetje vaag met al die aanhalingstekens :’)

Wat MevrouwCactus zegt klinkt wel logisch inderdaad.

Ja die heb ik wel, zal ik even inkijken (:
Thanks!

Oeh, ik studeer culturele antropologie en wij lezen nu een boek over fundamentalistische christenen in Amerika. Het heet The Book of Jerry Falwell en Jerry Falwell is dus zo’n fundamentalistische preacher en die geloven dus ook heilig in het creationisme. http://tegenlicht.vpro.nl…007/vrienden-van-god.html dit is een docu over die mensen. Er zijn ook nog andere docu’s zoals Jezus Camp (moet je maar even googlen of youtuben ofzo?)

Waarom het creationisme zo populair is, is moeilijk uit te leggen. Maar het gaat vooral om de overtuigingskracht van die fundamentalisten waarmee ze dus andere mensen overtuigen om ook te gaan geloven. In het boek wat ik lees gaat het vooral om de taal. Het is moeilijk uit te leggen als je het niet zelf leest, maar de preachers vertellen verhalen waar de luisteraar zichzelf mee kan identificeren waardoor ze gaan beseffen dat ze iets missen ofzo en waarmee ze beseffen dat ze het anders moeten gaan doen. Volgens mij is het lastig om de vraag te beantwoorden ‘waarom mensen in het creationisme geloven’ maar moet je eerder kijken naar ‘waarom mensen zo extreem geloven’.
Tja, ik ben nogal vaag. Maar het is zo een lang verhaal om allemaal te vertellen! ;o

Hmm, ik besef nu eigenlijk dat het jou niet persee om het fundamentalisme gaat xd hihi. Ik zit nu zo erg in dat boek dat ik alles eraan link.

Wat mevrouwcactus zegt is ook wel zo ja. Vroeger was dit de staatsgodsdienst en dat slaat niet in 1x zomaar om, daarom geloven heel veel mensen nog steeds en ze geloven daarmee dus ook in het creationisme.

Misschien kun je dan ook nog wat vertellen over wie het een staatsgodsdienst maakte etc (weet ik even niet meer) en meer over de gebeurtenissen die het christendom populair maakten in de middeleeuwen en daarna.

Oh het kan trouwens ook omdat mensen vaak zich aan iets willen ‘vasthouden’, dat ze houvast vinden in het christendom en als dat wegvalt ze zich verloren voelen en dat er daarom veel mensen ook christelijk zijn

Ik denk, zoals al is gezegd, het de makkelijke oplossing is. Het is nog steeds niet bekend of anders vrij abstract waar alles uit is ontstaan. Het is de mens eigen er een oplossing ervoor te zoeken en dan kom je al snel bij een hogere macht, die alles gecreëerd zou hebben. Zo dacht men in de Klassieke Oudheid dat onweer werdt veroorzaakt door een god die met zijn wagen over de wolken reed. Inmiddels weten we hoe het komt en hebben we geen oorzaak meer nodig.

Volgens mij is het ook gewoon zo dat het geloof er mensen vanaf jongs af aan is ingestampt en dat het voor hen dus heel moeilijk of zelfs onmogelijk is om in iets anders te geloven, zoals darwinisme. Toen ik die docu’s zag (die ik in mn berichtje hierboven zei) dan zie je kindertjes die echt gewoon gehersenspoelt zijn als het ware. Die mensen krijgen vaak thuis les waardoor ze niet in aanraking kunnen komen met ‘moderne & daarmee dus slechte’ dingen zoals seks voor het huwelijk, drugs, popmuziek met grove taal en ook het darwinisme. Ze weten gewoon niet beter en het is er altijd ingestampt dat God de ware is en hij heeft alles geschapen en niets of niemand anders!

En zoals MevrouwCactus zegt heeft het Christendom als staatsgodsdienst een zeer grote invloed gehad. Je ziet nog steeds grote invloeden in onze tijd, zo zijn ook onze wetten etc erop gebaseerd. En ook gelooft een groot deel van de bevolking erin dat god de aarde heeft geschapen, al is lang niet iedereen daarvan christelijk. Het zit gewoon in onze cultuur.

‘Religion is opium for the people’ (Marx)
Het houdt ze rustig en geeft ze idd ook antwoorden. Geloof is er zeg maar om het onverklaarbare mee op te lossen of om onze gedachten te sussen. Wanneer iemand pijn heeft dan heeft God daar bedoelingen mee of is hij er wel om het op te lossen. Maar vooral de dood is denk ik een van de belangrijkste redenen: niemand weet wat er na de dood is, en religie lost probleem dat als het ware op.

Mijn gsleraar zei ook, ook al geloof je niet in het chirstendom je bent als het ware christelijk, want al onze wetten en normen en waarden zijn op het christendom gebaseerd. En daar geloof je, over het algemeen, wel in.

Ik heb een deel van Jezus camp docu gezien. Echt erg hoe ze die kinderen van kleins af aan leren hoe ze zo moeten denken!

Nogal ja! Wij moesten hem in de werkgroep verplicht helemaal kijken, ik heb me de hele docu zitten ergeren ;p Ik kon het echt niet aanzien…
Weetje, ik vind het prima wanneer mensen geloven enzo, daar heb ik niks op tegen. Maar wanneer ze hun geloof ook aan anderen op gaan dringen en wanneer ze dan ook nog gaan zeggen dat wij (niet of half-gelovigen) ongelooflijk slecht zijn en in de hel komen en wij onzin lullen, dan heb ik echt zoiets van: nu mag je oprotten. Ik wil hen best respecteren, maar dan moeten zij mij ook respecteren, en dat doen ze niet.

oké, frustraties ;p hihi. Ik verdiep me nu echt helemaal in die fundamentalistische wereld en hoe dat in z’n werk gaat enzo, en daar word je echt helemaal leip van! Ongelooflijk zeg.

Omdat als je eenmaal als gelovige bent opgevoed en als je wordt verteld dat god bestaat als klein kind zul je dat de rest van je leven geloven en zelf doorgeven aan je kinderen, en aangezien godsdienst jaren geleden is uitgevonden en de wereldbevolking velen malen groter is sindsdien is het logisch dat er zoveel gelovigen zijn.

Onze wetten zijn toch op de Romeinen gebaseerd? Toch niet op het christelijk geloof? Dit heb ik dacht ik geleerd bij geschiedenis…