Haai mensen. Ik schrijf wel vaker verhalen enzo, maar ik heb nooit echt iets afgemaakt. Nu kwam ik vanmiddag opeens op het idee om te stoppen met fictie, en op te schrijven wat ik voel. Er is namelijk best veel gebeurd het afgelopen jaar en mijn ideeën over het leven zijn heel erg veranderd. Ik heb dus het idee om een soort boek te schrijven er over. In ieder geval, ik wou wel weten wat jullie er (tot nu toe) van vonden, dus hier is het eerste stukje:
WAAROM IK NIET MEER IN SPROOKJES GELOOF (en andere dingen waar mensen graag in geloven)
Hoi. Goedemiddag. Of avond? Ik weet niet wanneer je dit leest.
Ehm, oké. Hoe begin je een boek? Ik heb geen idee… Ik bedoel, ik heb wel eens wat geschreven maar dat was fictie. Dan begin je gewoon in het verhaal. Zo van, ze deden dit en dat. Dat is het begin. Nu weet ik niet echt waar ik moet beginnen, want zo veel structuur zit er niet in mijn gedachtes. Een verhaal schrijf je zoals het gebeurt, of zoals men dat noemt: in ‘chronologische volgorde’. Mijn gedachtes zijn niet chronologisch. Ze vlieren overal heen. Ik heb niet eens een idee of vlieren een woord is.
Waarom ik dit schrijf? Geen idee. Verveling misschien. Om mijn gedachtes op orde te zetten. Omdat ik geen zin heb om voor mijn examens te leren. Omdat ik wil dat iemand dit leest en denkt, shit, je hebt gelijk, ik was al die tijd zo dom en naïef. Want dat was ik ook. Ik ben nog maar achttien, dat weet ik ook wel. Ik ben nog jong en weet nog niet zo veel van de wereld. Maar één ding weet ik wel: de mensheid is een goedgelovige shit community. Ze zijn… onrealistisch. Wat je in de films op TV ziet ís niet echt. Ik zal een geheimpje verklappen. Het is gespeeld. Sorry dat ik je mooie droom kapot heb gemaakt.
Oké, even serieus. Ik was net als jullie. In een jaar tijd ben ik veranderd van het schattige naïeve meisje naar een achterdochtige volwassen vrouw. En niet alleen omdat ik volgens de wet volwassen ben geworden. En oké, zo volwassen ben ik niet. Maar ik heb veel geleerd in een jaar. Ik heb geleerd over het begin van de Verenigde Staten. Over hoge en lage luchtdrukgebieden. Van die dingen waar je eigenlijk niks aan hebt als je een leven leidt wat echt een leven te noemen is. Het is niet erg dat ik die dingen geleerd heb. Ik ben nog een jonge dame en het jonge leven gaat over leren, right? En daar horen die saaie feitjes ook bij. Maar het échte leren dat gaat verder. Ik zeg niet dat ik alles weet. Nog lang niet. Ik heb misschien niet eens gelijk. Maar wat maakt dat uit. Ik leer nog. Ik hoor niet alles te weten. Maar ik ben ook een puber. Ik doe alsof ik alles weet. En daarom schrijf ik het op. Mijn redenering klopt niet helemaal, dus laten we verder gaan naar iets wat boeit.
So, tell me what you think! (het is nu echt nog super negatief, maar dat verandert wel… iets )