waarom huilen we?

ik snap wel dat huilen een manier is om dingen te verwerken, of voor psychische problemen etc.
maar waarom zijn hier eigenlijk tranen bij ‘nodig’ , het heeft volgens mij geen ‘natuurlijk’ nut waarom traanbuisjes water produceren en er tranen rollen over je wangen, voor communicatie zou de gezichtsuitdrukking met het schokken van huilen als het waren al genoeg zijn toch?

kan een beetje warrig overkomen, maar vroeg het mezelf al een tijdje af :’)
de tranen hebben in mijn ogen dus eigenlijk geen nut, en toch kun je het meestal niet stoppen.

Traanvloeistof houdt je ogen schoon.

Als je pijn of verdriet hebt komt er traanvocht in je traanklier. Als dan je traanbuis vol zit hebben de tranen geen uitgang en rollen ze over je wangen. Dit wordt aangestuurd door je hersenen

ja, maar waarom sturen de hersenen het aan?
waarom komt dat traanvocht in je traanklier, het heeft geen verdere zin voor je lichaam
het lijkt mij als het ware ‘overboden’

ik snap wel hoe het in zijn werk gaat, en hoe we huilen verder.
maar vroeg me dit gewoon af.

Googleeeee

Huilen is een communicatiemiddel en door te huilen komen er bepaalde stoffen vrij die een pijnstillende werking hebben.

Ik heb dit een paar maanden geleden voor stage nog uitgezocht.
Volgens mij was het nog niet helemaal zeker ofzo (ik weet niet meer precies wat er in het onderzoek stond dat ik gelezen heb) maar het was iets met het medelijden verkrijgen van de ouder. Tranen hebben later (behalve met het afvoeren van troep uit je ogen natuurlijk en het vochtig houden van je ogen) geen functie meer met het huilen, maar net als dat baby’s ronde hoofdjes hebben zodat de moeder het schattig vind en geneigd is om ervoor te zorgen zijn de tranen om medelijden op te wekken zodat de moeder ook in actie komt.

Eigenlijk gewoon een grote roep om aandacht.

Tenminste. Volgens mij was dat wat ik gevonden had.

Dat kun je dan bij alles zeggen. Waarom maken we geluid wanneer we lachen, waarom bloeden we wanneer we ons ergens aan openhalen, waarom maken we geluid wanneer we hikken?

dit is net zoals waarom lachen we, waarom leven we, waarom dit, waarom dat.