Waarom denken er zoveel mensen in hokjes?

Waarom denken zoveel mensen in hokjes? Je bent al meteen gabber/hipster/kakker/bitch
Waarom?

Vooroordelen en jaloezie denk ik. Mensen smijten te snel met worden als bitch, slet, nerd etc. Doe ik zelf ook. Die mening wordt vanzelf wel bijgesteld. Denk dat veel mensen bij de eerste indruk iemand automatisch in een hokje plaatsen door een bepaald beeld wat ze van diegene krijgen?

Het is de meest makkelijke manier van denken.

Dat is waar, maar waarom blijven sommige mensen maar zeggen:

“niemand is uniek”

“die is echt wel een nerd”

“enzovoort”

Iedereen is toch verschillend?

Edit: en ook als ze die persoon al beter hebben leren kennen.

Omdat mensen vanuit de evolutie gericht zijn op groepen… erbij horen of niet, de andere groep als ‘vijand’ beschouwen. Vroeger was dat een kwestie van leven of dood, nu is het vrij nutteloos geloof ik. Behalve dan dat marketing er handig op in kan spelen en bedrijven zo veel geld verdienen, haha.

Dat niemand uniek is zeg ik zelf niet bijvoorbeeld. Ik noem mensen wel eens een nerd. Dat is gewoon een beeld wat ik van iemand krijg. Daarmee wordt niet automatisch bedoeld dat iedereen die ik in ‘het hokje’ nerd plaats hetzelfde is. Iedereen is uniek en anders natuurlijk! Mensen in een hokje plaatsen heeft meer met een vooroordeel te maken of met hoe je denk dat iemand een zal zijn dan dat je ermee bedoeld dat iedereen die je ook zo vind precies hetzelfde is!

Als ik iemand beter ken stel ik mijn mening trouwens wel bij als ik iemand verkeerd heb ingeschat! Iemand in een hokje plaatsen gaat toch wel een beetje automatisch denk ik? Hoeft ook niet negatief te zijn.

Oh nog even: Ik zie in hokjes denken als mensen die je niet kent een soort van inschatten van hoe je denkt dat ze zijn. Dat vind ik eigenlijk niet zo zeer negatief? Je plaatst iedereen toch automatisch in een hokje denk ik?

Het is makkelijk en ik denk dat je jezelf meteen een soort van veilig stelt, omdat je denkt te weten hoe die persoon is/zich gedraagt. Een gabber bijvoorbeeld wordt al snel als beangstigend ervaren, waardoor mensen automatisch wat afstand nemen en zich zo denken veilig te stellen.

Ik hou niet van in hokjes denken.

Het zit in onze genen. Vroeger was het noodzakelijk, nu iets minder, al maakt het het leven toch wat makkelijker.

Je kan namelijk veel sneller vrienden maken door “in hokjes” te denken. Natuurlijk, soms zijn de vooroordelen verkeerd, maar in de meeste gevallen kloppen ze (iig, bij mij wel)

En ik zie de ernst er ook niet van in. Misschien kut als je wordt bestempeld als iets wat je niet wil zijn, maar ik wordt gewoon bestempeld als mezelf. dus "meisjesachtig en onsportief of wat dan ook.

Als je niet blij bent met je label ben je wellicht niet blij met jezelf óf je laat gewoon een verkeerde indruk achter bij mensen, al is dit onbewust. En daar kan je opzich wel iets tegen doen

Dat ook ja. Maar dat komt ook vanuit je instinct. Vroeger moest je de vijand inschatten om te overleven en daar had je niet echt heel veel tijd voor.

Ik houd ook niet van hokjes denken en probeer het ook zo min mogelijk te doen, maar ondertussen heb ik het wel een soort van geaccepteerd als menselijke aard of zo. Ik denk niet dat je het helemaal kunt vermijden.

Hokjes denken hoeft trouwens niet altijd negatief uit te pakken. Veel mensen identificeren zich ook met personen op het eerste gezicht, door hun kleding/uitstraling/uiterlijk en zo ontstaan vaak vriendschappen of andere relaties. Als je een beetje weet hoe je er op in moet spelen kun je het gebruiken om hoger op te komen in je werk of makkelijker in contact te komen met de mensen die de zelfde interesses delen. Het is namelijk ook gewoon waar dat je waarschijnlijk meer gemeen hebt met iemand die bijvoorbeeld dezelfde kledingstijl heeft dan met iemand die er totaal anders uit ziet, omdat kledingstijl vaak aangepast is op iemands persoonlijkheid of bijvoorbeeld muzieksmaak.

Ik zou eigenlijk niet eens weten wat voor label ik zou krijgen van mensen :flushed: Kleed en gedraag me niet echt stereotypisch volgens mij…

Je hebt helemaal gelijk hoor… het hoeft zeker niet altijd negatief te zijn. Maar voor mijn gevoel is het vaak wel negatief. Ik had laatst nog zoiets; ik zag samen met een klasgenoot een meisje met felgekleurd haar. Mijn reactie: Cool dat ze zich zo durft te uiten! Zijn reactie: Iel gothic blablabla. Ik merk dat de mensen waarmee ik praat vaker negatief in hokjes denken dan positief. Is misschien ook wel natuurlijk enzo, maar ik vind het toch niks.

Overig of normaal dan maar…

omdat we mensen zijn… en mensen kunnen niet observeren zonder oordelen.

We zijn mensen en de media werkt er behoorlijk aan mee dat je iedereen in hokjes gaat plaatsen,vooroordelen hebt over mensen enzovoort.

Mensen beoordelen je altijd wel op iets. Hoe je praat, uit wat voor sociale klasse ze denken dat je komt en als ze iets meer van je weten wat voor niveau je doet op school, wie je ouders zijn of met wat voor mensen je omgaat. Volgens mij is niemand hokjesloos en het kan zelfs per omgeving verschillen. Op mijn studie/werk denkt iedereen dat ik een kakker ben terwijl mensen die me beter kennen weten dat ik helemaal niet zo netjes ben, haha.

UP! :upside_down_face:

Het is makkelijk. Een bepaalde groep die bij elkaar hoort.
Ik houd er ook niet van maar ik doe er wel aan mee…

Dit. En omdat iedereen het doet vindt men het ‘normaal’.