Waarom bestaat mode?

Jaja mensen, even een filosofische vraag over mode. Waarom bestaat het… Pff, zodat wij een hobby hebben? Natuurlijk om jezelf te beschermen tegen het weer etc, maar toch… waarom bestaat het?

omdat het kan

Omdat het laat zien wat voor karakter en persoon je bent en als het klopt voel je je hier ook goes bij

Goes is goed zit niet achter een pc dus typt beetje vaag

omdat we liever kleren aan hebben dan niks…

^ Dat is geen mode. Dat is het nut van kleding.

Mode bestaat omdat men meer eist van kleding, een voorbeeld hiervan is de spijkerbroek. Men heeft altijd al interesse getoond in accessoires en kleding dat nogal anders eruit ziet, dan wat er in die tijd gedragen wordt. En doordat mensen materialistisch zijn, willen ze steeds andere kledingvormen dragen en bij anderen zien. Moeilijke vraag, joh! Ik weet niet precies hoe ik het moet uitleggen!

Omdat het anders saai is als iedereen hetzelfde aan heeft en zo heb je verschillende stijlen.

Omdat men bij iemand anders iets ziet wat hij/zij leuk vind en het dan gaat overnemen, en zo gaat iedereen elkaar overnemen en ontstaat een trend ;p

Ik had deze vraag nav mijn pws. Ik was benieuwd hoe andere meiden over het nut van mode denken. Waarom bestaat mode is ook zo een breed begrip… zal het eens anders stellen: wat is het voor jou, mode?

het is een manier om jezelf te laten zien

waarom niet?

waar zouden we anders onze dagen mee moeten vullen ?

Waarom wat niet? En wat wil je dan laten zien? Dat je zogenaamd uniek bent? Alles is al een keer gedaan in de mode, het komt alleen nu steeds terug maar dan zogenaamd verbetert. De mode van nu was ook de mode van 10 jaar terug. Alleen… waarom bestáát het? Ik denk vanwege politieke en economische redenen, en niet zoals veel mensen denken vanwege sociale. Jaja, ik heb mijn huiswerk gedaan :stuck_out_tongue:

Ik trek aan wat ik leuk vindt en heb echt schijt aan de mode. ( :

Een jeans zeker oa? Wat draag jij dan zoal… want zelfs dat is mode :wink:

Mode bestaat omdat mensen in feite groepsdieren zijn en zich aan willen passen aan een groep om er niet buiten te vallen. Dus kleden ze zich graag zoals anderen. En wat anderen ook allemaal graag dragen is “de mode”.

Ik denk ook dat de mens het nodig heeft.

• Vooral jonge (meisjes), die willen niet uit de toom vallen met hun kleding zodat ze misschien gepest worden/ anders zijn.
  • Het is een belangrijke vorm van communicatie, het laat zien wie jij bent (draag je bont, loop je met de mode mee of niet, ben je creatief etc). Bij afspraakjes is het ook belangrijk hoe je eruit ziet.
  • Natuurlijk is het ook een uiting van cultuur.
  • De mens is een wezen wat macht uit wilt stralen en dat gaat (helaas) toch vaak met geld. Hoe duurder de kleding (en assesoires) hoe meer macht/rijkdom je uit straalt.

Wat voor mij mode is: Er zijn toch altijd wel bepaalde dingen in de mode en dat zijn toch de kleding stukken die vaak verkocht worden en vaak gedragen worden. Ik wil niet zeggen dat ik zulke dingen dan koop omdat ze in de mode zijn maar het zijn wel dingen die je vaak ziet en mede daardoor ook mooi gaat vinden. Daarnaast koop ik echt niet alles wat “in” is maar haal ik de leuke dingen eruit en die probeer ik dan met basics of kleding die ik nog leuk vind uit eerdere seizoenen te dragen.

Verder vind ik vrouwen (ook mannen hoor) die een eigen stijl hebben en wat ze dan naar mijn smaak heel mooi naar voren brengen vooral modieus. Maar dat is meer een kwestie van smaak.

weetje wat ik stom vind dat je dan hoort van deze zomer veel pastelkleuren en jaren 70 style en dan denk ik is dat zo omdat de winkels dat verkopen we er veel steren mee zagen of omdat het gezegt word en wij maar braaf pastelkleurigen kleding kopen

I mean more like, ik trek aan wat ik leuk vindt.
of het nou wel of niet in de mode is!