Waarom ben jij (niet) gaan studeren?

Ik heb nu na 7 jaar vwo een tussenjaar. Ik weet alleen niet zeker of na dit jaar wil gaan studeren of niet en heb eigenlijk ook een beetje moeite met bedenken waarom ik zou willen studeren. Om iets wat me interessant lijkt te leren, om de baan te krijgen die ik wil, voor de echte studentenervaring jwz :beer:

Dus, waarom ben jij wel of niet gaan studeren?

Ik ben gaan studeren omdat ik mijn talenten wil gebruiken en omdat ik geen idee heb wat ik anders zou moeten doen :’’’)

Wat moet je gaan doen als je niet gaat studeren en hoe ga je jezelf in de toekomst onderhouden? Tenzij je een ambacht wil gaan doen en bij iemand in de leer gaat, of meteen kan beginnen in het bedrijf van je ouders (ik roep maar wat) maar voor de meeste van ons is ongediplomeerd werken niet weggelegd en gewild.

Ik studeer, omdat ik later niet financieel afhankelijk wil zijn van een ander en een leuke baan wil. Daarnaast vind ik mijn studie leuk en interessant. Zou ook niet weten wat ik in godsnaam anders zou moeten doen. :’)

Ik ben gaan studeren (en ben inmiddels afgestudeerd) omdat de banen die ik kon krijgen zonder studie me niet boeiend genoeg leken om mijn hele werkende leven te blijven doen.

Ik heb vmbo gedaan dus om een beetje een goede baan te krijgen moet je wel.

Omdat ik nog leerplichtig was en omdat ik niet wist wat ik anders zou moeten doen

Ondanks dat ik ook echt geloof in het opdoen van ervaringen en leren in het echte leven, denk ik dat je je op een andere manier ontwikkeld wanneer je studeert. Academisch denken, redeneren en onderzoek doen kun je niet leren door gewoon maar aan de slag te gaan en te zien wat er van komt. Daarnaast heb je voor sommig (leest: het meeste) werk ook gewoon de papieren nodig.

Ook de studententijd is echt wel een toffe fase in je leven hoor. Het is echt een beetje een soort tussenfase tussen je jeugd en het ‘volwassen leven’, waar je eigenlijk nog niet echt verantwoordelijkheden hebt (zolang je elke maand je huur en eten kan betalen, zit je goed), maar je leert er wel langzaam mee om te gaan. Ook het aantal mensen dat je leert kennen (ongeacht of je bij een vereniging gaat of niet) is echt tof!

EDIT:
MAAR om je even wat perspectief te geven. Ik heb op dit moment alleen een universitaire bachelor en ben nu al anderhalf jaar een beetje aan het werken, aan het uitzoeken wat ik nou echt wil. Ik wil waarschijnlijk wel weer gaan studeren, maar ik merk echt wel dat dat niet alles is. Vriendinnen van mij die straks hun master hebben, kunnen echt niet ineens alle banen krijgen die ze willen. Bedenk ook vooral goed WAT je wilt studeren en niet gewoon gaan studeren om het studeren, want straks krijg je spijt blablabla en dan ben je nog verder van huis.

ff

Dit.
En omdat ik later een goed salaris wil hebben en ook echt iets wil betekenen voor mensen.

Ik vind dit een hele fijne, maar ook ietwat jaloersmakende reactie. Ik weet niet of ik wil studeren en ook niet wat en niet waarom en eigenlijk zou ik stiekem heel graag willen dat ik dat wel wist. Ik zou heel graag willen dat ik wilde studeren om kennis op te doen, maar ik zie het studeren zelf ook gewoon niet zitten nu. Het klinkt wel alsof jij het echt heel erg naar je zin hebt en dat vind ik heel tof :slightly_smiling_face:

Als je studeren nu niet ziet zitten zou ik het niet nu doen! Iedereen is anders, en als iedereen geniet van studeren dan heb je geen verschillende beroepen meer. Het is zonde als je iets doet wat je niet leuk vindt enkel voor de bul of je mogelijk toekomstige loon. Het leven loopt wel los!