Waarom ben jij (niet) gaan studeren?

Ik heb nu na 7 jaar vwo een tussenjaar. Ik weet alleen niet zeker of na dit jaar wil gaan studeren of niet en heb eigenlijk ook een beetje moeite met bedenken waarom ik zou willen studeren. Om iets wat me interessant lijkt te leren, om de baan te krijgen die ik wil, voor de echte studentenervaring jwz :beer:

Dus, waarom ben jij wel of niet gaan studeren?

Ik ben gaan studeren omdat ik mijn talenten wil gebruiken en omdat ik geen idee heb wat ik anders zou moeten doen :’’’)

Wat moet je gaan doen als je niet gaat studeren en hoe ga je jezelf in de toekomst onderhouden? Tenzij je een ambacht wil gaan doen en bij iemand in de leer gaat, of meteen kan beginnen in het bedrijf van je ouders (ik roep maar wat) maar voor de meeste van ons is ongediplomeerd werken niet weggelegd en gewild.

Ik studeer, omdat ik later niet financieel afhankelijk wil zijn van een ander en een leuke baan wil. Daarnaast vind ik mijn studie leuk en interessant. Zou ook niet weten wat ik in godsnaam anders zou moeten doen. :’)

Ik ben gaan studeren (en ben inmiddels afgestudeerd) omdat de banen die ik kon krijgen zonder studie me niet boeiend genoeg leken om mijn hele werkende leven te blijven doen.

Ik heb vmbo gedaan dus om een beetje een goede baan te krijgen moet je wel.

Omdat ik nog leerplichtig was en omdat ik niet wist wat ik anders zou moeten doen

Ondanks dat ik ook echt geloof in het opdoen van ervaringen en leren in het echte leven, denk ik dat je je op een andere manier ontwikkeld wanneer je studeert. Academisch denken, redeneren en onderzoek doen kun je niet leren door gewoon maar aan de slag te gaan en te zien wat er van komt. Daarnaast heb je voor sommig (leest: het meeste) werk ook gewoon de papieren nodig.