Waarom behandel je oude(re) mensen met respect?

M’n hele vraag paste niet in de titel dus: ‘Behandel je oude(re) mensen met respect omdat ze oud zijn, of omdat ze het verdienen?’

Ik vraag me af wat jullie hiervan vinden. Ik ben altijd heel beleefd tegenover oude(re) mensen, omdat het me zo geleerd is. Ik vind ook dat sommige oude mensen er van uit gaan dat je beleefd tegen ze bent, puur omdat ze oud zijn. Eigenlijk is dat niet eerlijk, omdat oude mensen af en toe ook echt rotopmerkingen maken. Maar die mag je niet op hun plek zetten, want ze zijn oud. En dan ben je gelijk onbeschoft. Waar komt dit vandaan? En wat vinden jullie hiervan?

Ik ben beleefd tegen iedereen, ongeacht diegene oud(er) is of niet.

+ misschien dat je voor oudere misschien iets meer doet dan voor anderen. Maar dat is ook logisch, een oudere heeft vaker moeite met zware dingen tillen bijvoorbeeld dan iemand van 40 of een jongere.

Ja ik ook wel, maar over het algemeen moet je altijd beleefd doen tegen oude(re) mensen. Want ze zijn oud. Maar wat nou als jij hetzelfde respect niet terug krijgt?

Dit.

Nu heb ik vanuit huis meegekregen dat ik nog beleefder moest zijn tegen oudere mensen, dus om de een of andere reden heb ik wel ergens in gedachten dat ik meer respect voor hun moet hebben, maar dat heeft het bejaarde koppel uit mijn appartementencomplex wel even omgedraaid. Ik heb die mensen spuugzat en als ze de volgende keer weer over mijn hond zeuren, zeg ik gewoon wat terug. Vond eerst dat ik dat niet kon maken, maar zij hebben nu het gevoel dat ze mij maar de grond in kunnen trappen. Ik heb altijd goedendag gezegd als ik ze tegenkwam zonder wat terug te krijgen, dus dat doe ik ook niet meer en ik ga ze ook niet meer met u aanspreken. Deze oude mensen verdienen mijn respect niet en zo zijn er inderdaad nog wel meer. Maar ik ben in het begin altijd beleefd en netjes tegen iedereen, totdat ze bewijzen dat het niet hoeft.

Je moet toch ook altijd beleefd zijn tegen jongeren? Ook al krijg je misschien een rot reactie terug omdat ze aan het puberen zijn of weet ik veel.

Ik vind dat je het hoe dan ook gewoon mag zeggen als je van iemands opmerking of gedrag oid niet gediend bent, hoe oud diegene dan ook is - maar wel op een nette manier. Ik vind sowieso dat je zelf altijd moet proberen om netjes te blijven. Je kunt iemand anders moeilijk op z’n gedrag aankijken als je zelf ook asociaal terug bent.

Dit, tenzij diegene niet beleefd tegen mij is.
Ik merk namelijk ook dat er veel ouderen zijn die vinden dat zij meer respect dan mij verdienen en mij op een denigrerende manier aanspreken. Misschien is dat iets anders als je jonger bent dan ik, maar ik vind dat ouderen 18+ mensen bijvoorbeeld ook met ‘u’ aan kunnen spreken. Ik ben 20 en inmiddels ook iets te oud om met ‘dat meisje’ aangesproken te worden :’)

Ja dit dus.

Ik ben zelf 19 en ik werk in een supermarkt. En soms word ik door oudere klanten een beetje belachelijk gemaakt ‘omdat ik toch jong ben en niets weet van het leven’. Waarom denken volwassenen dat dit wel normaal is om te zeggen terwijl ze zelf respect verwachten?

Ik he altijd respect voor oudere mensen. Maar soms dwingen oudere mensen het gewoon af, dan ben ik al gauw klaar. Laatst in de bus, was het enorm druk en er stond een oudere vrouw. Ik vroeg: wilt u misschien even zitten? Ging ze zitten, zonder iets te zeggen. Hoofdschuddend. Toen vroeg ik: ‘Is er wat mevrouw?’ Zegt ze: ‘Jongedames zoals jij horen respect te hebben voor mij!’ wtf ik wildehaar bijna van mijn plaats sleuren en zelf weer gaan zitten…

Ik ben beleefd tegen iedereen, of ze nu 18 of 88 zijn. Op voorwaarde dat zij ook normaal tegen mij doen haha… Maar ben wel zo opgevoed ja, netjes met u spreken tegen mensen die ouder zijn dan jij en opstaan in de bus et cetera. Krijg gelukkig ook eigenlijk nooit van die rotopmerkingen, want ik vind niet dat je je maar moet laten uitkafferen door iemand alleen maar omdat ze 70 jaar ouder zijn dan jij.

Ik behandel ook iedereen met respect tenzij ze mij niet met respect behandelen, dan kunnen ze de pot op.

Vooral dit, vind dat een groot deel van de ouderen tegenwoordig zó ontzettend neerbuigend doet tegen onder andere jongeren & jong-volwassenen. Maar ben het verder eens met het feit dat je in het algemeen beleefd hoort te zijn tegen iedereen zolang diegene ook beleefd terug is.

Ik ben het eens met wat iedereen zegt, respect hebben is altijd belangrijk, ongeacht de leeftijd. Waarom er bij ouderen extra op gehamerd wordt… Denk dat iedereen gewoon zo wordt opgevoed, omdat die ouders dat verwachten van hun kinderen.

Doet me ook denken aan de middelbare school. Toen ik zesdeklasser was heerste heel erg het gevoel dat alle brugklassers respect voor ons moesten hebben omdat wij de oudste waren :stuck_out_tongue: Dan werden kinderen ook gewoon weggejaagd van plekken waar ze in de pauze zaten, omdat zij toch maar ‘vervelende bruggers’ waren en zesdeklassers konden die plek dan gewoon opeisen.
Klinkt vergelijkbaar XD

Daar laat ik me niet door tegenhouden. Ik ben altijd netjes en beleefd, maar als iemand tegen mij onbeschoft is, dan zeg ik daar gerust iets over. Ik vind niet dat je alles altijd maar hoeft te pikken, zeker niet als je vaak ook op een nette manier wel kan zeggen als je ergens niet van gediend bent.

Verder ben ik dus ook beleefd en netjes tegen iedereen, ongeacht de leeftijd. Iemand die oud is, verdient voor mij niet automatisch meer respect dan iemand die nog maar ‘achttien’ is.

Ja,

Als mensen zegmaar de regel misbruiken en vinden dat iedereen moet buigen voor hun. sorry maar dan vraag ik hun beleefd om wat meer geduld te hebben,…

Ik heb respect voor ouderen maar als ze bv. beginnen te roepen dat de kassarij te lang is en er een nieuwe kassa open moet, terwijl ze net zijn aangeschoven en er 2 mensen voor hun zijn, vind ik dat enorm respectloos naar ons toe.
respect mag van beide kanten komen ongeacht wie je bent.

Als ik in de bus of trein zit en er geen plekken meer zijn sta ik op voor ouderen. Maar ook voor zwangere vrouwen of ouders met kinderen.
Maar als ik niet met respect behandeld word, ongeacht de leeftijd, dan gaat er bij mij ook een knop om en kunnen ze er in stikken.

Misschien omdat zij al veel verder zijn in het leven en meer ‘‘ervaringen’’ hebben ofzo haha… en misschien omdat ze ‘‘zwakker’’ zijn vergeleken met jongeren … Ik snap het zelf ook niet zo goed eerlijk gezegd.