Waardee havo diploma omlaag zonder wiskunde

Is het zo dat de waarde van je havo diploma omlaag gaat zonder wiskunde? Want ik ga de overstap maken van mavo naar havo maar twijfel of ik wiskunde neem. Aangezien ik niet zo goed in engels ben en wiskunde schommelt tussen de 6/7 wil ik dat risico misschien niet nemen omdat als ik dan een 5 voor allebei haal ik dan gelijk gezakt ben…

Naar mijn idee daalt de waarde van je diploma niet. Havo diploma is een havo diploma. Maar sommige opleidingen eisen dat je wiskunde hebt gedaan en dat is iets waar je rekening mee moet houden. Verder is volgens mij de overheid bezig met het verplichten van wiskunde voor alle profielen.
Ik ben altijd een ramp geweest in wiskunde, stond een 6 op het vmbo. Nu heb ik mijn havo behaald en wiskunde A afgesloten met een 7.

Welke vakken heb je nog meer dan? Wat zou je na het behalen van je havo willen gaan doen?

voor veel opleidingen heb je geen wiskunde nodig, maar het staat wel mooier.
maar tussen de 6 en 7 is toch best goed? haha

Lin: Ik heb werkelijk nog geen idee wat ik wil gaan doen hierna.
Leto: Ja opzich wel, maar ik ga er van een punt lager te scoren om het zo maar te zeggen haha.

Wiskunde heb je bijna bij alle opleidingen nodig, ik zou het erin laten, hou het bij iets simpels zoals wiskunde A en C

Als je echt werkelijk geen idee hebt kun je naar mijn mening het beste wiskunde nemen, zodat je wat meer kanten op kunt. Maar ik vind daarnaast wiskunde ook erg belangrijk.
Maar weet je al wel wat je andere vakken worden?

Ik moet kiezen tussen cm en em omdat ik geen scheikunde heb.
Ik wil in iedergeval wel biologie, maar voorderest weet ik het nog niet helemaal. Zo heb ik een gesprek met de decaan erover…

Ik zou persoonlijk voor em gaan, naar mijn idee heb je dan meer mogelijkheden.
Ik weet niet of het mogelijk is op jouw school en of het überhaupt kan in verband met welke vakken je je vmbo diploma hebt behaald, maar neem eventueel als extra vak een taal erbij. Je moet dit echter wel zelf willen. Er zijn namelijk ook een aantal interessante studies die eisen dat je een extra tweede vreemde taal hebt gehad. Ik heb er zelf spijt van dat ik niet een extra vreemde taal heb gekozen.
Er zijn veel dingen waar je bij stil moet staan, helemaal als je het niet weet. Je moet voor jezelf zo ruim mogelijk gaan zitten zodat je zoveel mogelijk kanten nog op kunt.

Veel succes met het gesprek.

De waarde gaat niet perse omlaag, maar je kunt niet meer elke studie doen. Als je al weet wat je (ongeveer) wilt gaan doen zou ik eens kijken of ze wiskunde eisen en zo ja, welke vorm. Wiskunde C is misschien nog wel te doen?

Maar als ik jou was, zou ik gewoon wiskunde kiezen, en dan wiskunde C want daar kun je nog steeds veel mee maar is wel het ‘makkelijkst’. Maar kies ook een extra vak dus 1 te veel, zodat je wiskunde altijd nog kunt laten vallen als je merkt dat het echt niet lukt.

gesprek gehad toch voor voor EM gegaan met wiskunde a, geschiedenis, economie, aardrijkskunde en biologie. Wel 3 vakken erbij die ik in 4 mavo niet heb gehad eco, ak en geschiedenis. Mja moet wel te doen zijn met ak en geschiedenis. Ik krijg eco boeken uit 3 havo mee zodat ik die in de vakantie kan doornemen, dus moet wel goed komen hoop ik! :slightly_smiling_face:

Goede beslissing :slightly_smiling_face:

Ik ga volgend jaar ook naar H4 toe, en ik heb er voor gekozen om wiskunde te laten vallen, de kans dat ik mijn diploma haal met wiskunde zou 0.001% zijn. Maar de waarde van mijn diploma vermindert niet hoor, de studies die mij interesseren stellen ook niet als vereiste wiskunde. Maar als je niet weet wat je wilt doen dan is het slim om wel wiskunde te nemen omdat je dan simpelweg meer opties open houd. :slightly_smiling_face:
Ik zou wiskunde trouwens niet onderschatten op havo.

Qua toelatingseisen is economie veel belangrijker. Er zijn veel meer opleidingen die economie van je vereisen. Maar wanneer je economie in je pakket hebt is het ook handig om wiskunde te hebben. Volgens mij heb je wel goed gekozen met EM :slightly_smiling_face:

Als je wiskunde nu niet heel moeilijk vind zou ik het gewoon kiezen, gewoon voor de zekerheid. Toch blijven er genoeg opleidingen over hoor… Als wiskunde je niet ligt ga je waarschijnlijk toch geen opleiding doen waarbij het een vereiste is. Zelf studeer ik inmiddels aan de universiteit en zelfs daar kun je echt van alles zonder wiskunde. (Rechten, Nederlands, Communicatiewetenschappen, Bestuurskunde, etc.)

De waarde daalt echt niet hoor.
Bij sommige opleidingen is wiskunde vereist, dus je kan dan alleen bepaalde studies daardoor niet doen.
Ik zelf krijg maandag mijn havo diploma en heb ook geen examen in wiskunde gedaan. Maar ik kan wel gewoon de studie doen die ik leuk vind.

Wij hebben bijna hetzelfde pakket haha :slightly_smiling_face: Ik heb in plaats van aardrijkskunde, management & organisatie gekozen :slightly_smiling_face:

Als je een beetje wiskunde kunt: doe het! M.i gaat de waarde van het diploma wel omlaag zonder wiskunde. Veel studies vallen namelijk af zonder wiskunde, denk driekwart. Je kunt nu wel denken dat je niks met wiskunde wilt, maar wie weet denk je daar over twee jaar wel heel anders over. :wink:

Ik kom ook van vmbo en ik had op mijn vmbo examen wiskunde een 3.2 en na herkansing een 5.8. Ook geen wiskundewonder dus. Toen ik naar havo ging had ik wiskunde A en haalde ik in de 4e alleen maar onvoldoendes, uiteindelijk na hard werken stond ik in de 5e voldoende en geslaagd met een 7 :slightly_smiling_face: Het kan dus. Heb het vak zo vervloekt, maar zó blij dat ik wiskunde gehouden heb!

Edit: Oh ik zie dat je je profiel al gekozen hebt. :stuck_out_tongue: Goeie keuze en succes!

Havo zonder wiskunde is toch niet meer mogelijk?