Waar ligt de grens van transfobie? (n.a.v. Caitlyn Jenner)

Waarschijnlijk hebben jullie allemaal wel de cover van Caitlyn Jenner (voormalig Bruce) voor Vanity Fair.

Caitlyn heeft na 65 jaar als man te hebben geleefd, besloten nu de dappere keuze te maken door haar ware ik te zijn en voortaan als vrouw door het leven te gaan. Doordat ze bekend is, is er veel media aandacht en wat ik vooral merkte is dat er op Tumblr enorme discussie ontstaan en veel reacties als transfoob worden afgedaan.
Een voorbeeld:

Wat vinden jullie van de bovenstaande gedachte? Persoonlijk snap ik hem niet.
Zeggen dat Caitlyn mooier is dan jijzelf, is in mijn ogen niet transfoob.

Ik vind het super dat ze dit doet en er zo open over is, maar ik vind sommige mensen wel heel snel roepen dat een uitspraak echt niet kan.

Wat denken jullie?

tumblr is sowieso wat lichtgeraakt als het over alles wat anders is gaat door iemand die blank en hetero is :’)

"Wat vinden jullie van de bovenstaande gedachte? Persoonlijk snap ik hem niet. Zeggen dat Caitlyn mooier is dan jijzelf, is in mijn ogen niet transfoob. "

Ik vind het ook totaal niet ‘transfoob’, maar ik krijg het idee dat mensen dan “overcompenseren” door extreem positief te zijn. Om door zoiets beledigd te raken of zo slaat echt helemaal nergens op want die mensen bedoelen het goed, maar ik snap dat dat soort mensen zich eraan ergeren hoor :stuck_out_tongue: (Al is dat iets wat ik zelf ook zou kunnen zeggen)

Zeggen dat ze mooier is dan jij is niet transfoob

dit wel.

Ja maar de reden die er in de post aan verbonden wordt, is dat je dan zegt dat transgender vrouwen nooit zo mooi kunnen zijn als “gewone” vrouwen. En dan denk ik; huh, waar halen ze dat dan uit?

Off topic maar ik vind het echt geen mooie foto en ik lijk wel de enige te zijn :’)

Ik vind m wel mooi, maar de andere foto’s uit de serie zijn echt veel mooier.

Eens.

Wat een onzin.

Je zegt, het lijkt wel alsof de hele wereld transgender aan het worden is. Dat vind ik een rare uitspraak en totaal onnodig.

Ik vind je sowieso een beetje respectloos en dom als ik je reactie op de homepage heb gelezen, dus sorry.

Ik vind het wel bijzonder dapper van hem. Je staat sowieso al, waarschijnlijk ongewild, meer in de belangstelling als je een geslachtsverandering ondergaat, maar bij mensen zoals hij kijkt iedereen mee en heeft ook iedereen maar een mening.

En ik denk niet dat meer mensen transgender zijn, maar ik denk wél dat men er tegenover meer mee naar buiten treed. Mede omdat ik denk en hoop dat het sociale klimaat dat meer toelaat tegenwoordig, maar ook door sociale media en andere wereldwijde media.

Heb je cijfers oid? Volgens mij is er maar een heel laag percentage transgender. En hoezo zou het trouwens erg zijn als de hele wereld transgender zou worden? Als ze maar gelukkig zijn toch. Is toch juist goed dat meer mensen het doen.

Nee, mensen durven er nu meer voor uit te komen. En er is medisch gezien meer mogelijk. Maar het is echt niet zo dat 40% van de bevolking transgender is, dat is echt maar een heeeeeel klein percentage. Alleen is het nu OK om er over te praten en vroeger niet, waardoor het lijkt alsof “iedereen” transgender is.

Ik vind niet dat wij, als cisgender zijnde, kunnen bepalen of bediscussiëren of iets wel of niet transfoob is. Als een transgender er door gekwetst raakt vind ik dat je daar gehoor aan moet kunnen geven zonder meteen te zeggen ‘ik vind het niet kwetsend’, want het gaat gewoonweg niet om jou en jouw situatie.

Ik vind het persoonlijk een zeer fijne lijn.

Ik vind haar prachtig en door gewoon te zeggen dat ze prachtig is, doe ik inderdaad niks verkeerd.

Door te zeggen ‘Wow ze is knapper dan mij’ impliceer je dat transgender personen standaard minder knap zouden zijn dan cis-gender personen. Dat een ‘shokerend’ nieuws is dat een transgender persoon aantrekkelijk kan zijn.

Uiteraard staan zulke uitspraken niet gelijk met mensen brutweg ‘hij’ te blijven noemen als ze duidelijk uit de kast gekomen zijn als een vrouw. Maar er zit wel een ondertoon waarvan ik kan begrijpen dat het beledigend is.

Dit.

-dubbel-

-dubbel-