Waar heb ik meer aan? (profielkeuze)

Hoi iedereen,
waar heb ik meer aan als ik een beroep in de economie wil?
Aan geschiedenis en maatschappijwetenschappen of aan natuurkunde en scheikunde? Als ik meer aan natuurkunde en scheikunde heb kan ik namelijk ook het profiel natuur en gezondheid nemen met als extra vakken economie en m&o. Voor alle vakken die ik hier noem sta ik afgerond een 7 dus dat maakt verder niet zoveel uit.
Hopelijk heeft iemand hier verstand van en goede tips.
x Nikki :kissing:

Nou maw is heel handig voor bepaalde studies, bv rechten of sociale studies. Maar het wordt nooit echt als eis gevraagd. Ik denk
dat je met N&G met economje wel safe zit. Want er zijn veel studies die economie of m&o als eis hebben. Hoeft dus niet zo te zijn dat je met enkel N&G overal binnenkomt.

Heeft iemand anders nog tips? O trouwens, welke vakken passen nog meer goed bij economie en m&o?
xoxo

Waarom ga je niet voor het profiel economie&maatschappij?

Ik wil dat wel, maar als ik nou meer aan natuurkunde en scheikunde heb ipv geschiedenis en maatschappijwetenschappen kan ik beter natuur en gezondheid kiezen met economie en m&o als extra vakken :stuck_out_tongue_winking_eye:

Het hangt er heel erg vanaf wat je later wil ‘waar je meer aan hebt’ :slightly_smiling_face: Als je nog geen duidelijk doel voor ogen hebt raad ik je aan zo breed mogelijk te kiezen, dus inderdaad NG(T) pakket met evt economie en M&O erbij. Want met een NGT pakket kun je vrijwel alle studies die je met een CM/EM pakket kan, en andersom werkt dat niet zo!

Nou ik wil gewoon met economie werken op het kantoor hahah, maar ik vind eigenlijk dat je dan aan geschiedenis en maatschappijwetenschappen even weinig hebt aan scheikunde en natuurkunde, of ligt dat aan mij? Ik weet dus echt niet wat ik moet kiezennnn. x

Kan je niet overleggen met een mentor/decaan? Die geven vaak het beste advies…

^ Maar je kunt nu nog niet zeker weten dat je later ‘met economie op kantoor’ wilt werken, waarschijnlijk weet je nu nog niet eens goed wat het inhoudt aangezien je heel jong bent (denk ik?). Dus laat je goed adviseren door een decaan oid, wij weten nu niet wat het beste voor jou is.

Aan natuurkunde en scheikunde heb je over het algemeen meer, zeker in combinatie met economie/M&O. Je kan bèta studies doen maar ook alfa studies (als je een tweede vreemde taal hebt, maar dat denk ik wel?), terwijl je met geschiedenis en maw alleen alfa studies kan doen en geen bèta studies.
Als je natuurkunde en scheikunde neemt heb je daar wel degelijk meer aan omdat je dan uit meer studies kan kiezen. Geschiedenis en MAW zijn geloof ik nooit vereisten. (MAW kan je niet eens kiezen bij ons op school…)

denk eraan dat natuurkunde en scheikunde vaak anders zijn dan in de bovenbouw

Inderdaad! Maar als je natuurkunde en scheikunde hebt, zou je ook biologie erbij kunnen doen. Dan heb je het complete bétapakket!

Misschien vragen om boeken van de bovenbouw en beetje doorlezen? En kijken wat je ervan vindt?

(bijna?) Alle economische studies stellen als eisen economie, soms M&O en vaak wiskunde A of B. Dit zijn dus de vakken die je sowieso in je pakket moet nemen als je later een economische studie wilt doen. Voor de rest maakt het echt niet uit. Het beste is dan te kiezen voor de vakken die je het leukst vindt, of die je het meeste aanspreken.

Verder zou ik je pakket sowieso meer samenstellen met vakken die je leuk vindt, niet met alle economische vakken omdat je nu denkt dat je later iets economisch wilt gaan doen. Dit kan namelijk zo nog 10x veranderen, en dan zit je met alle economische vakken en kun je bijna niets anders meer. Ik raad je aan om goed met je decaan te overleggen en dan misschien voor een nog zo breed mogelijk pakket te gaan, aangezien je aangeeft dat je overal wel goed in bent.

Okeej, dankjulliewel voor jullie advies! xoxo

Ik heb geschiedenis en maatschappijwetenschappen, het ligt er echt aan wat je wil doen. Ik vind maw zelf best lastig, veel leeswerk maar ik denk dat je er bij veel studies iets aan hebt ondanks dat het nergens verplicht is. Mijn school is een van de weinige die dit als officieel examenvak heeft, en m&o enzo is op sommige studies wel verplicht…

Wat heb je in gedachten om te doen?

Als je nog niet weet wat je volgend jaar gaat doen is het het handigst (naar mijn mening) om N&G te nemen met natuurkunde, economie en een vreemde taal.

ik zou voor NG kiezen met deze twee extra vakken. NG staat beter als je iets anders wilt gaan doen dan economie, met dit pakket kan je de meeste kanten op

Als je natuurkunde en scheikunde kan doen zou ik die kiezen. In tegenstelling tot wat een paar mensen hier posten heb je voor alfa-studies eigenlijk zelden een bepaald vak nodig, het is hoogstens verplicht dat je Wiskunde A of B hebt gedaan (alleen C mag dus niet maar die heb jij sowieso niet). Maar voor de technische studies heb je vaak Wiskunde B, natuurkunde, scheikunde etc. nodig, misschien biologie. Als je dus je richting nog niet echt weet kun je beter voor NT/G gaan, mocht je dan alsnog de economische kant op willen dan voldoe je nog steeds aan de eisen.

Hoewel je inderdaad meer kan met een NG(T) profiel, denk ik wel dat je moet nadenken over de vraag: wil je later een studie doen in de beta-richting? Of weet je nu al zeker dat je dat niet leuk vindt (want dat kan ook prima)? Als je al zeker weet dat dat hem niet wordt, zou ik er goed over nadenken of je zoveel moeite in vakken als natuurkunde en scheikunde wil stoppen terwijl je al zeker weet dat dat hem niet wordt. En geen idee of je hier iets aan hebt, maar geschiedenis schijnt bij bijvoorbeeld rechten best handig te zijn. Haha.

Het is alleen wel handiger om bij een economische studie wiskunde A te kiezen en geen B. Hierdoor zou je bij ons op school al meteen geen natuurkunde meer kunnen kiezen, maar dat verschilt per school denk ik.