Waar gaat de kindertijd naar toe?

Ik wil even zeggen, happiness. heeft me geïnspireerd met haar bericht over de samenleving va de 21ste eeuw!

Ik ga me misschien veel haat op de hals halen met dit bericht maar ik wil het even kwijt, als je je mening wil geven, doe dat dan maar alsjeblieft, hoe het vriendelijk, ps: ik zeg niet dat iedereen zo is! En ik zeg ook niet dat als je je aangesproken voelt dat het jouw schuld is!

ik wil het even hebben over de samenleving van nu, vooral over de kinderen die nu 8-12 jaar zijn, daar scheelt toch echt iets mee? Niet met iedereen op die leeftijd natuurlijk maar toch. Ik geef een voorbeeldje: mijn broer zit in het 5de leerjaar, die kinderen zijn daar 10, hij kwam een paar maand geleden thuis en zei: " mama, iedereen behalve (naam kind) hebben een gsm!" Mijn mama wou dat eerst niet geloven, tot mijn papa die daar ook leerkracht is ging kijken, en inderdaad ze hadden allemaal een gsm, en niet zomaar één, het merendeel had samsung galaxy tablets, smartphones, iPhone’s, noem maar op! Toen ik dat te horen kreeg was ik zo van: “Wat? Spelen die kinderen niet meer buiten of zo?” Toen ik die leeftijd had knutselde ik, ik speelde met Playmobil, barbies en ik ging zelden op het internet, ja ik ging wel eens op de computer, om kleurplaten te zoeken of k3 muziek te luisteren… Ik ben nu 15 en ik kreeg een oude baksteen nokia zonder camera toen ik 12 werd, ik gebruikte hem bijna nooit, alleen als mijn papa mij aan de school moest komen halen. Ik keek er niet naar om. Toen ik 14 werd kreeg ik een gewone azerty nokia, niks speciaal, en nu doe ik er eigenlijk niet zo veel mee. Ik weet nog dat toen ik een jaar of 10 was voor mijn verjaardag Playmobil vroeg, mijn tante kwam aanlopen met een doos van een gsm-toestel, ik begon te wenen dat ik geen gsm wou, tot mijn grote opluchting zat er toch nog Playmobil in :slightly_smiling_face:.

En dat is nog niet alles, ik was onlangs op een lentefeest van een nichtje, een neefje van nog geen 8 komt naar zijn mama en zegt, al zwaaiend met zijn smartphone:" mama, wil je die voor mij bijhouden?" Ik lachte en zei: “doe niet zo onnozel!” Ik dacht dat dat dus een fake gsm was van de kermis… Dat was het dus niet. Hetzelfde neefje vierde gisteren zijn verjaardag, hij spaarde voor een tablet. Hij werd 8, 8?! En dan een tablet? En zo kan ik nog wel even doorgaan, maar ik vraag me af, wat gaan die kinderen vragen voor hun 14e verjaardag? Ze hebben dan al alles gehad?! En dan vraag ik me af, die kinderen over 30 jaar, zullen ze nog wel buiten spelen, plezier maken, kampen bouwen en belletje trek doen? Zullen ze nog wel fantasie hebben? Het lijkt wel of al die kinderen steeds sneller “volwassen” zijn, maar dat zijn ze in de verste verte nog niet.

Neem nu bijvoorbeeld meisjes van 12 nu, sommige durven de deur niet uit zonder een plamuurlaag foundation, eyeliner en mascara?! Ze dragen ook steeds meer kleding die niet voor hun leeftijd is, mini rokjes, decolletés tot op de buik… ze praten over hoeveel jongens ze wel niet al gekust hebben en vinden het stoer als ze kunnen zeggen dat ze op een fuif alcohol hebben gedronken, nee niet alle meisjes, maar er zijn er wel meer dan goed is.

Beseffen ze dan zelf niet dat ze te ver gaan? Dat schelden met dingen zoals kanker echt niet kan? Of ligt het aan de ouders die het toe laten zodat hun kinderen zo weinig mogelijk bewegen en hun dus niks kan gebeuren? Of is het de maatschappij, de regering, die nu al gas boetes uitdeelt aan kinderen van 14 voor de meest onbenullige zaken zoals belletje trek, op een bank “hangen” en voetballen op straat? Moeten we gewoon binnen blijven en achter onze computer zitten? Nee, want dan klagen de oudjes dat “de jeugd van tegenwoordig alleen maar met computers bezig is”, maar als we dan gaan zitten in het park en muziek luisteren, dan moeten we dar van hun weg omdat het voor overlast zorgt, ze weten toch nooit wat ze willen! Ja, we binden onze kinderen gewoon vast aan een stoel en geven ze het nieuwste van het nieuwste, en later als ze klaar zij met studeren kunnen ze net hetzelfde saaie leven lijden door aan een bureau te gaan zitten voor de computer…

En ja, we moeten met onze tijd mee maar een kind van 8 met een gsm is helemaal niet nodig…

Je kan het met me eens zijn, vinden dat ik overdrijf, maar we moeten gewoon eens met de neus op de feiten gedrukt worden, speel gewoon als je jong bent, je moet later lang genoeg op een stoel zitten!

Zo, ik hoop dat als je dit leest zeker een reactie nalaat over hoe jij over die dingen denkt!

tja, tijden veranderen nou eenmaal. Ik ben het met je eens hoor, maar je kunt het niet veranderen

^^ dat is waar, maar zeg nu zelf, een kind van 8 met een mobiel gaat er gewoon over…

^ tsja, heb er ook een topic over gemaakt dus deel je mening helemaal maar je doet er niks aan en het zal altijd zo blijven. In onze tijd waren de mobieltjes net in opkomst dus is het lógisch dat dat niet zo was. En er zijn altijd kinderen die meer ‘verwend’ zijn dan anderen en generaties die in de generatie erboven verpest lijken, dat komt gewoon puur omdat tijden veranderen en je per generatie een andere manier van benaderen/denken etc hebt.

http://forum.girlscene.nl/forum/nieuws-en-actualiteiten/mobiele-telefoons-bij-kinderen-discussie-250336.msg12718323.html#msg12718323

kinderen van tegenwoordig hebben ook geen respect meer voor ouderen, hun oma en opa, en hun ouders.

Tijden veranderen, maar ik denk dat het inderdaad ligt aan sommigen ouders.

Wat betreft mobieltjes, ik besef heel goed dat technology tegenwoordig zo snel gaat en dat het handig is voor ouders om hun kinderen altijd te kunnen controleren, het is ook handig voor een noodgeval. Maar dan hoef je niet gelijk nieuwste van het nieuwste te kopen. Het hoeft niet per se een nieuwe iphone of samsung galaxy of htc one te zijn

Wat betreft kleding, ik zie inderdaad ook wel soms meisjes van 12-14 die zich iets te volwassen kleden/gedragen voor hun leeftijd. Ik snap wel, dat zoiets normaal is rond die leeftijd; je bent net in de pubertijd je begint zelf je eigen meningen te vormen, je denkt dat je volwassen bent etc. Maar hoe sommigen meisjes erbij lopen… En het dan raar vinden dat ze worden aangesproken door oudere jongens.
(Ik snap dat het voor een meisje rond die leeftijd allemaal spannend is en ‘onschuldig’ maar meestal rond die leeftijd sta je nog niet sterk genoeg in je schoenen om bijvoorbeeld ‘nee’ te zeggen of om echt te weten wat je wilt/ wat die oudere jongens (18+) met zulke meisjes willen thja… niet dat alle jongens van die leeftijd die jonge meisjes daten viespeuken zijn, sommigen zijn oprecht en zullen geen gebruik maken van ze) Maar ik denk dat als je moeder of vader toch wel moet beseffen dat een shirtje met een diepe v hals, niet het beste aankoop is, en als ze zelf haar kleren koopt toch wel moet weten met wat ze thuiskomt en hoe ze naar buiten gaat.

Ik denk dat de media/kinder tv programma hier ook een grote rol in spelen…
Verder worden vaak 16jarigen gespeeld door mensen die al ruim boven de 20 zitten (die zien er dan ook een stuk volwassener uit dan de alledaagse 16 jarige). En daar gaan die jongeren zich mee associëren

Tijden veranderen, ja dat klopt inderdaad, maar ik vind dat technology (mobieltjes/social media) moet een bijdrage zijn aan & niet een vervanging van (je kindertijd). Wat betreft kleding/gedrag okay mode verandert, maar wat (nog) niet is verandert is hoe mensen anderen beoordelen na hoe je gekleed bent en je gedrag, en ik denk dat voornamelijk jonge meisjes dat nog niet zo beseffen.

Die blikken van jongens die meisjes krijgen als ze er ‘sexy’ bijlopen, betekend niet altijd ‘goh wat een mooi meisje ik zou haar graag beter willen kennen’ maar meestal 'goh die zou ik graag eens willen …" (nogmaals niet dat het altijd zo is)

Ik heb laatst ook mijn neefje en nichtje toegevoegd op facebook en wat ik daarop zag vond ik ook best vreemd… plaatjes à la ‘keep kalm and smoke weed’, ‘keep kalm and fuck *naam*’, foto’s van vriendinnetjes die rondliepen in shorts waarbij de helft van hun billen te zien was, serieus letterlijk de helft, kinderen van 11 die een relatie hadden op facebook. Gsm’s vind ik zelf niet zo verontrustend, want ik begrijp het wel als ouder voel je je wel geruster als je kind op pad is met een gsm (hoeft daarom geen smartphone te zijn maar ok). Ik vind het wel verontrustend dat ze zo jong zich al volwassen moet gedragen. Ik ben zelf lang ‘jong’ geweest en veel buiten gespeeld, waardoor ik er in de eerste jaren van mijn middelbaar niet echt bijhoorde aangezien ik geen make-up en vriendje had en kinderen zo bezig zijn met hun ‘imago’ en hoe stoer ze zijn. Dat vind ik echt triest.

amen

^al het bovenstaande, dat is nou wat ik bedoel! :grinning:

Ik denk dat de meeste kinderen van nu te verwend zijn.
En hun ouders letten nauwelijks op ze. Laat staan dat ze hun aanspreken op hun gedrag.

ah mensen kom op :’)

Een paar generaties terug dachten mensen van onze leeftijd waarschijnlijk ook zo over kleuren tv en gameboys en video’s. Tijden veranderen nou eenmaal, doe niet zo dramatisch.

Tja tijden veranderen.
Maar dit is niks nieuws, zo ziet elke generatie het.
Het is altijd al zo geweest dat een generatie klaagt over de generatie die erna komt.

Het is logisch dat kinderen nu meer met telefoons, computers, ipad’s of wat dan ook zitten. Toen wij klein waren was dat er nog niet (of nouja het stond in de beginfase). En wat je niet hebt, gebruik je ook niet. Als je kijkt naar wat jij in je jeugd heb gehad en dat vergelijkt met dat van bijvoorbeeld je ouders kun je zien dat je al veel meer had.
Nu klagen veel mensen ook dat de muziek van tegenwoordig vreselijk is, dat er alleen maar domme disney programma’s zijn en dergelijke. Maar wij hadden ook cartoons en boybands om naar te luisteren. Mijn ouders hadden vroeger 3 zenders, en dan vaak de programma’s nog in het duits ook. Die keken nooit tv.
Mijn ouders klaagden altijd al over hoe verwend wij wel niet zijn, hoe erg de jeugd veranderd is met dat van hun.
Ik had een gameboy waar ik me uren mee kon vermaken met de buurtkinderen. Ik keek naar foxkids, had een furby etc. Dat vond ik allemaal heel normaal, iedereen had het. En toch vind de generatie voor mij dat helemaal niet normaal.

Juist door alle technologie is de wereld kleiner geworden, en door alles wat er door de media wordt uitgezonden is het niet raar dat kinderen dat als voorbeeld gaan zien.
Op zich is dit allemaal geen probleem als er een normale opvoeding is.
Maar tegenwoordig zijn ouders minder streng. Ze werken alleen maar en gooien hun kind op de opvang (moderne vrouwen, werken niet huisvrouw spelen). Als ze van hun ouders niet de juiste normen en waarden meekrijgen is het niet raar dat ze dingen gaan over nemen van tv.
Nu krijg je hooguit een zwaaiend vingertje en een “foei, dat mag niet hoor, heel stout!” te horen en misschien een weekje huisarrest. Dat maakt op kinderen weinig indruk.

Oftewel, jullie worden gewoon ouder. Stop met klagen.

Qua respect wordt ze nauwelijks nog wat bijgebracht door de ouders.

Ik citeer mijn 6 jarig buurjongetje tegen een oud opaatje:
“Hé ouwe kankerlul, loop eens door joh.”

En mijn 10 buurmeisje tegen een buschauffeur:
“Gast, zie ik er uit alsof ik geld heb? Laat me er gewoon in man.”

En mijn 8 jarig buurjongetje tegen zijn moeder:
“Vies kankerwijf, ik wil een iphone!”

+ dat kinderen ook gewoon TOTAAL niet op staan voor ouderen in de bus, op een bankje etc.

Dit is uit mijn ervaring, tuurlijk zullen er kinderen zijn die wel fatsoenlijk opgevoed worden, maar ik zie het bijna niet meer.

Dit.
Zelfs Socrates had het al over de ‘jeugd van tegenwoordig’. Dat het anders is dan bij ons betekent niet dat het per definitie slecht is.

En eigenlijk valt het wel mee met wat ik in het echt zie.

Ik ben het volledig met je eens!

Ik speelde op 12-jarige leeftijd ook met playmobil (ah, die goede tijden :slightly_smiling_face: ). Het is eigenlijk jammer voor vele 12-jarigen van nu, dat ze die onschuldige tijd zo snel kwijt zijn. Wat heb je dan nog om te koesteren? Die euforie over het kussen van jongens etc., dat moet toch heel snel verdwijnen? Of denk ik dat maar, omdat ik nooit zo’n periode heb gehad? Ik wou (en nog steeds, maar nu heb ik een vaste vriend) nooit kussen met iemand waar ik geen gevoelens voor had, vond ik te nep en nogal gemeen t.o.v. de jongen in kwestie (haha, ja, ik voel me snel schuldig!)…

Persoonlijk denk ik dat de “volgende generatie”, dus de kinderen van de twintigers van nu (zoals ikzelf) een ommekeer gaat gebeuren. De “ontspoorde generatie” die heel materialistisch is opgevoed (al die gsm’s) met buitensporige normen en waarden (seks op je 12e? Toen ik 12 was, wist ik amper wat dat was…laat staan dat alle meisjes in de klas al hun regels hadden, dat was toen blijkbaar toch allemaal wat later hoor. Ik hoorde bij de groep die “al op hun 12e hun maandstonden kregen”.)

Volgens mij zijn er nu nog steeds wel de 12-jarigen die zijn zoals wij waren vroeger, die met playmobil en barbies spelen etc., maar die worden zo overschaduwd door de “buitensporige” kinderen, dat ik me goed kan indenken dat ze waarschijnlijk ook niet meer weten wat “normaal” is.

Kortom: die losbandigheid moet ergens een grens kennen, en ik denk dat die er aan komt, na het “verval” (om het maar even zo te zeggen) OF de “inkeer” van de “verloren kinderen”…
-veel aanhalingstekens, sorry; dit omdat het anders zwaarder klinkt dan ik het bedoel-

:flushed: wat een uitspraken…

Dat rechtstaan in de bus/tram wordt tegenwoordig precies als iets heel raars beschouwd. Onlangs zag ik een oud dametje de tram op stappen, en ik zet me snel recht (die trams kunnen soms heel bruusk vertrekken) en gebaar vriendelijk dat er plaats is voor haar. Intussen voelde ik alle ogen in die tram op mij gericht, alsof dat het vreemdste is dat ze (jongeren en ouderen hoor) ooit hadden gezien. Tja :slightly_smiling_face:

ditte dus!!

valt mij ook op hoor, me nichtje is acht en die heeft voor de verjaardag een iphone en ipad gekregen…