vwo op vavo + natuurkunde als nieuw vak

Heeey!
Ik wil eigenlijk even jullie mening en advies horen over mijn plan. Ik wil namelijk na mijn havo, vwo gaan doen op het vavo in twee jaar. Ik splits dan mijn vakkenpakket op en doe dit in twee jaar. Ik heb voor mijn vervolgopleiding natuurkunde nodig, wat ik nooit heb gehad op het havo. Het eerste jaar zal ik dan natuurkunde op havo niveau gaan inhalen, om het tweede jaar dit vak op het vwo te gaan doen.
Is dit volgens jullie haalbaar?
Thanks!

Ja, als je echt keihard je best gaat doen is dit vm wel haalbaar. Je kan eventueel nog extra lessen nemen voor natuurkunde. Als je aanleg hebt voor bèta-vakken moet het ook wel lukken. Succes alvast.

Ik heb 2 jaar vwo gedaan op het vavo en ook voor natuurkunde gekozen terwijl ik het al jaren niet had gehad (ergens op de mavo, was dus al een paar jaar verder en 0,0 kennis onthouden). Eerste jaar heb ik ontzettend gefaald met natuurkunde, haalde 1’en en 2’en dus ben ook gestopt. 2e jaar ben ik heel erg hard mijn best gaan doen, en ging uiteindelijk met een 4 komma nog wat mijn examens in (again: ik heb heel hard mijn best moeten doen, echt ontzettend veel tijd aan besteed). Heb voor mijn natuurkunde examens volgens mij 2 weken lang elke dag uuuuuren zitten blokken en uiteindelijk een 4,9 gehaald → stond een 5 op mijn eindlijst. Gelukkig kon ik me dat wel veroorloven omdat ik genoeg compensatiepunten had.

Het is niet onmogelijk, zeker niet in 2 jaar. Maar probeer voor de zekerheid ook nog je stinkende best te doen voor andere vakken zodat je compensatiepunten hebt en dus misschien een onvoldoende voor dit vak kan compenseren. Verder kan ik het je écht heel erg aanraden om met examens/examenvragen te gaan oefenen. Koop een samengevatboekje + examenbundel, verdiep je in alle examenstoffen voor natuurkunde en oefen tot je erbij neervalt, ook voor gewone toetsen. Ik wou dat ik dit eerder wist, dan waren mijn cijfers voor de SE’s waarschijnlijk een STUK hoger.

Thanks voor de antwoorden!!

7am: wouw fijn dat iemand ongeveer hetzelfde heeft gehad! Heb zelf ook 0 kennis natuurkunde, want heb het alleen een half jaar in de tweede gehad op havo, en daarna ging ik naar vmbo-tl. Erg toevallig dat we daar beiden ook vandaan komen. Ik ben best een doorzetter: heb scheikunde op havo ook door zelfstudie weten in te halen, dus ben wel bekend met een nieuw vak leren. Thanks voor de tips!! erg nuttig :slightly_smiling_face:

Wat 7am zegt over veel oefenen klopt echt. Bij natuurkunde heb je echt basiskennis nodig wil je überhaupt een voldoende halen. Daarnaast heb je ook echt inzicht nodig, maar dan kom je al gauw aan de 7/8. Helaas is dit niet voor iedereen weggelegd. Ik wil je niet ontmoedigen, maar je moet wel realistisch blijven. Natuurkunde kun je heel veel oefenen en dan kan je net een 6 halen. Mijn tip is om alle natuurkunde examens vanaf het jaar 1980 te oefenen. Als je sommige dingen niet begrijpt, gewoon de stapjes uit je hoofd leren want ongeveer 40% van het natuurkunde examens bestaat uit ‘standaard’ opdrachten die je al 100x voorbij hebt zien komen.

Ik heb ook de HAVO gedaan, zonder natuurkunde. Volgend jaar ga ik staatsexamen natuurkunde op VWO niveau doen (en daarnaast nog biologie, scheikunde en wiskunde) Dus als het mij lukt moet het jou al helemaal lukken :wink:

Hm, ik weet dat het moeilijk gaat worden… heeft iemand anders nog meer ervaringen met het vavo zelf?