vwo/havo dilemma

Hoi allemaal, zoals de titel van dit topic al luidt, zit ik in een dilemma. Ik voel me de laatste tijd niet lekker enzo en dit komt (waarschijnlijk) ook omdat de druk op het vwo voor mij te groot is. Ik zit nu in vwo 5 met hele mooie cijfers, maar net als elk jaar kom in aan het einde van het jaar in de problemen en kan ik de druk en de snelheid niet meer aan. Ik ben al eenmaal blijven zitten, alleen toen adviseerde ze toch om vwo te blijven doen aangezien ik het qua slimheid ofso wel aankan.

Nu zit ik weer in zo’n periode dat ik er helemaal doorheen zit en ik kan leren tot ik een ons weeg, maar het gewoon niet in me op kan nemen. Ik ben iemand die gewoon niet kan leren en er heel veel moeite voor moet doen. Daarnaast heb ik vanwege andere, waarschijnlijk medische redenen, geen concentratie en nu ook een soort black out waardoor ik al een paar dagen thuis zit. Zelf mijn mentor maakte zich zorgen om me en heeft me daarom opgebeld om te vragen wat er precies allemaal aan de hand was. Hij heeft een gesprek aangeboden om te kijken of het beter is voor me om terug te stappen naar havo of toch beter vwo te blijven doen.

Kunnen jullie mij advies hierover geven, ik vind het zelf een hele moeilijke keuzen, dus even nog een paar punten op een rij:

-Ik weet vrijwel zeker dat ik een hbo opleiding ga doen en heb dus geen vwo nodig

• ik heb bijna geen vrije tijd en moet voor de opleidingen die ik eventueel wil gaan doen een sporttest doen, waardoor ik dus meer moet en wil gaan sporten en hier dus meer tijd voor moet hebben eigenlijk
  • ik heb al een jaar overgedaan en zit nu in vwo 5, wat betekent dat ik, als ik naar havo ga ik er 7 jaar over doe waarschijnlijk. Anders doe ik waarschijnlijk 7 jaar over mijn vwo (als ik slaag :slightly_smiling_face: )
  • havo zal een stuk rust geven, maar aan de andere kant vind ik het zonde om naar havo te gaan omdat ik weet dat ik havo wel gewoon had kunnen halen in 5 jaar en ik weet dat ik het vwo eigenlijk wel aankon.

Ik hoor graag jullie advies!

Je kan wel ervoor kiezen om op vwo te blijven maar als ik het zo hoor ga je dat dit jaar ook niet redden. Dus uiteindelijk zijn alle voordelen alleen maar dat je het beste naar havo kunt gaan

Als je toch eigenlijk zeker weet dat je een hbo opleiding wilt doen, gun jezelf de ademruimte om gewoon een stapje terug te doen en havo te gaan doen. Als je later toch ergens een hoger niveau nodig hebt, kun je dat altijd nog regelen.

Als je echt zeker weet dat je een hbo opleiding wil doen, zou ik overstappen naar de havo. Het heeft geen zin om jezelf voor niks alleen maar uit te putten. Maar doe dit alleen als je echt zeker weet dat je geen universitaire opleiding wil doen. Je zegt namelijk dat je wel goede cijfers kan halen, dus je kan het wel. Het is maar de vraag of het het waard is om nog langer zoveel moeite te doen.

Als je toch naar een hbo gaat, zou ik naar havo gaan. Het geeft je wat adempauze en rust. Alleen als je twijfelt over een universitaire opleiding zou ik op het vwo blijven zitten, anders maakt het toch niks uit en je gezondheid is nu eenmaal belangrijker :slightly_smiling_face:

Dit inderdaad. Zoveel tijd en moeite moeten besteden aan school is gewoon niet goed, je moet ook nog een leven buiten school kunnen hebben. En zoals je al zegt: het is eigenlijk nog beter voor je toekomstige opleiding om naar havo te gaan, omdat je dan tijd kunt besteden aan sporten en andere dingen die belangrijk voor je zijn. Je doet er dan misschien langer over dan standaard is, maar genoeg mensen doen langer over hun diploma, en als het je meer tijd en rust biedt dan is het dat waard.

Ik heb op dezelfde manier uiteindelijk een havo-diploma gehaald (twee keer 4 vwo, 5 vwo en dan 5 havo). De overstap 5 vwo naar 5 havo is niet zo moeilijk, dus dan heb je ook genoeg tijd om te sporten. Als ik jou was zou ik dat ook doen, want zelfs als je dit jaar nog gaat halen, kom je volgend jaar weer in de problemen.
Je zou ook kunnen overwegen om bijles te nemen en planningen te maken, maar ik denk niet dat je al die moeite nog moet doen als je tevreden kan zijn met een havo-diploma. Ik snap ook dat je het ergens wel jammer vindt als je vwo niet af zou maken, maar met een havo-diploma kom je net zo ver en het scheelt je een hoop leed :’)