Vwo 4

heeyyy,

Na de vakantie ga ik naar vwo 4 met als profiel economie en maatschappij. Nu ben ik daar best zenuwachtig over en maak me er best veel zorgen over. Ik ben namelijk dit jaar op het nippertje overgegaan door het laaste trimester bijlessen enzo te nemen (wel voor vakken die ik nu niet ga kiezen) . Ik heb gehoord dat het volgend jaar drukker gaat worden en moeilijker en nu wil ik weten of dat echt zo is + ervaringen. Ik doe namelijk best veel na school en wil er misschien nog iets bij doen maar weet niet of dat haalbaar is als ik het zo hoor van leraren. Dus heeft iemand advies/tips/ervaringen?

In de bovenbouw wordt het inderdaad drukker. Er wordt meer werk opgegeven op een kortere tijd. Door dit hoge tempo kan het ook moeilijker worden.

Ik denk dat het je wel kan lukken, maar (nog) meer hobby’s erbij nemen is in het begin misschien geen goed idee. Je kan tijdens het schooljaar altijd nog kijken of een hobby erbij nemen mogelijk is, toch?

Ik vond de vierde heel zwaar, vooral doordat ik in de onderbouw nooit zoveel deed. Je hebt nu ook schoolexamens en daar wil/moet je goede cijfers voor halen. Ik zou me niet te veel zorgen maken, daar schiet je niks mee op. Als je goed plant en leert, komt het heus wel goed!

Bij mij op school werd juist altijd gezegd dat Vwo 4 het rustigste schooljaar was omdat je dan nog juist geen schoolexamens hebt dat heb je namelijk in Vwo 5 en 6. Als je genoeg motivatie hebt komt het meestal wel goed ik ben ieder jaar ook met het nippertje overgegaan maar heb mijn examens ook in 1 keer behaald, dus maak je nog maar niet zoveel zorgen. :slightly_smiling_face:

^ Oh wat gek, ik had in de vierde wel al schoolexamens haha.

^Bij Vwo ook? Bij de Havo krijg je wel al schoolexamens in de 4e klas maar ik dacht bij Vwo pas in de 5e (tenminste bij mij op school wel haha)

^ Ja, bij ons kreeg je ook bij vwo in de 4e schoolexamens haha. Grappig dat dat zo per school verschilt.

In principe zou het gewoon te doen moeten zijn hoor. Het wordt allemaal wel wat serieuzer in de vierde, maar als jij nu gewoon vakken hebt gekozen waar je in de onderbouw prima voor stond, zou het je gewoon moeten lukken als je daar je best voor doet.

Volgensmij is dat meer regel dan uitzondering, haha.

In de 4e zijn de punten alleen belangrijk om over te gaan. Het is wel anders dan onderbouw omdat meer discipline wordt verwacht en je zelfstandiger te werk gaat. Maar zolang jij de motivatie hebt, dan moet het vast wel goedkomen! Ik vond persoonlijk 5 vwo het moeilijkste jaar, en 6 vwo het drukste.

Misschien dat je na de eerste periode met je mentor om tafel kunt gaan om te bespreken hoe het gaat en dan eventueel als het niet gaat weer bijles te nemen?

VWO4 is inderdaad wat zwaarder dan de onderbouw, maar zeker wel te doen. Ik moet zeggen dat ik het zelf wel leuker vond, omdat ik toen heel veel vakken die ik echt haaaatte eruit had gegooid. Ik hield dus leuke vakken over dus ik was veel gemotiveerder, ook door de schoolexamens. Dat maakte het wel makkelijker.
Blijf school wel boven hobby’s/baantjes zetten, je kan inderdaad altijd in de loop van het jaar nog kijken.

Ik vond de vierde vergeleken met de vijfde en zesde erg goed te doen. Het is natuurlijk moeilijker dan de onderbouw, maar nog niets vergeleken met je examenjaar.

Ik vond de vierde naast de zesde echt het makkelijkste jaar van de middelbare. Ja, het is moeilijker maar het zijn vakken die je meer liggen (althans bij mij, ik liet alles waar ik slecht in was vallen muv wiskunde). Ik zou je nu niet zo druk maken, maar dit wel melden of bespreken met je mentor aan het begin van het volgende schooljaar!
Het wordt drukker en meer stof, maar je wordt ook slimmer. Toen ik in de zesde weer eens keek in mijn schriften en stof uit de vierde, was dat zóveel makkelijker. Dus maak je nu nog geen druk!

Het is denk ik tweezijdig. Enerzijds gaat het niveau natuurlijk wel een tandje omhoog, anderzijds heb je wel vakken waarvoor je zelf gekozen hebt en waarvoor je dus (waarschijnlijk) gemotiveerder bent en die jou beter liggen.

Zelf vond ik economie heel lastig (en ook totaal niet leuk, heb dat vak later vervangen), en Frans ook omdat ik er gewoon niet voldoende aandacht aan besteedde, maar de andere vakken (filosofie, geschiedenis, maatschappijwetenschappen) gingen me vrij goed af zonder er echt moeite voor te doen.

Ik zou zelf even kijken volgend jaar hoe het je bevalt en of je er wel of niet iets bij kan doen.