VWO 4

Heei!

Ik ga volgend jaar naar VWO 4 en ik heb daarover een aantal vraagjes voor mensen die ervaring hebben met de overgang van 3VWO naar 4VWO en gewoon 4VWO zelf.
Is het over het algemeen een moeilijk jaar? Een docente vertelde namelijk dat je in een enorm “gat” gaat vallen qua nieuwe, moeilijke stof.
Wat zijn ongeveer onderwerpen en moeilijkheidsgraden waar je mee te maken krijgt? (op het gebied van duits, frans, engels, geschiedenis, aardrijkskunde, tekenen… vakken die ik kies haha.)
Bestaat er misschien een site waarin ik al een beetje info over 4VWO kan lezen, of kan lezen wat er van je verwacht wordt dit jaar?
Ik ben er ontzettend mee bezig en zou het fijn vinden als ik al kleine beetjes informatie kan opdoen van mensen die ervaring hebben (gehad) met VWO4!

Dank jullie wel alvast!

Dat verschilt heel erg per persoon.
Ja, het is nieuwe stof, en ja deze KAN soms moeilijker zijn. Maar je bent nu ook ouder, begrijpt meer enzovoort. Ik vond het zelf niet zo’n hele grote overgang.

Het enige grote verschil is dat je vanaf de bovenbouw echt alles moet snappen, het is niks meer letterlijk leren. Je moet inzicht hebben, en snel kunnen antwoorden op toetsen anders kom je tijd te kort.

Verder moet je het gewoon op je af laten komen, niet te bang zijn, het komt vanzelf goed!

Ze zeggen dat de 5e moeilijker is, maar daar kan ik nog niet over meepraten, ik ga komend jaar naar 5vwo. :slightly_smiling_face:

^^ Oh oke, is natuurlijk ook zo dat iedereen het anders beleeft. Moet wel eerlijk zeggen dat we behoorlijk bang werden gemaakt over het volgende jaar, haha.

Bedankt en jij veel succes volgend jaar!

Maak je vooral geen zorgen. Tis nog vakantie, geniet daarvan. Maar de overgang tussen onderbouw en bovenbouw wordt over het algemeen wel moeilijk gevonden ja. Beetje bij beetje wordt steeds meer van je verwacht en moet je steeds zelfstandiger worden. Was het eerst voornamelijk uit het hoofd leren, zal het nu langzamerhand steeds meer toepassen worden. Het is gewoon anders, maar je zal er snel aan wennen.

Je zal wel vanaf al werken aan je eindexamenstof, dus maak altijd je huiswerk en let op. Alles wat je nu gaat leren, kan getoetst worden op je examen.

Bij de talen zul je waarschijnlijk gewoon verder gaan met taalontwikkeling en af en toe een tekst krijgen. Geschiedenis verschilt per school/methode en bij aardrijkskunde zul je nu al examenstof krijgen. Aardrijkskunde zal wel veeeeeeel meer dan de onderbouw worden. Mocht je m&o gekozen hebben, raar ik je aan om echt de basis te snappen en ALTIJD je huiswerk te maken.

Mijn eigen ervaring: mwah, vond de middelbare school over het algemeen al niet moeilijk, dus had ook geen moeite met de overgang onderbouw-bovenbouw. Als ik toch uit alle jaren moet kiezen, zou ik 5VWO als moeilijkst bestempelen.

ANW :bowing_man:

Maatschappijleer (had ik trouwens in de 5e) :bowing_man:

Het gat valt mee, het enige waar ik echt moeite mee had was wiskunde, maar ook omdat je daar verschillende niveaus hebt en wij totaal niet werden begeleid in wat we moesten kiezen dus we allemaal onwetend waren en de meeste de verkeerde keuze gemaakt hadden.
Je moet niet bang zijn, het is even wennen, maar ik vond de bovenbouw fijner dan de onderbouw.
5VWO is idd zwaarder, omdat je dan ineens heel veel bij elkaar krijgt en je je stiekem ook al ‘zorgen’ moet gaan maken over examens.

ANW is inderdaad wel heel zwaar als je niet goed bent in natuur-zooi. (had ik ook heel veel moeite mee, maar kwam ook echt door de leraar)

^ bij ons was anw een soort natuurwetenschappen gecombineerd met godsdienst. onze leraar was heel gelovig en je kon dus niet met wetenschappelijke feiten aankomen die tegen de Bijbel ingingen. Dus je moest je allemaal in rare bochten wringen om dat te ontwijken en toch iets goeds te leveren.
(en onze leraar mocht je niet als je niet gelovig was en dan kreeg je lage cijfers :cold_sweat: )

Ik vond het wel een stuk moeilijker eigenlijk, haha. Maar ook een stuk leuker, omdat je niet meer per klas zit. Elke les zit je bij andere mensen, heel gezellig! En je bent bovenbouwer yea

Persoonlijk vond ik VWO5 moeilijker, niet om je bang te maken hoor haha. Maar je bouwt heel erg op, als je alle jaren gewoon je best doet en over kan gaan, dan haal je het echt wel :slightly_smiling_face:

vwo vier vond ik meevallen, het enige wat lastig was, was dat we voor mijn gevoel in een keer heel erg diep op de stof ingingen. Dat is in principe niet erg, maar dat was ik in de derde klas gewend. Zelf ga ik nu naar vwo 6 en ik vond de derde en de vijfde klas het lastigst. De derde klas vond ik vooral héél véél, je hebt nog alle vakken. VWO 5 vond ik moeilijk en druk, maar ik heb het overleefd :slightly_smiling_face:

Vwo 4 is écht goed te doen. Duits, Frans en Engels veranderde bij mij ten opzichte van vwo 3 niet echt qua moeilijkheidsgraad. Je krijgt alleen meer teksten, luistertoetsen en schrijftoetsen.

Ik vond vwo 4 ook veeel leuker dan vwo 3! Je zit steeds bij andere mensen, hebt (meestal) vakken die je liggen of die je leuk vindt, dus het valt allemaal wel mee.

Ik had het geluk bij geschiedenis dat ik een superfijne leraar had, daardoor hoefde je thuis nog maar 1/3 te leren en 2/3 leerde je in de les al.
Wiskunde was wel een groot probleem voor mij, omdat wij voornamelijk kansberekening hadden. Ten eerste ligt wiskunde me al niet, en ten tweede snapte ik niks van kans. Zal ik ook nooit snappen. Hopelijk volgend jaar minder kans, anders heb ik een probleem.

Je zit overigens niet voor niks op het vwo, dus die gezonde hersenen zijn er wel!! Nu gewoon je best doen, het proberen bij te houden en dan zit je voordat je het weet alweer in vwo 5.

Succes!! :slightly_smiling_face:

Ik vond zelf de overgang van vwo 2 naar vwo 3 moeilijker dan die naar vwo 4. Dat kwam ook omdat ik in vwo 3 echt een instelling van niets had, dus dat is nogal persoonlijk. Het fijne aan vwo 4 vond ik dat je alleen de vakken hebt die je leuk vindt (op een paar algemene vakken na dan) en dat je tijdens de lessen ook iets dieper op de stof in gaat.

Jeetje, dat verschilt wel heel erg van onze school, hier stelde ANW niets voor. We hebben zelfs maar een half jaar les gehad omdat de leraar ziek was.

Voor mij is 4 VWO een pittig jaar geweest, maar dat had er meer mee te maken dat ik te druk was met buitenschoolse dingen. De les stof is moeilijk ja, maar haalbaar. Mijn tip om 4 VWO goed door te komen is om vooral jezelf niet te druk in te plannen en genoeg tijd over te laten voor het doen van projecten, schrijven van essays en leren voor toetsen.
Ik zelf besloot namelijk om erbij te gaan werken en wat extra danslessen te nemen. Hierdoor had ik echt geen vrije tijd en is het voor mij vaak heel stressvol geweest. Maar ik ben nu een stuk wijzer (haha kuch) en ga het nu ik aan 5VWO ga beginnen een stuk rustiger aan doen.

Bij ons was ANW in de eerste periode een filmpje maken over een eigen onderwerp, en de overige periodes kon je ook zelf modules kiezen. Best prima te doen.

Bedankt iedereen, ik ben wel een stuk wijzer geworden.
Ik lees dat er veel verschillen zijn in de stof van ANW en Maatschappijleer, ik heb nog geen verhalen gehoord van andere bovenbouwers wat dat inhoudt op onze school, maar dat merk ik vanzelf wel! :slightly_smiling_face:
Heb bewust geen economie en m&o gekozen, omdat ik daar geen ster in ben haha :slightly_smiling_face:

Ga nu iig lekker genieten van m’n vakantie, vond het interessant om te lezen hoe mensen 4vwo hebben doorstaan! :hugs: