VWO 4 - HAVO 4

Hallo allemaal,

ik zit nu in VWO-4, maar sta 6 onvoldoendes en gemiddeld 4,6 terwijl ik 2 onvoldoendes mag staan en gemiddeld minimaal een 6.0 moet staan. De kans is heeeel groot dat, als ik het dit jaar niet haal, Havo 4 moet doen. Ik weet het niet zeker, maar heb ik van veeel mensen gehoord. (Heeft te maken met het feit dat Havo 5 examenjaar is.) Dat vind ik erg zonde, want ja…Je doet 4 jaar je best en dan moet je nog HAVO 4 gaan doen. En het is natuurlijk ook erg als ik Havo 5 moet doen. Ik weet dat het eigenlijk nog te vroeg is om een beslissing te nemen, maar het is een vraagje. Zouden jullie nu al naar Havo 4 overstappen zodat jullie volgend jaar, misschien, geen Havo 4 moeten doen? Of gewoon kijken wat er uitkomt?
Ik ben benieuwd…
Alvast bedankt allemaal! X

Proberen je best te doen met VWO-4 , als het niet lukt en je merkt dat het echt te zwaar voor je is dan zou ik volgend jaar HAVO-4 gaan doen. Je hebt dan sowieso je best gedaan. En havo is nog steeds een super hoog niveau :slightly_smiling_face:

Ik weet niet, als ik jou was geweest was in naar havo overgestapt. Maar dat verschilt per persoon.

Toen ik in vwo 4 zat had ik hetzelfde. Maar het jaar is pas net begonnen? Je kunt nog zoveel ophalen! Ik zou het niet opgeven, als je vwo in je hebt zitten, moet je dit echt proberen. Ik wou ook niks liever dan naar havo omdat dat gewoon makkelijker ging, maar ik mocht niet van mijn school en ouders. En nu zit ik in 6 vwo met goede cijfers, en ben ik blij dat ik niet naar havo ben gegaan!

Als het écht niet lukt, zou ik aan het eind van dit jaar 4vwo opnieuw doen of inderdaad blijven zitten en een niveau zakken, naar havo 4 dus.

Je kunt in ieder geval níet naar 5HAVO toe. Als je dit jaar niet haalt, moet je of 4VWO overdoen of naar 4HAVO inderdaad.

Ik zou als ik jou was inderdaad proberen dit jaar nog te halen. Als het niet lukt tja, dan of naar 4 havo of naar 5 havo. Het ligt aan je gemiddelde, als je meer dan vier onvoldoendes hebt moet je naar 4 havo, als je minder dan 4 onvoldoendes hebt en de leraren geloven dat je het kan, mag je naar 5 havo. Dat was iniedergeval hier zo.

Normaal laten ze je niet instromen naar 5 havo, maar voor mij hebben ze een uitzondering gemaakt. Ik ben twee keer blijven zitten in 5 gymnasium, en toen moest ik dus van school. Ik ben toen gaan praten bij meerdere havo-scholen, en er was er dus een die me wel een kans wou geven. Misschien zou jij ook zoiets kunnen proberen als je echt niet over kan dit jaar?

Ik zou als ik jou was verder wel echt mijn best doen om gewoon over te gaan dit jaar.

VWO 4 loopt bij ons heel erg achter op HAVO 4 qua stof zegmaar. Als je wilt overstappen en dan meteen havo 4 wilt halen moet je dat wel zo snel mogelijk doen, wil je niet al te veel achterlopen.

-

Waarom sta je zoveel onvoldoendes? Omdat je te lui bent en niets doet of omdat het niveau écht te hoog is? Als het dat laatste is zou je kunnen proberen om nu naar havo te gaan, anders zou ik het eerst nog echt gaan proberen om die onvoldoendes op te halen. Je kan sowieso even naar je decaan gaan en overleggen, de regels zijn op elke school anders. En als je nu naar havo 4 gaat en na je eindexamen toch nog vwo wil doen, kan dat altijd nog.

Als je denkt dat het niveau te hoog is, moet je zo snel mogelijk proberen om naar 4 havo te gaan. Scheelt je namelijk een jaar als je het dit jaar echt niet haalt.

Weet je al in welke richting je een opleiding wil gaan doen?
Als dat toch op hbo is, dan kun je net zo goed havo gaan doen. Kun je hoge cijfers halen en heb je vrij veel basiskennis. Als je een studie wil kiezen waar een loting voor is, kun je proberen cumlaude te slagen. Dan word je sowieso aangenomen
Als je graag universiteit zou willen doen, kun je ook een jaar blijven zitten.
Zelf zou ik denk ik kiezen voor havo, omdat je dan gewoon minder belast wordt met je schoolwerk. Maargoed ik ben vrij lui.

Ik denk dat je beter naar havo kunt gaan, vwo 5 is nog veel moeilijker en als je nu al zo’n slechte punten haalt wordt het zeker niet beter. Misschien kun je even naar je rector gaan en vragen of je nu al overgeplaatst kunt worden naar havo, want soms doen ze dat wel (bij onze school hebben ze dat een paar keer gedaan). Hier moet je wel snel mee zijn. Succes.

ik heb dit dus ook, vorig jaar ging ik ook maar net over
denk dat ik dit jaar afmaak maar als ik dan naar havo ga schil ik met die mensen 2 jaar want ik was al een keer blijven zitten…

Kan je niet nu al naar havo 4? Dan hoef je geen jaar over te doen!

Het is pas oktober, nog genoeg tijd om je punten op te halen!

Als je weet dat je al genoeg ervoor doet en leert, zou ik er toch wel serieus over gaan nadenken of die overstap naar de HAVO niet slimmer is… Aangezien dit pas het begin is en als je het nu al niet goed kan volgen het steeds moeilijker word!
En als je weet van jezelf dat je veel meer kan dan dat je nu van jezelf laat zien, zou ik gewoon vanaf nu je best gaan doen! Het schooljaar is nog amper begonnen, dus zoals sommige mensen hier inderdaad al zeiden, genoeg tijd om je punten op te halen!

Ik zou meteen gaan vragen of je naar de Havo mag.