VWO 4/5/6 (examen)toetsen

Hoi allemaal,

Bij mij op school hebben wij zowel SE toetsen als normale toetsen. Wij hebben van elk vak gemiddeld 3/4 clusters. Nu komt het bij ons keer op keer voor dat clusters in verschillende weken de toets hebben. Ook verschilt het niveau van deze toetsen zodanig dat het ene cluster gemiddeld 2 punten hoger haalt dan andere clusters. Hier hebben ik en anderen ook al meerdere keren over geklaagd, maar er wordt simpelweg niks aan gedaan. Ik vroeg me af hoe dit bij jullie op school gaat, hebben jullie een gezamelijk toets moment, of een andere manier? (Ook omdat als suggestie aan te geven bij mij op school) Want het SE maakt best veel uit voor je uiteindelijke cijfer op je diploma en hier lijkt niemand daar wat om te geven.

Volgens mij is het gewoon normaal dat het ene SE vaker mee telt dan het andere? Of bedoel je dat niet.

Nee, ik bedoel dat het ene cluster een veel makkelijkere toets krijgt dan het andere cluster. Omdat al onze toetsen op verschillende momenten zijn. En dan zijn er dus clusters die gemiddeld twee punten hoger scoren op hun toets, omdat er zoveel verschil zit in niveau.

Oh sorry! Dan heb ik even verkeerd gelezen, net wakker haha. In onze jaarlaag is het wel zo dat elk cluster hetzelfde schoolexamen krijgt, ja. Maar je merkt wel dat sommige docenten véél soepeler nakijken (herhalingsfouten niet meerekenen, verkeerd aflezen niet meerekenen etc., veel aftrek voor foute notatie).Wij hebben wel vaak dat de herkansingen moeilijker zijn.

Maar ik vraag me af hoe je dat wilt aantonen dat het verschil in cijfer echt ligt aan het niveau, of is er echt zo’n significant verschil?

Haha geeft niet! Ja herkansingen zijn bij ons ook vaak moeilijker.
Ja het is echt een groot verschil. Maar het komt ook vaak voor dat het ene cluster een toets krijgt en dan het andere cluster drie dagen later dezelfde. Dan hebben ze alles op internet kunnen vinden in de tussentijd. En er is al zo vaak over geklaagd en ze doen er gewoon helemaal niks aan. En ik heb het beetje gehad met al die scheve regeltjes bij mij op school.

Wij hebben vanaf de vierde ieder jaar vier toetsweken. In die toetsweken maak je toetsen die meetellen voor je examen. In de vierde zullen ze nog niet zo zwaar meetellen(bijvoorbeeld een weging van 0,1), maar vanaf de vijfde wordt het steeds zwaarder(bijvoorbeeld een weging van 2). Ook het niveau van de toetsen komt hoger te liggen. Op dit moment maak ik toetsen waarvan het niveau hoger ligt dan de examens, zodat we erop voorbereid zijn als we de echte examens onder onze neus gedrukt krijgen.
Na iedere toetsweek heb je de gelegenheid om één proefwerk te herkansen, maar je mag in je hele jaar voor ieder vak maar één herkansing doen. Als je dus na de eerste toetsweek aardrijkskunde herkanst, kun je dit niet meer in de tweede of derde toetsweek herkansen. Na een herkansing telt het hoogste cijfer. Bij de vierde en laatste toetsweek is er geen herkansingsmoment, omdat je dan te dicht tegen de zomervakantie en definitieve rapporten aan zit.

Dit systeem werkt heel goed, omdat je op deze manier harder werkt voor je examens. Je verwacht half en half dat het heel moeilijk gaat worden, maar doordat je pittige toetsvragen gewend bent, weet je hoe je dat soort vragen aan kunt pakken tijdens je examens.
Het komt op onze toetsen ook regelmatig voor(vooral bij aardrijkskunde) dat we opdrachten uit examens moeten maken(ik zit nu in de vijfde, maar hier beginnen ze eind vierde al mee).

Nu ik het zo uitgetypt hebt, klinkt het echt alsof ik uitgebuit word, maar in de realiteit valt het heel erg mee. Ik sta overal voldoende op, behalve voor wiskunde en de rekentoets.

Oh nee hoor zo vind ik het helemaal niet klinken haha. Ik zit ook in de vijfde en wij hebben inderdaad ook dat de toetsen qua niveau hoger liggen dan je schriftelijk examen. Wij hebben alleen maar twee toetsweken in het jaar en dan worden er niet eens alleen examentoetsen gegeven.
Een systeem zoals bij jou op school lijkt me veel beter.

Is er bij jullie geen leerlingenraad die het wat ‘hogerop’ kan brengen?

En Firestone, dat jullie toetsen van hoger niveau zijn dan examens lijkt me wat apart. Het verschil in cijfer van se en ce mag maar minimaal zijn. Examen vragen krijgen op toetsen is wel normaal