''vullend'' eten

Hoi!

Ik heb een ‘‘probleem’’, en dat is niet het probleem wat sommige hier hebben, dat ze gezonder willen gaan eten. Ja dat wou ik gaan doen, maarrrr het blijkt nu dus dat ik PDS heb. Prikkelbaar darm syndroom. Nu dacht ik, ach is niet zo erg. Maar wel dus, mijn darmpjes slaan op hol van vette dingen like chips, snoep, chocolade, frisdrank etc. En laat ik daar nou net dól op zijn. Te dol. Want waarschijnlijk komt het een beetje doordat ik niet goed gezond en regelmatig at dat ik nu PDS heb.

So, weet iemand misschien lekkere dingen die vullen? Maar gezond zijn, veel vezels enzo. Want ik heb vanmiddag toastjes op maar dat vult gewoon echt niet dus blijfff ik maar verlangen naar chips en snoep en dat heb ik uiteindelijk weer genomen en nu loop ik weer de hele tijd te boeren en heb ik weer pijn haha!

Nou ik hoop dat jullie wat weten en heeft iemand dit toevallig ook post je ervaringen maar!

xxx

heb ik ook last van, maar goed, ik ga dr niet anders van eten…
Ik bedoel, ik heb voor zover ik me kan herrinneren zo ongeveer mn hele leven last van buikpijn na het eten gehad en dat leer je wel negeren dan…

Maargoed, was niet je vraag… dus up

Ja bij mij blijft het dus niet bij buikpijn:P er zijn gewoon dagen dan kan ik niet me bed uitkomen enzo omdat ik gewoon niet meer kan lopen van de pijn echt verschrikkelijk vandaar ik dacht ook in het begin noujaaa gaat wel over maarruh… niet dus, helaas!

Yoghurt en sinaasappels, iig, vind ik lekker, en het vult.
Ohja en komkommer:D

Ik zou zeggen kauw die Chips en Choco en spuig het weer uit.
Maar dan geniet je er niet echt van :blush:

So i really dOn’t knOW what yOu need tO dO…

het blijft niet altijd zo erg hoop ik toch…? ( in ieder geval, ik heb het zo erg maar een paar keer gehad)

Ik hooop het niet, maar lijkt me sterk als het zo blijft. Mn moeder heeft wel een collega die het nog erger heeft die komt gewoon dagen niet naar d’r werk enzo maar de dokter zei je moet nu gewoon regelmatig en gezond eten en dan moet het verminderen ofzoiets vandaar dit topic voor gezonde en vullende dingen! En dan hooop ik er geen last meer van te hebben;)

Okee, ik snap…

Wortels zijn lekker trouwens, maar ik weet niet of die vullen:p
Ontbijtkoek schijnt wel te vullen, is dat gezond?
en uhm… verder weet ik even niets…
Ik eet altijd crackertjes als ik honger heb:P

Eet eens van dat donkere volkorenbrood… merk je het snel zat, hehe…

Joghurt is serieus een aanrader, of misschien mag je tijgernootjes? als snack
nja je kan ook misschien smoothies maken of milkshakes of…
crackers met smaakje, pesto-olijven, of crackers met selderij salade of kaas enzo.
uhmm… kijk eens op google voor gezonde tussendoortjes ^^

hmm
ik weet niet, misschien gewoon pasta bij het avond eten?
dan zo min mogelijk tussendoortjes.

xx

Goeie ideeen thanks!

wat is PDS? =$
ik heb ook een beetje zon probleem net als jij…
Ik eet ook alleen maar chips en al die lekkere dingen.
Ik weet niet wat ik tussendoor voor anders vullends kan eten (woow foute zin maargoed).

^ lees het bericht eerst even door; PDS is prikkelbaar darm syndroom.

Ik heb er zelf ook last van. Heb al een speciale laxeermiddel gekregen van de dokter.

Adviezen
Probeer na te gaan waar uw klachten mee samenhangen
Spanningen kunnen de klachten oproepen of verergeren. Soms zijn mensen zich er niet van bewust dat iets spanning oplevert. Als uw darmen weer opspelen, ga dan na of dit misschien een signaal is. Uw buik reageert gevoelig en kan misschien aangeven dat er thuis of op uw werk iets niet lekker zit.

Het kan helpen enkele weken een dagboek bij te houden. Noteer waar en wanneer u klachten heeft, waar u op dat moment mee bezig was, en waarover u aan het denken was. Misschien zijn er bepaalde situaties of omstandigheden waarbij de klachten optreden. Met behulp van het dagboek wordt soms duidelijker waar de klachten mee samenhangen.

Probeer spanningen te verminderen
Kijk eerst of u - eventueel met behulp van een dagboek - kunt herkennen op welke spanningsmomenten u buikpijn krijgt. Bekijk daarna welke maatregelen u kunt nemen om de spanningen te verminderen. Praat erover met iemand die u goed kent en misschien ook uw spanningsmomenten herkent.

Probeer bezorgdheid te vermijden
Wanneer u zich zorgen maakt over uw darmen, kan dat ertoe bijdragen dat de klachten opspelen, aanhouden of verergeren. Zo ontstaat er een vicieuze cirkel. Probeer over uw zorgen te praten. Dat geeft meer duidelijkheid en lucht vaak op. Als u zich toch zorgen blijft maken, maak dan opnieuw een afspraak.

Eet gezond
Soms lijken de klachten samen te hangen met een onregelmatig eetpatroon. Een speciaal dieet is echter niet nodig. Als u vaak last heeft van verstopping, kan vezelrijke voeding helpen de stoelgang te bevorderen (volkoren producten, verse groenten en fruit). Zorg dat u voldoende drinkt (minstens anderhalve liter per dag). Alcohol, melk, light producten en kunstmatige zoetstof kunnen soms darmklachten geven.

Probeer regelmatig te eten
Bij sommige mensen hangen de klachten samen met een onregelmatig eetpatroon. Het lichaam is gesteld op een zekere regelmaat. Als daar te veel van afgeweken wordt, kunnen de darmen van slag raken.

Zorg voor voldoende lichaamsbeweging
Voldoende lichaamsbeweging is belangrijk om u lekker te voelen. Dat geldt vooral als u ook last heeft van verstopping. Ga bijvoorbeeld dagelijks een halfuur fietsen of wandelen.
Bron; artsennet (aanbevolen door mijn dokter)

brinta, zit vol vezels en daar kan je wel een paar uurtjes op teren

Vooral vezels eten; dat vult en is ook super gezond. Dingen zoals brinta dus, wat hierboven al gezegd werd.

vezels inderdaag bruin brood enzo!!

In het ‘‘vullende’’ eten zitten ook meer calorieën, ik weet niet of dit je uit maakt maar mij zou het veel uitmaken.
Bij de meeste mensen die (te) veel snoepen is het niet om het vol zitten, want dan zou je ook een boterham kunnen nemen.
Dat je zin in snoep blijft hebben, komt meestal door het mentale; je wíl gewoon meer, maar het is niet dat het ooit genoeg is.
Behalve als je misselijk wordt dan :wink:
Maargoed, ik probeer er ook alles aan te doen om minder te snoepen, maar het lijkt wel of niets helpt.
Maar ik heb iets gevonden dat misschien wel helpt, en dat is gewoon om al je vrije tijd vol te plannen, met leuke (of minder leuke) dingen, zoals afspreken met vrienden, huiswerk maken, maar ook sporten. Ik denk dat bij mij fitnessen helpt, dan kan je een ‘abonnement’ nemen en kan je zo vaak komen als je wilt.
Als je dan zin krijgt in iets te snoepen, ga je gewoon sporten, zodat je het snoep vergeet.
Klinkt wel logisch, maar ik weet nog niet of het helpt, want ik heb nog geen abonnement.
Je kan ook gewoon zorgen dat je dus geen tijd meer hebt om over snoep na te denken…

Ik weet niet of dit je heeft geholpen, of dat jij dit ook hebt,
maar in ieder geval succes ermee!

Appels.

dadels?

die zij heel zoet en gezond