Vrouwen in het leger

Halloooo,

Zijn er hier nog meer girls die van plan zijn
een opleiding binnen het leger te gaan doen?

Zo ja, kunnen jullie er wat over vertellen,
ook wanneer je er al ervaring mee hebt?

Liefsss.

Aan welke krijgsmacht zit je te denken? En je wilt de veva doen denk ik?

Okee, en jij doet nu ook nog de middelbare school?
En je moet dus wanneer je volgend jaar begint, nu eigenlijk
al beginnen met de tests en dergelijke?

Ik zit te denken aan de landmacht, en dan zou ik gewoon willen
beginnen bij de amo, aangezien de veva minder specifiek is en
het traject heel anders is.

Ik wou eerst bij de landmacht gaan maar heb toch besloten Geneeskunde te doen en dan hopelijk daarna een medische functie bij de landmacht te doen

-

Oh pfoeh, zo makkelijk is het dus niet om daar terecht te komen. Wist ik al wel een beetje,
maar de kans bestaat dus ook nog dat je de tests voor niets hebt gedaan en dat er een ander wordt gekozen.

Ik moet het voor mezelf nog beter gaan uitzoeken, maar mijn ouders staan er nog niet achter dus moet ik daar eerst mee bezig :wink: Best logisch inderdaad, anders kon iedereen de AMO wel gaan doen en dan afhaken na die 4 maanden.

Heb je eventueel nog handige sites of andere informatiebronnen voor me?

Okee, en mag ik vragen waarom je uiteindelijk hebt besloten om geen gevechtsfunctie te kiezen?

Het is zo dat elke selectieronde een jaar geldig is. Dus bij mij bestaat de kans dat ik pech heb en de eerste 2 selecties opnieuw moet doen omdat ik die al in maart heb gedaan. Het is niet zo dat je kans gelijk ook verlopen is, zo werkt het niet. Ook als je niet door de selectie komt, mag je het na een jaar nog een keer proberen.
Pas als je alle selecties door bent en uiteindelijk aangenomen word, dan is de eerste opleiding die je gaat volgen de amo. Vervolgens begin je aan de vakopleiding van de functie waarvoor je gesolliciteerd hebt. Daarna loop je stage en daarna ben je eigenlijk pas echt ‘officieel’ werkzaam.

Over de selecties valt vrij weinig tot niets te vinden op internet, maar je hoeft je er ook echt geen zorgen over te maken. Gewoon zorgen dat je zelfverzekerd over komt en weet waarvoor je solliciteerd. Verder moet je de site werkenbijdefensie.nl maar uitpluizen, daar kun je alles vinden wat je moet weten.

Weet je wel al een beetje welke richting je op wilt bij de landmacht?

Superbedankt voor je informatie. Aangezien ik nu havo doe, wil ik graag ook iets
wat dichtbij dat niveau ligt. Ik heb uren rondgekeken en als vacature zag ik ook iets van
de luchtmacht staan wat me aansprak. Dus ik heb een account aangemaakt en heb wat
informatie toegevoegd, ook dat ik havo 5 hoop te doen aankomend schooljaar.

Alleen toen ik op solliciteer klikte (om te kijken) stond er dat ik geen opleiding
had aangevinkt waarmee ik wilde solliciteren. Terwijl solliciteren mogelijk was met
mbo4 en havo. Dus dat snap ik niet helemaal…?

-

Ja okee, heb dus gemaild maar ook mijn opleiding er precies 2 x hetzelfde bij gezet en zo werkt het ook :wink:

Heb me aangemeld voor een voorlichting, en als ik die dus heb bijgewoond mag ik sollicteren. Het schijnt dus ook dat het best lang duurt voor je bericht krijgt?

Als dat namelijk zo is, en het is al 2016, moet ik me bijna wel gaan inschrijven voor de veva lijkt me, want ik kan natuurlijk niet een jaar gaan niksen…

-

Ja okee, ligt er natuurlijk ook maar net aan hoeveel anderen er belang bij hebben. Of is het niet per se zo dat de vacature voor maar 1 persoon is (lijkt me wel maar okee). Ja, dat klopt, maar als het niets wordt waarvoor ik solliciteer, dan zouden mijn ouders het niet leuk vinden als ik geen opleiding ging doen maar werken, want wie zegt dat het bij de volgende sollicitatie bij defensie wel lukt? :wink:

Ik heb me aangemeld bij de voorlichting Luchtmacht (onderofficier, soldaat, korporaal). Dat lijkt me redelijk algemeen, en ik kreeg het ook als advies op de site om daar heen te gaan voor die functie. Alleen ik doe dus pas mei volgend jaar examen, is de voorlichting op 14 oktober dan niet te vroeg?

-

^
Okee, een jaar geldig dus, maar is de kans niet groot dat de vacature in oktober al weg is? Wat maakt dat het slimmer is als ik in september de voorlichting al doe? Ja, dat is waar. Hopelijk komt er dan na die tijd nog wel een functie te staan die me aanspreekt wanneer de andere bijvoorbeeld weg is, maar dat zal wel goedkomen…

En ohja, je gaat binnenkort de sporttest doen he? Hoe bereid je jezelf daar op voor? Heb je een goed schema bijvoorbeeld?

Ikzelf ben niet zo breed/groot gebouwd dus dat wordt misschien geen eitje. En heb jaar geleden ook nog bij de fysio gelopen voor mijn onderrug/knieën dus mag al wel gaan beginnen in mijn geval :wink:

-

Haha, daar was ik al bang voor. Ik ga dan gewoon alsnog naar de voorlichting uiteraard.

Ja, dat had ik gelezen. Ik fiets al 150 kilometer per week (valt misschien mee) maar ik denk er dus ook over om een hometrainer aan te schaffen. Maar gewone work-outs enzo doe je niet? (rug, borst, been, arm, buik enzo)

Als het goed is wel, heb er niet veel last meer van behalve dat mijn knieën best vaak knakken ofzo, de pijn die ik toen had kwam door het groeien geloof ik (patello femoraal pijnsyndroom, zegt je waarschijnlijk niks :wink:) en de spieren van mijn ene rughelft zijn iets steviger dan de ander, maar dat is een kwestie van trainen. Dus dat komt hopelijk wel goed.

-

Maar je bent dus wel een redelijk sportief type, want je sport best veel zo te lezen. Moet ik ook maar eens wat meer gaan doen haha.

Ohja dat van crossfit wist ik best trouwens. Probleem bij mij is dat wanneer ik dat zou willen, zoiets niet echt in de buurt bij mij zit aangezien ik zo ongeveer in de middle of nowhere woon. Maar zoiets is thuis vast ook wel te doen.

Ik las juist dat die sporttest best wel zwaar is. En kan ook nergens echt een goed schema vinden om te trainen.