Vrouw als lustobject in media

http://www.fashionscene.nl/p/119159/vrouw_als_lustobject_slecht_voor_ontwikkeling_meisjes

Dit artikel is helemaal correct. Ik vind dat vrouwen te veel worden vertoond als lustobject in de media en dit heeft zeker invloed op de manier waarop vrouwen naar zichzelf kijken en op de manier waarop mannen naar vrouwen kijken, met minder respect.
Ik open dit topic om eens te weten wat andere meisjes over dit onderwerp vinden, aangezien ik meisjes hierover nooit hoor praten? Ik kan me dan soms echt afvragen of ze gewoon blind zijn hiervoor of omdat ze bang zijn om als feminist te worden bestempeld?
Misschien ben ik ook gewoon veel te kritisch ingesteld in alles wat ik zie, maar goed, ik zie hier geen positieve evolutie.
Dat is ook de reden dat ik muziekzenders zoveel mogelijk mijd.

Ik ben het ermee eens, gezien de hedendaagse omstandigheden.

Ik ben het er helemaal mee eens. Ik vind het echt niet kunnen hoe vrouwen worden neergezet in de media, bijvoorbeeld clips en reclames. Vrouwen moeten zoveel mogelijk bloot laten zien, sexy en verleidelijk zijn. Ik vind dat gewoon respectloos, de waarde van een vrouw wordt niet gerespecteerd… In de media wordt ze enkel gebruikt als de sexy vrouw die het merk goed kan verkopen en zwoel in de camera moet kijken

Ik vind dat er ook wel eens op iets anders kan gefocust worden dan het uiterlijk van de vrouw en dus ook meer de focus leggen op intelligentie of bepaalde talenten (bv. sportvrouwen). Ik ben zeker niet preuts en ook niet tegen naakt en seks, maar dan zouden beide geslachten op een gelijke manier zo geportretteerd mogen worden want nu is de verhouding niet meer gelijk.
Ik vind dat je het ook wel merkt aan de verwoording hoe meisjes over jongens praten en andersom. Vrouwen praten meestal veel respectvoller over een bepaalde jongen en zeggen bijvoorbeeld ‘wow, dat is wel een erg mooie jongen en hij heeft ook wel een mooi lichaam.’ Terwijl sommige jongens dan weer zeggen over een meisje: ‘Wow, wat een lekkere chick met dikke tieten, die zou ik echt wel eens willen neuken.’

Klopt. Ik denk ook dat we nog een lange weg te gaan hebben voordat mannen en vrouwen werkelijk als gelijk behandeld zullen worden. En dan heb ik het nog niet eens zo zeer over die clips, maar ook over salarissen en bijvoorbeeld filmrollen.

Ik ben 't hier helemaal mee eens. Ik weet niet of dit er ook mee te maken heeft maar twitteraccounts zoals @CertifiedHotties en @PostBadBitches storen mij zo erg. Ik zie echt iedereen hun foto’s retweeten en reacties (van jongens maar ook meiden) met : ‘wow, die zou ik doen’ of ‘ik wil haar kankerhard nemen’
En dan heb ik het niet eens over hoe walgelijk de meeste ‘hotties’ op die accounts zijn (lees: overdreven grote borsten+kont, teveel make-up en een semi-geile blik.) Je wordt als ‘normaal’ meisje echt onzeker door al die modellen die je op Twitter- en Tumblr foto’s ziet.

Ja dit is me ook al opgevallen. Niet direct op Twitter, want ik heb hier geen account op, maar wel op Facebook. Ik zie regelmatig uiterst onrespectvolle pagina’s voorbijkomen die sommige jongens ongegeneerd durven liken zoals bv. 'oraal, vaginaal, anaal, whatever, ik steek ‘m in elk kanaal’ of ‘mond dicht en neuken gij’ waarbij er allemaal foto’s worden gepost van overgephotoshopte en fake vrouwen met overdreven dikke borsten.
Ik vind dat er echt over.

haha die reacties erop gaan soms wel een beetje ver ja. maar voorderest vind ik niet echt iets mis met zulke twitter accounts, gewoon sexy foto’s en als je ervan houdt kijk je erop en anders niet… wel voel ik me ook vaak onzeker als ik die perfecte tumblr meisjes zie… maarja dat ligt meer aan jezelf, hoe je ermee omgaat dan aan hen denk ik

Weet je wat het is, een ideaalbeeld in de media/film/mode/etc. zal er altijd zijn en daarmee dus ook veel meiden die niet aan dit beeld voldoen en hier onzeker van worden. Hier doe je niks tegen… Op dit moment vind ik het ideaalbeeld echter (bijv. vergeleken met de jaren 50) erg ongezond. Ondergewicht hebben is mooi en op websites als Tumblr en Weheartit zie je alleen maar perfecte meisjes die zichzelf enorm photoshoppen. Hier is alleen niks aan te doen, omdat dit media zijn waar wij zelf de content van bedenken. Modemerken en -bladen zouden hier echter wel wat aan kunnen doen en dat gebeurt gelukkig ook, al is het heel langzaam.

Het beeld dat vrouwen zich ‘goedkoop’ moeten opstellen (zoals in MTV clips) is naar wat ik zie gelukkig steeds meer aan het verdwijnen. Naar mijn mening zie je het in ieder geval weer minder dan in de jaren '00.

Met de nieuwjaarsduik had de telegraaf een verkiezing van unox meisje 2013 ofzo, wie mocht er in bikini op de voorpagina van de telegraaf? Op facebook stonden de genomineerden, en de reacties waren echt misselijkmakend. Daarnaast vind ik het gewoon belachelijk en respectloos zulke foto’s van vrouwen op internet en in de krant te zetten, zulke dingen gebeuren ook niet bij mannen.

Ik ben het er opzich wel mee eens, maar ik vind wel dat wij vrouwen ook best wel veel zeuren hoor. Want je ziet het ook gewoon bij vrouwen. Hoe vaak zitten vrouwen zich niet te verlekkeren aan een vent zonder tshirt.

Ik vind het allemaal nogal dubbel

^ Ben ik het mee eens. Natuurlijk zetten ze zo een verkeerd beeld neer van vrouwen, maar je kunt ook zelf nadenken dat niet iedere vrouw zo is, vooral mannen zouden eens zo moeten denken. En die vrouwen kiezen er vaak ook zelf voor, zeker in videoclips, dus wat wil je daaraan doen?
Ik vind het altijd maar een beetje overdreven, vrouwen worden al jaren zo neergezet, niet dat het goed is, maar om het als zo’n groot probleem te zien… je weet zelf toch wel beter

^ Ik maak me daarom ook meer zorgen om het beeld dat de modewereld schetst dan de beelden op MTV e.d. Dus niet per se om de vrouw als lustobject maar meer om de vrouw die ondergewicht moet hebben om mooi te zijn.

Klopt, dat is denk ik meer een probleem. Ik heb het zelf nooit gehad, maar ik snap dat mensen erg beinvloed kunnen worden door wat er allemaal te zien is in de media, en dan vooral het modebeeld idd

Hier ben ik het niet echt mee eens, ik vind juist dat er de laatste tijd héél veel nadruk wordt gelegd op dat ‘echte vrouwen vormen hebben’ en ‘dunne meisjes totaal niet vrouwelijk zijn’, dat ‘curvy mooi is, weinig vormen niet’, ‘real women have curves, only dogs go for bones’. Het is altijd dubbel vind ik, voor de meeste mensen kan het één complimenteren niet zonder het ander te beledigen en dat vind ik gewoon krom.

ja precies. ik heb bijv weinig curves terwijl ik dat wel graag wil, dus dan beledig je ook mensen die er niks aan kunnen doen dat ze dun zijn en weinig vormen hebben

Ik zie het probleem niet zo. Kijk naar de Jillz reclame, wou je zeggen dat die mannen niet als lust object worden beschouwd? Of een random parfum reclame for men.
Ik vind het aanstellerij.

Hmm ja ook, maar ik heb weinig curves en ik ben er compleet tevreden mee en ben juist trots op mijn lichaam. Ik word dan ook niet onzeker ervan oid, ik vind het gewoon raar, respectloos en belachelijk. Dat dunne/minder curvy meisjes vaak automatisch gelinkt worden aan ‘anorexia, slecht voor zelfbeeld van anderen, ongezond’ vind ik ook absurd.

Dit is meer een tegenbeweging, maar die is nog niet echt doorgedrongen bij de Haute Couture en modebladen als Vogue. Ik heb trouwens niks tegen dunne meisjes hoor, zelfs niet tegen meisjes met ondergewicht… maar je moet geen ondergewicht gaan proberen te hebben omdat het ‘mooi’ is. Als je van nature zo bent en je eet gewoon gezond dan is er natuurlijk niks mis mee. Het punt is alleen dat de meeste meisjes zichzelf moeten uithongeren om maatje 34 te hebben. Daarom vind ik ‘curvy’ niet per se een beter ideaalbeeld, maar wel een gezonder. Een ideaalbeeld zal er helaas altijd zijn.

Ik snap wat je bedoelt, maar ‘curvy’ is denk ik niet per se een gezonder ideaalbeeld, voor gemiddelde meisjes misschien. Als ik curvy zou zijn zou ik voor mijn bouw echt ongezond dik/zwaar zijn, dus het verschilt per meisje denk ik wat gezond is. Helaas moeten er altijd gemiddelden genomen worden ja, en daar ‘lijden’ de niet-gemiddelde mensen altijd wat onder, zowel meer als minder curvy.