Het ligt een beetje ingewikkeld!
Op de middelbare school, vorig jaar, had ik een heel vriendengroepje. Sommigen waren hechter met elkaar dan anderen, en ik was maar met 1 meisje heel hecht, A. Nu is A verhuisd en ik spreek haar bijna niet meer. Daardoor is het contact met die andere vrienden ook verwaterd, omdat ik vooral met ze afsprak als ik met A was. Ik mis ze wel… Maar ik krijg nogal het gevoel dat zij me er niet meer bij hoeven te hebben. Krijg bijna geen reactie meer als ik een berichtje stuur, en wordt nooit uitgenodigd voor dingen terwijl dat vroeger wel zo was. Ik ben gewoon een beetje erbuiten gevallen toen A verhuisde.
Laatst sprak ik wel af met een jongen uit het groepje, B, die nog wel met de rest omging. Die vertelde me dat de vader van een andere jongen uit het groepje, C, heel erg ziek was, waarschijnlijk chronisch. Ik vond dat zo erg, want C is een hele lieve grappige jongen en die vader is geweldig.
Ik zou aan de ene kant graag iets willen doen… Maar:
- Ik hoor dit eigenlijk niet te weten. B heeft mij dit verteld, maar wist niet of C dat wel zo fijn zou vinden. Aan de andere kant is het ook stom om te doen alsof je het niet weet. Maar ik kwam C laatst tegen en ik deed toen ook alsof ik van niets wist.
- Zit hij er wel op te wachten? Dat is voor mij de belangrijkste vraag. Want ik vind het zelf supererg en vind eigenlijk dat als je zoiets wéét, en het was je vriend, dat je iets moet doen (ik weet niet wat, een kaartje… bellen… ?). maar het gaat natuurlijk helemaal niet om mij maar om hem, zn vader en familie.
- Ik heb hem in een jaar maar 2 keer toevallig gezien. Ik weet eigenlijk helemaal niks van de situatie. Wat die vader precies heeft, hoe het er daar thuis aan toe gaat, en of het nu al beter gaat…? Het is ook vervelend om een treurig iets ervan te maken terwijl ze net weer een beetje hoop krijgen dat het goedkomt, maar andersom is het nog erger als je een heel optimistisch iets doet, als die man inmiddels al op sterven ligt…
Moeilijk!
Wat zouden jullie doen?