Vroeg opstaan.

hebben jullie ook zo’n moeite met vroeg uit bed komen?
vooral nu in de vakantie :stuck_out_tongue:

volgende week begint school weer, ik wil m’n slaapritme veranderen maar dat lukt niet.

Iemand tips / ideeën om gewoon 's morgens op tijd uit bed te komen? Ook voor als je er niet per se uit móet en geen zin hebt om eruit te komen?
(wekker zetten helpt niet :stuck_out_tongue: druk hem uit en slaap gerust door xd)

aah daar heb ik ook echt zo erge moeite mee! sorry geen tips
upje

gewoon je wekker vroeg zetten en dan ook opstaan,
dan ben je 's avonds ook moe genoeg om te gaan slapen
en dat dan een paar dagen,
dan km je wel weer terug in je ritme

effe wat gestolen van google :smiling_imp: kijk maar wat je er aan hebt :wink:

Structuur

Een baan of kleine kinderen die naar school moeten bieden structuur. Maar niet iedereen heeft een baan of schoolgaande kinderen. Vervang dit dan door bijvoorbeeld elke dag een half uur na het opstaan de krant te halen of maak een een ochtendwandeling, met of zonder hond. Als je dit drie weken achter elkaar volhoudt heb je een nieuwe routine opgebouwd en kun je die makkelijker vast blijven houden.
Leuk vooruitzicht

Wanneer je bed erg lekker ligt dan lijken er meer voors dan tegens te zijn om te blijven liggen. Beloon jezelf dus voor het opstaan door iets leuks in het vooruitzicht te stellen:

* koop een broodbakmachine en stel de tijdklok in zodat je wakker wordt met de geur van vers brood
* leg alvast je kleren klaar bij de douche zodat je er meteen onder kunt
* zet ’s avonds alvast alles klaar op ontbijttafel (behalve koelkastspul)

Pest jezelf uit bed

Wanneer het niet helpt om het opstaan aantrekkelijker te maken kun je ook het in bed blijven liggen onaantrekkelijker maken. Dit kan op de volgende manieren:

* zorg voor een irritant klinkende wekker. Zet bijvoorbeeld op je wekkerradio het buzzgeluid aan in plaats van de radio
* zet de wekker buiten bereik. Eenmaal in beweging ben je zo wakker
* zorg voor fel licht in je kamer zodra de wekker gaat, dit kun je instellen met behulp van een tijdklok
* Er bestaat een speciaal wake-up light dat geluid naar keuze maakt (vogeltjes, zee) en een licht dat steeds sterker gaat branden
* zorg ervoor dat de nood hoog is

Drink voor het slapen gaan 2 glazen water/kruidenthee. Hierdoor moet je tegen de tijd dat je wakker word zo nodig naar de wc dat het niet lekker is om te blijven liggen. Kijk voor jezelf welke hoeveelheid voor jou het beste is. Teveel water drinken zorgt ervoor dat je midden in de nacht al wakker wordt en dat is natuurlijk niet de bedoeling.
Schakel anderen in

Wanneer met behulp van bovenstaande tips niet lukt om tijdig je bed uit te komen dan kun je hulp van buitenaf inschakelen. Voor jezelf kun je het vaak nog wel maken om te blijven liggen, maar veel mensen vinden het moeilijker te blijven liggen wanneer ze door iemand anders gewekt worden. Dan komt er toch een soort schuldgevoel bij kijken als je dan nog blijft liggen. Voor veel mensen is dit reden genoeg om op te staan. Wanneer je thuis woont kun je dit aan je ouders vragen. Woon je samen dan is je partner je hulp. Maak het deze mensen niet te moeilijk, anders kun je de luxe van een wekdienst in het vervolg wel schudden. Woon je op jezelf dan kun je je telefoon naast je bed leggen en vragen of een goede vriend(in) je wakker wil bellen en even kort met je wil praten totdat je daadwerkelijk bent opgestaan.
Andere tips

Zorg dat het daglicht in je slaapkamer kan. ’s Winters heeft dat niet zoveel zin als je er vroeg uit moet, maar in de zomertijd kan het helpen wanneer ’s morgens de eerste zonnestralen in je kamer vallen.

Leg iets leuks te lezen naast je bed, zo hoef je er nog niet meteen helemaal uit, maar word je langzamerhand wel wat wakkerder.

Pluk de dag!

Ik sta deze vakantie elke ochtend om kwart over 5 op, omdat ik de krant bezorg in de vakantie (ja, ik snap ook nog steeds niet waarom ik dat heb gedaan). Eerste week was echt verschrikkelijk, maar het went, en vindt het nu eigelijk wel lekker!

haha heb ik ook gedaan vorig jaar,
maar ga je daarna ook nog slapen of niet?
on topic;
gewoon echt opstaan als de wekker gaat…
niet blijven liggen.
de eerste paar keren is het moeilijk maarja het moet.

Soms heb ik dat wel is. Dan is het 9 uur en dan denk ik; aaah nog te vroeg.ff doorslapen.’ terwijl ik helemaal geen slaap heb. daarna val ik van zelf in slaap. En tja…als school begint dan ben ik 99% de eerste week elke dag te laat

Ik kan het wel aan. Ik word wakker gemaakt door me wekker. Ik moet ook sommige dagen 7 uur op voor werk :slightly_smiling_face:

Haha, dat lukt mij ook nooit.
Ik kan het alleen als ik weet dat er iets leuks gaat gebeuren, anders vind ik het niet de moeite waard om vroeg op te staan :'D

Om je slaapritme te veranderen voor school zodat je niet moe bent als je opstaat wanneer je uit bed komt moet je ongeveer een week van tevoren beginnen met steeds weer wat vroeger naar bed gaan.
Je bent er (waarschijnlijk) aan gewent om wat later naar bed te gaan omdat het vakantie is.
Je lichaam moet er weer aan wennen om weer optijd naar bed te gaan.
Zelf vind ik het trouwens ook erg moeilijk om uit mn bed te komen hoor.

Ik denk dat ik zelf ook tips nodig heb. :’)

Hele goeie tips!
Alleen dat van ´jezelf uit bed pesten´ is bij mij geen goed plan, dan ben ik de hele ochtend chagrijnig =P

dit werkt bij mij altijd…
je legt je wekker ergens ver weg neer op zijn hoogste volume. dan stel je een heel irritant liedje in die veel lawaai maakt. sochtends als hij afgaat MOET je je bed uit. om dat irri liedje zo snel mogelijk uit te zetten. en als je hem af hebt gezet heb je echt geen zin meer om te gaan slapen.
beste liedjes om je wakker te maken ookal zijn het geen mooie top 40 liedjes maar dat is ook niet de bedoeling.

• hardcore
    -speedcore
  • hele snelle harde liedjes.
    -irritante piepjes en deuntjes :stuck_out_tongue:
    nou succes ermee :stuck_out_tongue:

Vroeger als ik bjiv. schoolreisje had, werd ik uit mezelf om 4 uur wakker. ;s

oooh heb er ook altijd zo’n moeite mee! Nu laat ik mijn gordijnen gewoon open, daardoor is het kwart voor 7 (zolaat moet ik meestal opstaan) al licht in mijn kamer… Of ik zet de wekker 5 over half7, 20 voor 7, en dan kwart voor. Dan kun je de 1e x nog even in slaap vallen, maar dat lukt toch meestal niet & dan heb ik er wel genoeg van… want die 10minuutjes lig je toch niet lekker in bed en dan ga ik er maar uit. Ga altijd heerlijkdouchen 's ochtends en onder de douche ben ik al klaarwakker.
Doe de laatste tijd steeds mijn mobiel uit onder het slapen, zodat mij wekker niet gaat! hele apparte gewoonte… laatst ook, had ik me verslapen omdat ik mijn wekker dus uit het gezet in mn slaap. heel stom!

Vandaag wel, maar vaak ook niet

Ik sta ook in de vakantie op een vaste tijd op, naja op sommige dagen niet, maar meestal wel.

Ik sta gewoon vast om 9 uur op. En naja als ik naar school ga word het anderhalf uur eerder, maar ik ga dan ook eerder naar bed :stuck_out_tongue:.

Het is een kwestie van gewoon dóen. Wekker om 7 uur zetten, en er dan ook meteen uitgaan.