Vrijwilligerswerk

Oké misschien een rare titel voor een topic in dit onderwerp, maar dat is toch waar het over gaat :flushed:

Ik heb nou meer dan twee jaar een vriend en sinds dit jaar is hij aan het studeren en heb ik een tussenjaar. Maar omdat ik nog steeds niet goed weet wat ik wil denk ik er over om volgend schooljaar vrijwilligers werk te gaan doen ergens in Europa.
Ik weet zeker dat ik dit was gaan doen ALS ik geen vriend had, maar die heb ik dus wel. Als ik aan het begin van het schooljaar van 2014-2015 terug kom, gaat hij naar het buitenland voor zijn school (stage en daar studeren, is verplicht in het buitenland).

Nou twijfel ik dus heel erg of ik het moet gaan doen of niet, aangezien ik me wel moet inschrijven enzo, ben ik er nu al wel mee bezig.

Het is dus zo als ik het ga doen zal ik hem twee jaar niet zien, hij zegt zelf dat hij het niet leuk vind, maar dat hij het ook weer niet erg vindt (dubbel dus, hahah).

Wat zouden jullie doen? Zou je gaan of niet?

EDIT: tussen de schooljaren in dat ik wegga en hij weggaat is het wel de bedoeling om elkaar dan weer te zien, voordat hij weggaat.

ligt eraan hoe graag jij het wilt?
en hoe erg jij het vind om zo lang weg te zijn van je vriend, familie enzo.

zo’n keuze kunnen anderen niet voor jou maken.
dat is heel verschillend per persoon.

Je vriend vindt het niet erg als ie je 2 jaar niet ziet? :flushed:

Deze reactie is absoluut niet lullig bedoelt! Maar, 2 jaar is like, dat is toch héul erg als je een goede (en al lange) relatie hebt?

Ik zou het zelf niet kunnen om twee jaar van hem weg te zijn, maar het is een keuze die jij moet maken! Als jij je er goed bij voelt en dit graag wilt doen, echt heel graag, dan is de keuze gemaakt toch?
Is het overigens zo dat je hem echt TWEE jaar niet kunt zien? Er valt toch altijd wel wat te regelen qua vliegen enz. enz.? Of is dat niet mogelijk?

@Gummybear, van mijn vriend vind ik wel erg, maar familie etc mis ik niet snel en vaak :slightly_smiling_face:

@MGMT, hij vindt het wel erg, maar vind ook dat het mijn eigen keus is en dat ik die moet maken :wink:

@ikheetniethenk, ik zou dan waarschijnlijk hem wel in de zomervakantie zien tussendoor omdat ik in de zomervakantie wel graag thuis ben om weer ‘op kracht te komen’ en me voor te bereiden voor school én om hem dan weer te zien natuurlijk :slightly_smiling_face:

Ik zou dat zelf niet kunnen, maar als jij denkt dat jullie relatie daar sterk genoeg voor is zou ik het gewoon doen!

Ik zou het doen!

Ik ken mensen die er spijt van hebben dat ze het niet gedaan hebben door hun vriend(in).

Je wordt hier sterker van en leert elkaar op een hele andere manier kennen. Met alle communicatiemiddelen van tegenwoordig hoef je enkel het lichamelijk contact te missen.

Ben je ooit langer van huis weggeweest en is er een kans te stoppen als je heimwee krijgt?

Ik zou het niet doen en dat heeft eigenlijk niets te maken met het wel of niet hebben van een vriend. Vrijwilligerswerk moedig ik wel aan, maar niet volgend jaar.
Ik vind het niet verstandig om na een tussenjaar, nóg een tussenjaar te nemen. Je kunt je beter nu focussen op een studie die je wil gaan doen, en dan in de resterende tijd vrijwilligerswerk. Tot je in september gaat studeren.

Geloof me, ik heb echt teveel mensen gezien die nooit meer aan een studie begonnen…

@Leeka, mijn vader is een van die mensen die het toendertijd ook heeft gelaten om mijn moeder, hij moedigt het daarom ook aan.
Over het algemeen heb ik vaak geen last van heimwee, alleen wel naar mijn vriend, maar aangezien hij het jaar er op toch ook is gegaan vind ik niet dat ik iets moet laten om hem, anders ben ik bang dat ik er spijt van krijg.

@snijboon, opzich vind ik het wel leuk dat je dat zegt, ik hoor het van wel meer mensen, en toen ik stopte met mijn studie was dat ook het eerste wat er tegen mij werd gezegd, alleen ik vind het persoonlijk zonde om later te moeten afbetalen voor iets wat ik uiteindelijk niet wil doen. Ik ben ook druk opzoek naar een studie die bij mij past, maar ik heb hele brede interesse’s en vind een hele hoop leuk.
Ook ben ik niet bang om niet weer te gaan studeren, ik heb moeten vechten om na de tweede klas naar de havo te mogen en dit heb ik natuurlijk niet voor niks gedaan, ik wil toch echt wel weer gaan studeren en ik denk ook dat het er mee te maken heeft hoe je hier zelf in staat natuurlijk.
Mijn ouders motiveren juist eerder gewoon werken en pas studeren als ik weet wat ik wil en ik denk dat vrijwilligers werk (of iets anders doen voor langere tijd) ervoor zorgt dat ik mijzelf beter leer kennen en er uiteindelijk voor zorgt dat ik weet wat ik wil :slightly_smiling_face:

@BlackRose, ik snap wat je bedoelt aan de ene kant zou dat zonde zijn, maar andere kant, als het zo is, dan zij het zo, haha. (En ik vind hem geweldig hoor, daar niet van haha). Ik ben alleen erg bang dat ik spijt krijg als ik het niet ga doen!

als je het doet om er achter te komen wat je wilt. kan je dat ook in nl doen? verschillende kleine stages lopen om te zien wat er bij jou past. beetje snuffelen zeg maar. als je een jaar weg gaat om hetzelfde te doen dan word je daar ook niet veel wijzer van lijkt me. maar het is natuurlijk wel heel erg leuk om dat mee te maken

k weet niet 2 jaar is wel heel lang hea, kan je dan niet beter een open relatie met hem hebben?

veel lange afstandsrelaties werken niet, maar als jij het graag wil, doe het dan vooral!

@Marjon, ik zou niet weten hoe ik daaraan zou moeten komen! Op dit moment heb ik trouwens ook werk en zou ik er denk ik niet erg veel tijd voor hebben…

@LOVEdat, nee, ik wil hem niet met een ander zien en hij mij ook niet, gewoon geen optie, haha

@shewantstofly, ik heb inderdaad ook wel het idee dat als we bij elkaar horen het wel goed komt, maar ik denk dat het voordeel van het voor mijn studie doen het is dat ik er veel meer over mijzelf te weten kom en daardoor dus ook wat ik leuk vind!

@cutiemonster, thanks voor je advies :slightly_smiling_face:

Je hoeft niet per se een heel jaar er voor uit te trekken om vrijwilligerswerk te doen hè. Je kunt dat ook deze zomer gaan doen of gewoon nu meteen bijvoorbeeld. Vind het trouwens wel een heel leuk en goed idee van je. Ik snap ook heel goed dat je denkt daardoor jezelf te ‘vinden’ of zo haha. Heb zelf afgelopen zomer een paar weekjes in het buitenland vrijwilligerswerk gedaan en het was echt een hele goede en leuke ervaring!