Vrijwilligerswerk in Afrika

Hallo allemaal,

Ik zit al een tijdje rond te kijken naar organisaties voor vrijwilligerswerk in Afrika.
Nu kost het allemaal nog best veel geld, rond de 1000-2000 euro voor 4-8 weken, maar dan zit vlucht, persoonlijke uitgaven/trips en safari’s er nog niet bij, en ontbijt meestal wel maar lunch/diner en tussendoortjes oid niet. Nu heb ik ook echt geen idee hoe duur alles daar is.

Iemand hier die al eens vrijwilligerswerk gedaan heeft en me een beeld hierover kan geven, dan weet ik hoe hard ik nog moet gaan sparen.

Het wordt waarschijnlijk Oeganda, Tanzania of Malawi.

Ik zoek dus een overzicht van

• gemiddelde aan persoonlijke uitgaven: souvenirs, safari, trips, etc
  • gemiddelde aan eten/drinken per week/maand
  • gemiddelde aan ov/taxi (mocht je dit hebben gebruikt)
  • evt kosten voor visum, (extra) verzekeringen en inentingen (of zit dat altijd in je zorgverzekering?)

Hopelijk kan iemand me iets verder helpen.

Daarnaast wil ik graag geld ophalen met een sponsoractie, daar heb ik al een aantal leuke ideeën voor omdat ik alle kinderen van mijn vereniging kan gebruiken (hoop dat het mag van mijn baas), maar ik wil eigenlijk ervoor zorgen dat er in de sponsorbrief iets staat van ‘‘voor maar … euro kan ik ervoor zorgen dat … kinderen een week lang lunch krijgen op school’’ omdat ik op een school wil gaan helpen waarbij ik echt iets kan betekenen voor de kinderen, maar daarnaast is er vaak vraag naar lunch op school, lesmateriaal etc.
Maar ik heb dus geen idee hoe duur een lunch is bijvoorbeeld, maar ik denk dat het mensen dan sneller aanspoort om te sponsoren omdat ze weten dan ze met 5 euro bijvoorbeeld 10 kinderen, 1 week lang kunnen laten lunchen (bijvoorbeeld)

Hoor graag van jullie,

Groetjezzz

Ik zou eerlijk gezegd het geld doneren aan een groep die uit de regio komt en dat ook zélf doet. Je betaalt je blut aan kosten om daar te komen, terwijl als je die kosten opzij zet en dat doneert aan een lokaal doel (bijv. de mama’s in Zuid-Afrika) heb je er veel meer profijt van. Dat is mijn persoonlijke mening, maar ik zou daar toch maar goed over nadenken. Dit artikel legt het eigenlijk best goed uit: http://travel.cnn.com/explorations/life/richard-stupart-voluntourism-does-more-harm-good-260269/

Dit ja. Ik begrijp dat je wil helpen, maar bijvoorbeeld les geven en in een school werken moet ook gedaan worden door mensen die daar verstand van hebben (en niet door westerse mensen die denken Afrika te ‘redden’). Je kan beter in Nederland vrijwilliger worden bij bijvoorbeeld voedselbanken en asielzoekerscentra of buddy worden.

Ik begrijp jullie meningen, zo sta/stond ik er ook in. Daarom heb ik ook gezocht naar organisaties die goed overwegen óf de hulp die zij bieden, helpt. En daarnaast een organisatie die vrijwilligers goed screent, dus niet zomaar elke westerling die denkt te helpen maar vooral gaat voor de leuke foto’s met zwarte kindjes, maar juist mensen die écht willen helpen, en ook kunnen helpen, die ideeën hebben maar ook ervaring in het werken met kinderen (als je op een basisschool gaat werken), en vooral ook openstaan voor een cultuurverandering.

De organisatie waarmee ik wil gaan, zorgt ervoor dat elke vrijwilliger goed voorbereid op pad gaat dmv cursussen ed. Daarnaast benadrukken zij ook dat wij (de vrijwilligers) NIET de basisschool moeten veranderen, maar juist de leraren ideeën geven waarmee ze verder kunnen, ideeën opzetten waarmee de lokale staff verder kan.
Daarnaast ga ik werken op een bestaand project, dat is opgezet door lokale bewoners daar.

Door mijn ruime ervaring met kinderen en lesgeven (vooral sportlessen, maar ook bijlessen en 1-op-1 begeleiding aan (special need) kinderen) denk ik dat ik wel in staat ben om deze basisschool verder te helpen.

Want ik vind het heeel belangrijk dat niet ik er met de eer vandoor ga vanwege een geweldig project, maar dat de lokale staff geholpen wordt en beter verder kan werken aan een betere school. En daarnaast denk ik dat het ook mij helpt in mijn ontwikkeling, ik ben iemand die heel open staat voor ideeën van anderen, en ben er van overtuigt dat een goede samenwerking ons allebei kan helpen, ik zal ook dingen leren van de lokale staff daar.

Ik zou eerlijk gezegd niet met een organisatie gaan, het is echt oplichterij. Ik heb zelf 6 maanden vrijwilligerswerk gedaan, wel in Griekenland dan, en ik heb van dichtbij gezien hoe organisaties te werk gaan en het is echt te gek voor woorden. Vrijwilligers moesten bijvoorbeeld minimaal 1000 euro aan de organisatie zelf geven en daarvoor werd amper werk of hulp van verricht. Probeer eens rond te vragen aan kennissen van bijv. je ouders of familie, vaak kent iemand wel iemand die iets in het buitenland doet. Het is beter om direct bij een Nederlander oid te gaan die zelfstandig een project opgezet hebben. Die vragen ook geen geld omdat dat nergens voor nodig is. Ik wilde ook een tijdje naar Afrika en een kennis van mijn oom heeft daar een stichting opgezet, ik zal even kijken of ik de naam nog weet en dan plaats ik hem hier, dan kan je daar misschien kijken.

Even over financien, geen idee hoe duur Afrika is maar hou ongeveer €30 euro per dag in gedachten, en dan doe je wel redelijk zuinig. Ik at tijdens mijn vrijwilligerswerk (met vluchtelingen) altijd bij families mee en sliep in een tent dus ik had amper kosten, vaak zijn er ook wel gezinnen waarbij je kan wonen en dan betaal je kost en inwoning voor het eten en slaapplek.

Ik hoop dat je goed research heb gedaan naar vrijwilligerswerk met kinderen voor zon korte periode? Persoonlijk raad ik het keihard af en zou ik een ander soort project zoeken gezien de ervaring in het buitenland natuurlijk wel aan te raden is.
Verder ben ik niet zon fan van organisaties omdat je eigenlijk niet weet waar het geld naartoe gaat. Probeer opzoek te gaan naar projecten en die gewoon zelf te contacten.

Negatieve resultaten door voluntourisme ontstaan niet alleen door gebrekkige vaardigheden. Hoe denk je dat het voor een kind is om om de haverklap een nieuwe docent te krijgen, die dingen op een heel andere manier doen dan zij gewend zijn/de voorganger/de persoon die erna komt? Over het algemeen is dat ook niet goed voor de hechting/psychologische gezondheid namelijk. Daarnaast neem je ook gratis een baan in beslag. Ik weet niet goed hoe het zit met de werkloosheid in de landen waar jij heen wil, maar dit kun je (onbedoeld) in stand houden. Ik geloof best dat je de vaardigheden hebt om het werk te doen - maar alsnog denk ik dat de kans klein is dat je iets (blijvends) goed doet. Verder gaan bij mij eigenlijk de alarmbellen rinkelen als ik hoor hoeveel je moet betalen.

Ik wil niet zeggen dat je niet naar het buitenland moet gaan, want voor jou is dat natuurlijk een fantastische ervaring, maar ik denk niet dat dit juiste manier is.

Ik weet dat het voor kinderen niet goed is om elke keer te moeten hechten aan nieuwe mensen/vrijwilligers. Daar wordt met dit project ook heel veel aandacht aan besteed, dat je als vrijwilliger daar bent ter ondersteuning en juist ervoor zorgt dmv lessen dat leerlingen met elkaar binden en de hoofdtaken (verzorging ed) laat doen door de lokale staff, die er altijd is. Ik ga daar dus niet de lessen lopen veranderen en ze helemaal vertroetelen zodat ze helemaal aan mij gaan hangen. Maar ik ga wel de leraren daar helpen in hun lesgeven, zodat zij meer ideeën hebben hoe ZIJ hun onderwijs kunnen verbeteren.

Ik begrijp jullie reacties, ik was er ook helemaal niet voor om korte tijd te gaan helpen bij kinderen, bij dit project ben je dan ook vooral ook bezig met het verbeteren van het onderwijs en de binding tussen kinderen, en niet mezelf de eer geven voor wat ik ga doen.

Ik heb (in nederland) een aantal maanden bij vluchtelingen opvang organisaties gymlessen verzorgt. Hierbij was mijn taak ook om ervoor te zorgen dat de kinderen (die elkaar nog niet/nauwelijks kende) aan elkaar te binden, dus ik heb hier veel ideeën en ervaring opgedaan waar ik denk ik veel aan heb.