Vrijstelling leerplicht

hee!
Ik heb vorig jaar mijn vmbo-tl diploma behaald en ben naar de havo gegaan, alleen nu wil ik een MBO opleiding gaan volgen. Maar die begint pas in augustus, ik wil niet die tijd op mijn huidige school uitzitten.
Hier de mail die ik naar de gemeente wil sturen, zou dit een goede reden zijn om vrijstelling te krijgen?
Liefs

[b]Mijn probleem is als volgt: In mei 2012 heb ik mijn vmbo-tl diploma behaald, ik ben dit jaar ingestroomd naar de havo. Dat is mij toch niet zo bevallen. Ik heb een chronische darmziekte, ziekte van Crohn en een eetstoornis. Het is daarom verstandiger dat ik een opleiding doe waarbij ik het rustiger aan kan doen en daarom leek het mij beter om een MBO opleiding te gaan volgen.

Ik heb al een geschikte MBO opleiding gevonden, het probleem is alleen dat ik pas in augustus aan de nieuwe opleiding kan beginnen. Ik ben nog minderjarig (15-11-1995) en dat betekent dus dat ik tot die tijd naar mijn huidige school moet blijven gaan.
Dit levert mij veel stress en slapeloosheid op, wat niet goed is in combinatie met mijn ziekte van Crohn.

Is er misschien een mogelijkheid tot vrijstelling?[/b]

Zou het wel aangeven dat je dat hebt als ik jou was voor de zekerheid.

Ik denk dat het handig is dat je de leerplichtambtenaar zelf belt en je situatie uitlegt en om een afspraak vraagt. Alsje namelijk zoveel mist heb je kans dat je geen examen mag doen en als je leerplicht achter je hebt staan gaan er meer deuren voor je open. En ook op school vertellen over je ziekte.

Ik heb ooit pfeiffer gehad en ben daardoor 2 maanden niet op school geweest, behalve met de toetsen. Ik heb toen niks van de leerplichtambtenaar gehoord.

Volgens mij moet je school deze inschakelen en dit doen ze natuurlijk niet als je met een reden niet komt.

Sterkte met alles!

Edit: oh ik las eroverheen dat je school niks weet. Ik zou sowieso je mentor inlichten.

Wow. Hoezo weet niemand van school dit? Ik zou het wel ff melden als ik jou was. Is wel belangrijk dat hun dit ook weten!

Ik ben overspannen geweest en ben toen ook een lange tijd alleen op school geweest voor toetsen. Mijn school vertelde me toen dat ze de leerplichtambtenaar hadden ingelicht en dat ik me geen zorgen hoefte te maken.
Ik denk dat dat voor jou ook geldt, je hebt namelijk een hele goede reden om afwezig te zijn. maar dan moet je het je school natuurlijk wel vertellen :wink:

Sterkte!

Ik ben van mening dat je beter zelf iets kan melden dan dat je een klacht op je dak krijgt. Dus ik zou het echt aan school melden. Dan kunnen zij misschien iets extra’s voor je doen:)

Volgens mij krijg je altijd eerst eeneldin van school voordat ze ke bij de leerplichtbtenaar aangeven, maar ik zou het wel even melden

Raar dat je school er niets van weet…
Ikzelf heb gewoon een jaar lang thuis gezeten zonder school zonder leerplichtambtenaar te hebben gezien (super slecht dus, dit terwijl we juist wel de leerplichtambtenaar hadden willen zien, want ik wilde naar school!).
Maar even goed staan ze er wel.

Zal eerst je school maar eens inlichten.

Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik het heel raar vind dat je je school niet op de hoogte brengt… Al is het alleen maar omdat ze jou kunnen helpen om je jaar te halen.

Licht je school in … ziekte van Crohn is niet niets.

Misschien is het inderdaad beter om je school in te lichten, die weten waarschijnlijk precies hoe het met de leerplichtambtenaar zit. Heel veel beterschap in ieder geval, das wel veel bij elkaar (en apart is het allemaal al zwaar kut!).

Zoek een docent die je heel erg vertrouwd mischien kun je daar mee gaan praten

Waarom heb je die dan niet gebelt?

Bedankt voor de reacties!
De reden waarom ik het eigenlijk nog niet heb gemeld is omdat ik op een heel ander niveau nu zit en ik ken al die leraren, kernteamleiders nog niet. Als ik weer naar school ga, zal ik het gelijk zeggen. Ik sta ook heel vaak onbekend afwezig, fout van de administratie denk ik.

Ja, natuurlijk. Iedere dag dat jij niet op school komt, geeft de school dat door aan de leerplichtambtenaar. Maar geloof me. Die komen pas heel langzaam aan bod. Ze komen eerder als je veel spijbelt etc. Voor ziek zijn, nou. Daarmee zijn ze echt sloom. Maar je moet het sowieso doorgeven aan je school ja. Ook aan de gemeente/leerplichtambtenaar. Anders krijg je straks een behoorlijk pakje op je bord te liggen waar je niet graag mee wilt zitten. Ook vind ik het eigenlijk heel raar van je dat je dit niet veel eerder hebt gezegd tegen je school. Het lijkt me heel logisch dat je dit doet? Nah, in ieder geval beterschap en sterkte ermee.

Gedaan…

De school heeft wel de verantwoordelijkheid om de leerplichtambtenaar in te schakelen, vooral omdat deze je ook in zo’n situatie heel goed kan helpen!

Ik ben vorig jaar na de herfstvakantie thuis gebleven (ik verveelde me dood op school wat uiteindelijk heeft geresulteerd in een burn-out), maar de leerplichtambtenaar is pas aan het eind van het schooljaar hierover geinformeerd, op ons verzoek nog wel. Zij heeft mij kunnen helpen, iets waar de school ontzettend in gefaald heeft.

Oh haha. Ja leerplicht is echt klote geregeld. Als je wél wil maar niet kan val je er meteen tussen. Ik heb nu geen school en leerplicht moet me helpen maar ze willen alles via de telefoon doen want ze hebben zogezegd ‘geen tijd’ voor me. Idioten