Vrijheid, gelijkheid kan niet samen

Hallo!
Voor Maatschappijleer moet ik een essay schrijven over vrijheid en gelijkheid. Het zijn allebei mensenrechten. Ik wil graag een voorbeeld geven waarin vrijheid en gelijkheid botsen dus waarom dit eigenlijk niet kan, ik ben hier al een tijd mee bezig maar ik kan me maar geen voorbeeld bedenken. Hebben jullie misschien een goed voorbeeld? Zou me echt enorm helpen zodat ik weer verder kan !:slight_smile:

het kapitalisme en het communisme net als vroeger met de berlijnse muur! (: het kapitalisme stond voor vrijheid en het communisme voor gelijkheid xxxx

^ Dat is een perfect voorbeeld. De kapitalisten waren voor vrijheid, waarin iedereen z’n eigen beroep kon uitoefenen (wat we nu in Nederland hebben heel globaal). Maar de inkomens zijn scheef in Nederland. Communisten waren voor gelijkheid, iedereen voor elke baan hetzelfde geld. Maar de vrijheid is ver te zoeken, de staat regelt alles, en de motivatie is ook ver te zoeken. Want waarom zou je dan een moeilijk beroep nemen als je toch hetzelfde verdient als schoonmaker.

x heeft niets met het onderwerp te maken x
Maar de titel deed mij denken aan Geschiedenis : ‘Vrijheid, Gelijkheid en Broederschap’ , de zin die je bij Geschiedenis opgedreund krijgt en nooit meer vergeet :’)

helemaal gelijk kan toch nooit, er zijn altijd mensen die meer gelijk zijn dan anderen