Vrijgelaten worden door ouders

In hoeverre worden jullie vrijgelaten door je ouders?

Ehm, ja bij mij is het half half maar ik moet dit jaar examen doen dus deze maanden word ik denk ik een kluzienaar als het aan mijn ouders ligt. Ik snap het wel, heb dat nodig ^^

Wel behoorlijk vrij, ze doen niet moeilijk over kleding, drank, jongens, uitgaan, piercings&tattoos, laat/niet thuiskomen. (alhoewel sommige van deze dingen wel anders zijn geweest)

Enige wat ze echt verafschuwen is drugs.

Valt tegen.

Kleding, drank, uitgaan enzo en laat thuiskomen gaat.

Alleen ik heb het idee dat ik geen eigen mening heb als het gaat om jongens. Dat frustreert mij best erg

kwa uitgaan enzo veel maar met mn vriend bijna niet…

Ik mag uitgaan in het weekend.
Ik mag bij mijn vriend slapen, maar ook alleen in het weekend.
Kleding, haar en make-up maakt ze niet uit.
Alleen ze zeuren heel erg over school (terwijl het heel goed gaat) en soms zeuren ze zelfs al m’n vriend een half uur later komt dan ik had gezegd (ze zien hem na een jaar nog steeds als visite). En dit irriteerd me heel erg aangezien ik elk uur van de dag bij hem kan aankloppen.

Qua kleding mag ik alles (waar ik behoefte aan heb tenminste), ze zijn niet streng op tegen op piercings/tattoo’s maar op mijn 15e is het echt niet zo dat ik alles zomaar mag. Haar verven mag ik ook, maar geen behoefte aan iets extreems.

Over of mijn vriendje mag komen moet eeeeeelk weekned weer discussie, niet om het feit dat hij mag komen maar tot hoe laat, wanneer, hoe vaak, etc. Ik mag alleen in het weekend met hem afspreken, en ook niet door de week dingen met vriendinnen doen.

Ik mag niet drinken, maar wel uit, tot redelijke tijden af en toe (maar dat komt ook doordat nachtbussen soms op vaste tijden teruggaan), en echt niet ver weg, en het liefst met een wat grotere groep. Drugs en roken mag uiteraard niet, maar ook geen behoefte aan.

Ik mag bijvoorbeeld wel 's avonds alleen naar huis fietsen, ook vanaf mijn vriendje naar huis 's avonds/'s nachts wat toch zo’n 8 kilometer is.

Het enige waar mijn ouders (moeder vooral) echt, ECHT moeilijk over doen is over de domste dingen, op welke tijdstippen ik de vaatwasser uitpak, mijn band oppomp, als ik een keer een week veel chocola eet krijg ik meteen commentaar (niet vanwege mijn gewicht oid, maar puur omdat het ongezond is), gewoon puur dat soort stomme kleine dingen.

Mijn ouders zijn eigenlijk redelijk soepel, zeker voor mijn leeftijd, zo mocht mijn vriendje (bij wijze van uitzondering) met oud en nieuw blijven slapen, en denken ze erover na of het binnenkort weer een keer mag, en ik mag deze zomer 10 dagen naar Spanje met vrienden en een vriendin, ik ben dan bijna 16.

's Avonds ga ik vaak naar buiten, en dan kom ik bv. 11 uur thuis, vinden ze niet erg. Maar als ik naar een discotheek ga, moet ik voor 1 uur thuis zijn, vinden ze op de 1 of andere manier niks. Of ze willen me ophalen, met de fiets… 0.0 Drinken en drugs denken ze dat ik niet doe… (A)
Jongens weet ik eigenlijk niet, geen ervaring mee. Kleding is ook prima, doen we vaak samen.

Mijn ouders doen nergens echt moeilijk over.
Ik mag tatoeages en piercings, ze verbieden alcohol, roken en wiet niet. Laat thuiskomen maakt ze ook niet uit. Ik mag op schooldagen naar concerten.
Ik kan eigenlijk niets bedenken waar ze écht moeilijk over doen.
Mijn ouders vonden het bijvoorbeeld ook écht leuk toen ik een roze dip dye verfde, dus met dat soort dingen zijn ze best wel tof.
Ik zeg niet dat ze het fijn vinden als ik al die dingen hierboven doe, maar ze verbieden het niet.
Ik ben trouwens wel 18 hoor.

Ik mag niet alles dragen (over het algemeen heb ik een kledingsmaak wat m’n moeder allemaal prima vind zegmaar, maar ik mag bv. geen lakleren laarzen aan, met een netpanty, en een lerenrokje, dan een topje waar m’n borsten bijna uitvallen. Maar dit vind ik niet meer dan terecht).

Ik moet op een bepaalde tijd thuis zijn, maar ik ga bijna nooit weg s’avonds of zo dus daar heb ik geen last van.

Piercings en tattoos mogen niet (alleen een helix vind ze nog wel kunnen).

Qua vriendjes is ze niet streng, als het maar niet iemand is die zich niet verzorgt, zonder reden gestopt is met opleiding, nergens zin in heeft, niet goed voor me zou zijn etc. maar dat heeft iedere ouder wel denk ik.

Maar ik vind het allemaal prima, ze heeft overal wel een goede reden voor. (:

Edit: Drugs mag écht niet (ook geen softdrugs), alcohol wel (met mate dan, ik zou niet strontbezopen thuis mogen komen), en roken mag wel (al zou ze er écht niet blij mee zijn).

M’n ouders laten me eigenlijk best vrij. Soms kunnen ze echt boos worden op dingen, maar later accepteren ze het wel, qua uitgaan, ik mag opzich thuis komen wanneer ik wil, als het maar niet veel later is dan vier uur, dan vinden ze het goed. Alcohol doen ze niet moeilijk over en drugs begin ik niet aan. (: Als ik een onzinnig dagje op school heb, mag ik soms ook lekker thuis blijven en dat soort dingen!

Over het algemeen regel ik alles zelf. Ik mag doen en laten wat ik zelf wil. Als ik het een keertje te gek zou maken weet ik zeker dat mijn moeder (als ze er dan is) er wel wat van zegt.

Eigenlijk mag alles wat ik wil wel van haar. Ze wil alleen niet dat ik drink (dit doe ik wel met mate als ik uitga).

Maar over het algemeen heb ik meer te zeggen over ons huishouden dan mijn moeder.

Oh en trouwens, bij mijn hele verhaal moet ik wel even voegen dat ik dan jong ben en uit mag (wat blijkbaar ook schandalig is), maar nog nooit, nog NOOIT te laat thuis ben gekomen. Het komt gewoon van twee kanten, als jij je verantwoordelijk gedraagt en je aan afspraken houdt mag je vaak ook meer. Behalve als je ouders gewoon op dingen tegen zijn.

Ik mag wel redelijk veel, ik mag doordeweeks met mijn vriend afspreken, bij hem blijven slapen, redelijk laat thuis komen met uitgaan (3 uur, bij een bepaalde discotheek nog later), met vriendinnen op vakantie, drinken, qua kleren/haar mag ik eigenlijk ook wel gewoon doen wat ik wil. Het enige waar ze soms nog moeilijk over doen is hoe laat ik naar bed ga, om half 11 zeggen ze wel dat ik naar boven moet, het is niet van ‘ga maar als je moe bent’. En ik mag niet roken of drugs gebruiken ofzo, maar dat hoef ik ook niet.

Ik ben 17 trouwens.

Mijn moeder weet gelukkig dat ik niet in 7 sloten tegelijk loop en ook dat ik niet het type meisje ben dat goedgelovig is voor mooie woorden van foute mensen. In het weekend mag ik in principe als ik bij iemand thuis ben naar huis komen wanneer ik wil en als ik buiten/uit ben het liefst rond 3 uur maar ze wordt niet boos als ik iets later thuis kom. Overigens mag dat ook alleen maar als ze zeker weet dat ik met m’n vrienden ben en dat ik niet op een of andere vage plek rond hang.

Ik mag gewoon drinken als ik maar niet elk weekend straalbezopen ben, m’n haar verfen mag ook al vindt ze dat afentoe “eng” om haar woorden te gebruiken. Piercings en tattoos heeft ze liever niet, ze was eerst ook tegen m’n neuspiercing maar vindt het nu hardstikke leuk, ik mag verder geen gezichtspiercings meer maar in m’n oren vindt ze het niet erg. Kleding laat ze me ook heel vrij in.

M’n ouders konden best moeilijk doen over de tijd dat ik thuis moet zijn met uitgaan, maar begin te merken dat ze er steeds soepeler in worden :slightly_smiling_face: Met jongens die blijven slapen etc. zijn ze wel wat moeilijker, met m’n ex-vriend konden ze soms wel irritant doen over als we heel lang met z’n tweeën op m’n kamer zaten ofzo (was toen net 16). Maar denk dat ze nu misschien daar ook minder moeilijk over zouden doen omdat ik bijna 18 ben. Over het algemeen zijn ze wel chill, maar ik heb ook wel bewezen dat ik het aankan, ik regel altijd m’n eigen zaken en ben altijd op tijd thuisgekomen etc.

Ik werd altijd vrijgelaten… maar ik denk dat als ik op mijn 14e mezelf al in een coma zoop, seks had met jan en alle man, dat soort dingen… dat dat dan wel anders was geweest.
Ik mocht alles wat ik wilde omdat ik geen ‘onverstandige’ dingen wilde doen.

Nu woon ik op kamers en gelden bij mijn ouders alleen nog regels die zij hebben omdat het bijvoorbeeld hun huis is. (Zoals niet met je schoenen boven).

Ik mag zo’n beetje alles wel :’) Piercings vinden ze niet mooi maar daar blijft het bij.

Ik woon nu niet meer thuis en ben 18, dus nu ben ik volledig vrij. Maar als ik iets zou doen waar ze op tegen zijn (beginnen met roken, drugs, grote tattoo nemen, etc. zouden ze me waarschijnlijk geen geld meer geven. :’’))

Thuis waren ze makkelijk over vriendjes, uitgaan, etc. Ze lette wel goed op qua school, maar zaten nooit extreem op m’n lip, meer de nodige schop in de kont van tijd tot tijd.