Vrijetijdsmanagement of Media Informatie en Communicatie?

Hi girls,

Ik zit te twijfelen tussen de opleidingen Vrijetijdsmanagement aan het NHTV in Breda, of de opleiding Media Informatie en Communicatie aan de HvA in Amsterdam.
Zijn er meiden die ervaring met deze opleidingen hebben? Negatief of positief zijn allebei heel welkom! Op het internet staan verder wel berichten over de opleidingen, maar de meeste komen uit 2006 ofzo en ik denk dat er intussen wel het een en ander veranderd is.

Ik hoor het graag!

Ik ben zelf ook aan het twijfelen over Media Informatie en Communicatie. Ik heb veel goede positieve reacties gehoord, maar ik weet niet of de opleiding zelf iets voor mij is.

Ik kan je dus niet helpen, sorry. Veel succes :slightly_smiling_face:

Ik studeer momenteel vrijetijdsmanagement aan de Hogeschool Rotterdam en zit in het einde van mijn tweede jaar :slightly_smiling_face:!
Heb het enorm naar mijn zin en ben net 2 dagen terug van een geweldige studiereis naar Istanbul waar we zelf onze excursies moesten organiseren!
De opleiding is erg breed, je leert er over marketing/communicatie, over onderzoeken maken/doen, de economische vakken uiteraard, engels, en natuurlijk organiseren en alles wat erbij komt kijken. Dit gebeurd bij ons vooral tijdens projecten.
Je leert ook over hoe mensen denken en vooral ‘out of the box’ denken.

Als je nog meer info wilt over VTM hoor ik het wel :slightly_smiling_face:!

Dankje voor je reactie!
Denk je dat vrijetijdsmanagement aan de HR heel anders is dan aan het NHTV?
Ook las ik heel veel over dat je met je uiteindelijke ‘papiertje’ niet veel kan, omdat de opleiding vaak als minderwaardig wordt beschouwd enzo, en dus bij een werkgever gelijk onderop de stapel wordt gelegd. Ik denk eerlijk gezegd dat dat allemaal wel meevalt en dat het meer is wat je er zelf van bakt.
Weet jij daar misschien meer over?

Ik ben op twee open dagen van MIC geweest, namelijk in Enschede en in Amsterdam, en ik had op beide dagen een ontzettend goed gevoel over de opleiding! :grinning: Ik weet zelf vrij weinig (eigenlijk niets) van Vrijetijdsmanagement af, dus daar kan ik je niet mee helpen, maar als je vragen hebt over MIC kan je die stellen (in hoeverre ik die kan beantwoorden!) :slightly_smiling_face:

Wat ik wel heb gemerkt op de open dagen van MIC, is dat het een vrij creatieve opleiding is: veel projecten, vakken als fotografie, photoshop, etc. En héél erg breed! Je kan zoveel kanten uit: informatie, communicatie, reclame, marketing, televisie, radio, tijdschriften, krant, etc etc. Maar dat zal vast met vrijetijdsmanagement ook zo zijn!

Ik durf niet te zeggen of er heel veel verschil is bij HR en NHTV, maar als je wilt kan ik het voor je navragen? iemand van mijn opleiding is namelijk van HR naar NHTV gegaan vorig jaar, dus ik kan er zo achter komen haha!

Dat over dat ik met mijn papiertje straks niet veel kan en minderwaardig heb ik nog nooit gehoord… Je wordt breed opgeleid en bent in principe van alle markten thuis, het ligt er ook maar net aan waar je zoekt/terecht komt en welke kant je kiest. Er zijn bij ons namelijk drie afstudeerrichtingen namelijk kunst & cultuur, citybranding en evenementen (ook mag je je verdiepen in iets anders van een andere opleiding, maar dat is weer wat anders haha). Zo kan je dus nog meer kanten op en bij nog meer organisaties terecht.
We zijn natuurlijk slecht in het nieuws gekomen, maar dat kwam door INHolland en hoe het daar gaat. Tuurlijk worden wij ook wel wat meer onder de loep genomen, maar in principe hebben wij er verder niets mee te maken…

Ik heb trouwens echt een hekel aan de naam: vrijetijdsmanagement haha, mensen komen dan altijd met stomme/domme opmerkingen. Het zou beter zijn (en gebeurd misschien ook) als het veranderd wordt naar Leisuremanagement. Staat toch wat beter naar mijn mening en vaak zeggen wij ook gewoon dat wij dat studeren haha.

Waar woon jij nu als ik vragen mag? Ben je zoiezo van plan om als je VTM gaat doen, om naar Breda te gaan of niet?

Het klopt volgens mij wel dat er tegenwoordig heel weinig werk is in de vrijetijdssector. Dus daar zou ik niet zo snel voor kiezen. Als je dat wel doet moet je voor werk zoeken buiten je vakgebied, en tsja, dan maakt je CV niet heel veel indruk.

Ik heb vrijetijdsmanagement gedaan en toen ik erachter kwam dat op mijn locatie alleen al een stuk of 10 klassen waren schatte ik mijn kansen op een baan later niet erg hoog meer in (er werd al voor gewaarschuwd) en ben ik gestopt. Maar het is wel een leuke studie op zich (de minors vond ik leuk in ieder geval).
Het is wel breed zoals MISSxBANAAN zegt en er zitten wel leuke projecten tussen. En ja… ik kan er niet veel meer aan toevoegen eigenlijk behalve dan dat je goed in een team moet kunnen werken en communicatie is belangrijk.

“Haha wat leer je daar dan? Je eigen vrije tijd in delen ofzo? Hahahaha”.
Altijd die opmerking.

Ik ga MIC volgen op de HVA maar heb dus nog geen ervaring!

Haha juist dat soort dingen!

Ik ben niet bang dat ik later geen baan krijg in de vrijetijdssector, juist omdat deze zo breed is, ik breed wordt opgeleid en je dus niet alleen moet kijken naar feesten en evenementen enz :slightly_smiling_face:!