Vrije tijd op de universiteit.

weg

Ik (vorig jaar eerstejaars rechtenstudent) had vorig jaar erg veel tijd over. Werkte doordeweeks een hele dag en deed in het weekend vrij weinig :’)

Maar dat ligt er, zoals je zegt, ook aan hoe snel je leert enzo.

Ik heb ook altijd heel erg veel vrije tijd over. Ik denk wel dat dit heel erg afhangt van de manier waarop je leert, en welke studie je gaat doen.

Ik ben inmiddels derdejaars en heb echt zeeën van tijd. Ik heb hooguit 12 contacturen per week (eerste jaar ietsjes meer) en verder doe ik af en toe een opdracht. Ik werk 3 avonden en weiger in het weekend iets aan school te doen :stuck_out_tongue: Tot nu toe nog nooit moeite mee gehad, maar ik moet wel zeggen dat ik een snelle leerder ben. Maar het is heel verschillend hoor, een vriendinnetje van mij zit rond de tentamens gemiddeld 8u per dag in de bieb (al is dat ook een uiterste natuurlijk).

Ik leer eigenlijk alleen tijdens de blok, dus voor de rest heb ik tijd genoeg… Maar dat hangt dus echt heel hard van jezelf af. Er zijn ook mensen in mijn richting die heel het jaar niets doen buiten leren en dat ook moeten om geslaagd te zijn. Dus ik denk dat je volgend jaar zelf moet zien hoeveel je moet leren.

Bedankt voor jullie reacties!

Ik doe een talenstudie, en ik was vorig jaar aardig wat tijd kwijt aan studeren. Ik had ook best wel veel contacturen, maar ik probeerde alles in het weekend voor te bereiden zodat ik doordeweeks tijd had voor mijn leven op kamers. Nu is het wel kenmerkend voor mijn studie dat je best wel veel opdrachten buiten de contacturen om moet doen, dus dat scheelt wel. Ik heb een handicap dus lezen gaat wat langzamer bij mij (las ook lang niet alles), maar tijdens de tentamenweken zat ik wel heel wat uren te studeren, en deed ik verder ook niets sociaals ofzo.

Ik ben ongeveer 40 uur kwijt aan zelfstudie en had ong 8 contacturen
daarna was ik wel te kapot om nog meer dan 10 uur te werken want ik heb ook nog een sociaal leven haha

Het ligt eraan wat je studeert en hoe het je afgaat. Ik verwachtte ook veel tijd kwijt te zijn aan mijn studie, maar ik had weinig contacturen en het ging mij gemakkelijk af, dus ik hoefde weinig zelfstudie te doen. Ik had genoeg tijd voor bijbaantjes en leuke dingen.

Ik zou het gewoon proberen en als toch blijkt dat je meer tijd nodig hebt voor je studie, dan kan je altijd nog vragen of je minder kunt werken of gewoon ontslag nemen.

Dat zal inderdaad het beste zijn, bedankt!

Of je nou mbo, hbo op uni doet? Een bijbaan moet je er tussendoor kunnen plannen. Het is graag of niet zeg maar. Er zijn genoeg baantjes die de mogelijkheid bieden om geld te verdienen. Je zou verdeeld over de week kunnen werken en daarnaast studeren. In de avonduren, of juist 's ochtends vroeg. Waar een wil is, is een weg.

Het verschilt echt per opleiding. Ik had afgelopen jaar echt heel veel contacturen met lesdagen van 10 uur, dan doe je na afloop niet meer veel op zo’n dag.

Ook verschilt het per universiteit. Als je semesters van 6 weken hebt en bijvoorbeeld tussentoetsen dan zul je sneller dingen moeten bijhouden en herhalen.
Ik heb semesters van 13 weken en geen tussentoetsen. Bijhouden wordt dan echt moeilijk, dus meestal volg ik de lessen en ga ik pas leren een paar weken voor het tentamen.

Maar als het niet noodzakelijk is om rond te komen dan zou ik voor je eigen gemak het eerste half jaar geen bijbaantje nemen. Dan kun je lekker rustig aan doen en genieten ; )

dit ja, zeker als je enkel tijdens de blok/examens zelf studeert heb je heel veel tijd (ik had het doordeweeks tijdens het middelbaar veel drukker dan op uni dusja)

Dit eerst maar nu gaat mijn studie allemaal van die gekke dingen doen zoals dat je alleen naar de werkgroep mag als je je opdrachten van te voren hebt ingeleverd…