Vriendschappen

Al een tijdje merk ik dat ik altijd degene moet zijn die het initiatief neemt naar vrienden (kennissen) toe. Ik ben een erg sociaal meisje (al zag ik het zelf) en leg makkelijk contact, maar op een of andere manier hoor ik bar weinig van de mensen waar ik mee omga. Natuurlijk houd ik in m’n achterhoofd dat iedereen tegenwoordig druk is met school, werk, hun vriend of wat dan ook, maar het moet gewoon altijd vanuit mij komen en ik ben daar best wel klaar mee.
Ik heb niet het idee dat mensen op me zijn uitgekeken, want als ik het voorstel dan gaan ze altijd wel akkoord en hebben we het gezellig (ik merk dan in ieder geval niets aan spanningen, de sfeer, ongemakkelijkheden, enzovoort). Er hebben zich ook geen gekke/aparte/ruzie achtige situaties voorgedaan of wat dan ook.
Ik ben het een beetje zat en heb mezelf dan ook afgelopen twee weken voorgenomen om mensen maar eens gewoon niet te appen en kijken of mensen contact met mij zouden zoeken. Helaas deed haast niemand dit en dit zet me echt aan het denken of dit nou alleen de drukte is waar iedereen in verzeilt is, of dat het toch een andere reden heeft.
Ik vind het erg jammer en weet niet zo goed wat ik er aan kan doen. Is deze situatie voor iemand herkenbaar?

Soms zijn mijn vrienden gewoon druk met andere dingen.

Ik had ook zoiets meegemaakt en heb er uit geleerd dat er verschillende soorten vrienden zijn. Degenen waarmee je echt heel close bent, maar ook degenen die bv gewoon iets met je zouden gaan drinken en niets meer. Misschien beschouwen zij jou meer als een maat dan als een echte vriendin.

Erover praten is een optie. Succes ermee.

Het hoeft niks te betekenen. Ik weet van een aantal vriendinnen dat zij wel contact met me opnemen als ze willen afspreken dus doe ik zelf niks, het is absoluut niet dat ik niet de moeite wil nemen maar dit ben ik zo ‘gewend’. Het beste is om er gewoon over te praten.

Precies!

Als jij meer initiatief wil zien, dan zal je dat moeten aangeven. Het hoeft echt niet te betekenen dat je vrienden niet op je zitten te wachten. Ik ben daar zelf ook altijd vrij passief in terwijl ik wel bijna altijd ja zeg en we het ook altijd gezellig hebben. Ik heb het gewoon redelijk druk en het is ook niet zo dat we elkaar zomaar tegenkomen dus we moeten echt specifiek afspreken.