Vriendschap

Hey meiden,

Ik zit met een dilemma. Ik had een hele goede (beste) vriendin, wij deden alles samen. Maar de laatste jaren is de vriendschap verwaterd omdat zij was opgestroomd naar een niveau hoger en nieuwe vriendinnen kreeg. We spreken elkaar af en toe via social media of op school. En we hadden vaak voorgenomen om iets af te spreken maar het kwam er steeds niet van. Maar nu is het vakantie en dacht ik misschien kunnen we nu afspreken. Wat denken jullie? Of is dat te opdringerig van mij omdat we nu ons eigen leven lijden met onze eigen vriendinnenkring. Misschien zit zij daar namelijk niet op te wachten.

xoxo

Dat is totaal niet opdringerig. Als ze er geen zin in heeft dan zal ze dat vast wel zeggen, of in ieder geval laten merken. Als jij laat zien dat jij moeite wil doen voor jullie vriendschap dan is dat juist goed, aan haar de keus of ze het aanpakt.

Het klopt helemaal wat jij zegt maar ik weet niet of ik ons contact echt vriendschap kan noemen, we zijn meer een soort van kennissen/ex-vriendinnen. De laatste keer dat ik met haar had afgesproken is ongv 2 jaar geleden geloof ik. Maar toch spreken we elkaar af en toe en dan doet ze echt super aardig etc. Net als vroeger

Ah oke zo, ja dan lijkt het me wel wat ‘moeilijker’ om met haar af te spreken. Ik heb zelf ook heeel lang een beste vriendin gehad, waarmee ik de laatste jaren echt heel af en toe afsprak. Dan was het op dat moment wel gezellig, maar verder verwaterde het contact steeds weer. Ik heb dat contact nu een beetje opgegeven, omdat ik voor deze vriendschap veel te veel ‘moeite’ moest doen. Je kunt wel aan haar vragen om een keer wat leuks te doen in de vakantie, dan kun je weer een beetje bijkletsen. Hoeft dan ook niet meteen te betekenen dat je weer in een keer super goede vriendinnen bent.

Je hebt gelijk! Maar heeft het dan eigenlijk wel nut om af te spreken?

Ik ken het wel ja, heb ook zoiets mee gemaakt.

Je moet gewoon doen wat goed voelt, want als zij jou ook heel graag weer wil
zien gaat ze niet denken dat je opdringerig doet hoor.

Als ze dat wel denkt, dan ziet ze je misschien niet meer echt als een vriendin.

Je kunt het ook zo brengen:
Hee …, we hebben elkaar al een hele lange tijd niet meer gezien en het leek
me leuk om binnenkort een keertje af te spreken. Ik heb je wel gemist en
zou je graag weer wat vaker zien! Laat me weten als je dit een leuk idee vind.

zoiets?

ps. ik zou het echt super tof vinden als zo iemand weer contact met me op nam, denk dat dat alleen maar gewaardeerd kan worden!

Ik heb op de basisschool ook een beste vriendin gehad, die naar een ander niveau dan mij ging op de middelbare. In het begin had ik nog geen echte vriendinnengroep op school, maar zij wel. Ik wilde dus heel graag vrienden blijven maar het moest allemaal van mijn kant komen. Op een gegeven moment dacht ik gewoon klaar, ik ga haar niet meer vragen. Als ze met mij wil afspreken hoor ik dat vanzelf. Nu is onze vriendschap verwaterd en negeren we elkaar eigenlijk. Ik heb er zoveel leuke vriendinnen voor terug gekregen, waarmee ik wél leuke dingen doe!

nee heb je, ja kun je krijgen!

ga ervoor, en er is een grote kans dat ze ervoor open staat en je een hele leuke (mid)dag hebt samen

Gewoon doen, ik zou het heel leuk vinden als oude vriendinnen dat bij mij zouden doen