Vriendschap voorbij, wat nu?

Hallo,

Het loopt al een hele tijd niet tussen een ooit hele goede vriendin en mij. Wij zijn uit elkaar gegroeid.
Ik vind het best moeilijk om haar los te laten maar kom steeds meer tot de conclusie dat het niet meer wordt zoals het was en dat ik mezelf hiermee kwets.

Het is namelijk een stuk oppervlakkiger geworden en onze levens zijn veranderd.

Nu heb ik initiatief genomen tot weer een nieuwe afspraak maar eigenlijk heb ik er weinig zin meer in hoe het nu gaat. Mis de échte interesse.

We hebben tijd terug naar elkaar uitgesproken dat we elkaar missen maar in de praktijk veranderd er niets. Ze laat het steeds aan mij merk ik en vind wel dat het van 2 kanten moet komen. Denk dat we te lang dit hebben aan laten modderen.

Ik vind het echt moeilijk. Wat zouden jullie doen?

Dat is ook moeilijk. Ik zou nog een laatste keer 1 of 2 data opgeven met het vragen om af te spreken. Als ze niet kan of met een initiatief komt, dan zou ik het proberen zo te laten. Soms gaat het zo, het geeft niet.

Ik weet hoe het voelt. Ik heb al bijna 12 jaar een goede vriendin, maar door leugens/roddels is de vriendschap helemaal over. Maar, ik merkte ook dat het verwaterde en ik vond het op een geven moment een beetje té eentonig om naar haar te gaan. Maar, ik heb me er bij neergelegd. Als het niet meer gaat, dan gaat het niet meer. Hoe jammer het ook is.

Lastig hoor.
Ik snap ergens ook niet dat ik het niet los kan laten. Wel blij dat ik nu dit punt heb bereikt.

Snap ook niet goed wat zij er nog uit haalt maar waarschijnlijk hoort dat bij het proces?

Ik ben niet goed in nee zeggen maar ga mezelf echt opleggen zelf geen initiatief te nemen. Wie weet hoe het over een tijd is maar nu doet het me veel verdriet.

Heb je al met haar gepraat?..

Al hele tijd terug, 2 keer.
Zegt ze dat ze het contact ook mist maar ik merk het eerlijk gezegd niet zo.
Het gaat gewoon raar vind ik en als we afspreken praat ze gewoon alsof er niets aan de hand is.

Misschien ligt het ook bij mij. Ben verhuisd en met andere dingen bezig geweest, etc maar probeer altijd contact te onderhouden. Alleen wat minder dus waarschijnlijk heeft zij haar tijd ook anders ingevuld. Zij doet ook veel via social media en ik ben daar wat minder van.

Hoe dan ook, op deze manier werkt het voor mij niet Helemaal. Vind het jammer dat ik er niet wat relaxter mee om kan gaan.

Het is altijd vervelend als vriendschappen verwateren. Ik heb het zelf ook meegemaakt met een vriendin die 11 jaar lang mijn beste vriendin geweest is. Ze is altijd al jaloers geweest en ik heb veel afgunst vanaf haar kant meegemaakt. Haar ouders steunden haar hier altijd in en op een gegeven moment wordt alles bij elkaar teveel.

Nadat ik besloten had om een punt achter onze vriendschap te zetten, is ze na mijn verjaardag toch nog een keer langsgekomen om wat te drinken en was het achteraf ontzettend gezellig. We hebben daarna ook nog Koningsdag samen gevierd en zijn afgelopen zaterdag naar de film gegaan. Het is lang nog niet zoals het ooit was (en dat gaat het ook niet meer worden vrees ik) maar het is weer een begin aan iets moois.

Ik had dan ook besloten dat het initiatief van háár kant moest komen, mochten we ooit weer iets op gaan bouwen samen. Voor mijn gevoel had ik er voldoende tijd en moeite ingestopt om onze vriendschap te onderhouden.

Ik zou er niet teveel tijd en aandacht aan besteden en zien wat de toekomst brengt. Een vriendschap moet van twee kanten komen en dat betekend dat jou vriendin ook initiatief moet tonen om jullie vriendschap te ‘onderhouden’.

Als zij zegt het contact te missen dan zal zij misschien ook eens een berichtje moeten sturen om wat te gaan drinken of af te spreken en het niet alleen van jou af moeten laten hangen. Als ze geen initiatief toont dan is het misschien beter om deze vriendschap te laten verwateren.

Hoi Carpe Diem

Fijn dat het contact met jouw vriendin weer is opgepakt al zal het nooit meer hetzelfde worden. Ik ben het met je eens dat het initiatief van haar kant moet komen.
Het doet me gewoon zeer dat het zo is bekoeld. Dat was het niet. En ik vind het jammer dat ze niet eerlijk zegt hoe het bij haar leeft. Er spelen bij haar wat dingen en bij mij ook. Ik vraag er nog naar (per app dan) maar ze geeft laatste tijd antwoord en vraagt amper tot niet hoe het met mij gaat.
Frustreert me enorm en het frustreert me nog meer dat ik er zo mee zit.

Ik vind het laf om de afspraak af te zeggen maar heb wel zoiets van als het me niet lukt om mooi weer te spelen dat ik het misschien wel doe.

Ik zou het ook laten verwateren. Volgens mij is een vriendschap gewoon niet meer te redden als jullie echt uit elkaar gegroeid zijn. Misschien dat het over een tijdje wel weer mogelijk is, maar je zal waarschijnlijk ook wel weer andere vrienden krijgen in de tussentijd.

Misschien wel beter want het is nu alleen nog maar frustrerend en ik heb niet het idee dat ze nog geinteresseerd is. Dat dacht ik eerder nog wel…

Ik zit nu dus alleen in dubio of ik de afspraak door zou laten gaan.

Ik krijg het idee dat jij er eigenlijk ook wel klaar mee bent omdat zij er duidelijk niet veel tijd en energie insteekt om jullie vriendschap te onderhouden. Het is heel goed mogelijk dat jullie ‘gewoon’ uit elkaar zijn gegroeid en jullie vriendschap dan zal verwateren. Wie weet komen jullie elkaar over een tijd weer terug en gaat het wel weer goed? Dat je je vriendschap nu op een laag/lager pitje zet, hoeft niet te betekenen dat het voor altijd over en uit is.

Als je geen goed gevoel hebt bij de afspraak zou ik hem afzeggen. Mocht je nog een laatste poging willen doen om de vriendschap te redden en/of met haar te praten dan zou ik er wel heen gaan. Je moet het voor jezelf doen en niet voor haar, dus ga goed bij jezelf na wat jíj wil.

Zo is het inderdaad. Alsof ik nu pas in zie dat het voornamelijk van mijn kant komt. Geen leuke conclusie.

Ik ga zelf geen contact meer opnemen en tegen de tijd dat afspraak is kijk ik hoe ik me voel. Misschien wel ‘netjes’ om het door te laten gaan.

Als het niet goed voelt dan moet je ook niet meer gaan. Durf ook aan jezelf toe te geven dat de vriendschap misschien wel echt op is. Afspreken is dan niet waardevol meer.

Ik zou waarschijnlijk afzeggen, alleen al omdat ik er geen zin in had. Maar je moet wel bedenken dat dit waarschijnlijk een laatste kans is om met haar te praten. Je kunt de afspraak ook door laten gaan, dan een laatste blik op de situatie werpen en dan bedenken of het de laatste keer afspreken was of niet.